Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Tips för att få igång hojjen...

  1. #1

    Exclamation Tips för att få igång hojjen...

    Jag är ny här och behöver lite hjälp med en nyinförsaffad mc... Vågar inte ens nämna vad det är för nån hoj, för då får jag garanterat ingen hjälp... Har lagt ned hela helgen på att få igång den men har nu gett upp.. Lite historik i alla fall... Det är en custom hoj från 05 som endast rullat tolv (12) mil!!! Införskaffad för en billig peng från ett dödsbo. Den har stått i kallgarage sen 06. Det jag har gjort är följande

    * tömt tanken på gammal bensin och fyllt på med ny.
    * bytt batteri till ett helt nytt.
    * bytt tändstift.

    Har inte bytt olja och filter ännu, men det är tanken...
    Hojen har både kick och elstart och jag har faktiskt fått igång den 3 ggr á tio sekunder på totalt 20 nedlagda timmar. Så fort jag släppt gasen lite har den slocknat och sedan inte gått igång igen på ett bra tag

    Vill inte lämna in den på verkastad då de förmodligen kommer ta mer betalt än vad jag köpte hojen för... Någon som har nåt bra tips?
    Senast redigerat av Alepou den 2010-04-25 klockan 21:20.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Är ingen mekaniker men en sak kan jag säga att här hjälps man åt om man kan oavsett vilken hoj man har.
    Lycka till
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Jo, hoppas på det i alla fall... Tack :-)
    Senast redigerat av Alepou den 2010-04-25 klockan 21:22.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Alepou Visa inlägg
    Jo, hoppas på det i alla fall... Tack :-)
    Välkommen! Vi är nog inte så fördomsfulla så berätta vad du har för hoj så får du nog hjälp. Bra tecken att den går tio sekunder för då finns det iallafall liv. Men resten, är det förgasare eller insprutning, två eller fyrtakt? Finns så många varianter så att det går inte ens att gissa om man inte vet vad det handlar om.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Är det förgasare på hojen behöver du troligen göra ren den/dem. Låter som lite soppa rinner igenom så den precis startar när den stått ett tag, men inte så mycket att den går.

    Sen byter du olja till en mineralolja och kör hojen ungefär 100 mil innan du byter igen tillsammans med filtret till nånting bättre. Så är inkörningen klar

  6. #6
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Alepou Visa inlägg
    Jag är ny här och behöver lite hjälp med en nyinförsaffad mc... Vågar inte ens nämna vad det är för nån hoj, för då får jag garanterat ingen hjälp... Har lagt ned hela helgen på att få igång den men har nu gett upp.. Lite historik i alla fall... Det är en custom hoj från 05 som endast rullat tolv (12) mil!!! Införskaffad för en billig peng från ett dödsbo. Den har stått i kallgarage sen 06. Det jag har gjort är följande

    * tömt tanken på gammal bensin och fyllt på med ny.
    * bytt batteri till ett helt nytt.
    * bytt tändstift.

    Har inte bytt olja och filter ännu, men det är tanken...
    Hojen har både kick och elstart och jag har faktiskt fått igång den 3 ggr á tio sekunder på totalt 20 nedlagda timmar. Så fort jag släppt gasen lite har den slocknat och sedan inte gått igång igen på ett bra tag

    Vill inte lämna in den på verkastad då de förmodligen kommer ta mer betalt än vad jag köpte hojen för... Någon som har nåt bra tips?
    1) köp startgas. Ta bort luftfilter om det går.
    2) Spraya in i luftintaget och starta. Går den igång så är det bränsletillförseln, dvs gör rent. Går den inte igång så har Du ingen gnista.

    Lite mer info om hojen tack. Men om den har stått med bensin i förgasarna så är det bara att göra rent dem OCH tvätta rent även bränslefilter. CRC har en spray som heter förgasarrengöring, men då krävs det att hojen är igång. Häll i red line i tanken för att få bort ev skit i systemet. Kolla så att Du har gnista. Kolla även så att Du har neutralen i och att sidostödet inte är ute. Det ska inte gå att få igång hojen om stödet är ute.....

    Lycka till med din hemlia Custom från 1905 (?)
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Om det finns vakuumstyrd bränslekran på den: Ställ kranen i "PRI" vid första start.
    Om det finns säkerhetsbrytare på stöd, koppling, friläge: Motionera dessa samt kolla att de funkar som de ska.
    Om den har förgasare: Nöjd dig i första hand med att dränera flottörhusen så vatten o skit åker ut (sitter oftast en bekväm dränageskruv i botten).
    Om det finns tillgängligt: Köp en bra verkstadshandbok till underverket (Haynes eller Clymer funkar bra).
    Skaffa en instruktionsbok om du inte redan har.

    Och du: Jag har själv varit ägare till en kines (det är väl det du har?) och det var rakt inga dåliga prylar! Dessutom sitter sannerligen inte körglädjen i effekt eller statusmärken!!!

    Välkommen!

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Välkommen, här hånas ingen för den hoj de har, alla hjälps åt och ingen ska behöva känna sig utanför eller skämmas. Jag gissar också att det är en kinesisk mc, tror t o m det var någon här som hade en sån tidigare? Många bra tips här ovan, jag kommer inte på nåt mer men berätta gärna hur det går, om den kom igång och vad du gjorde, det kan finnas fler med samma problem.

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Hej!

    Det är en kinesisk mc du har, 250cc kanske? Jag tror också på att skillnaden i bestyckning och delar är tekniskt likadana som på en kinesisk moped.

    Min första tanke är att bensinkranens vakummembran inte öppnar. Jag var med om det på min grannes kinesiska moped. Två slangar går från bensinkranen i botten på bensintanken på kinesiska tvåhjulingar. En med bensin till förgasaren och en till insugningsröret för det är undertrycket i insugningsröret som via slangen håller bensinkranen öppen när motorn är igång. Där finns inga Prilägen eller liknande utan öppnar inte vakumet kranen så är den kass. Ta bort de två slangarna som går från kranen från insugningsröret resp. sidan på förgasaren. Sug i vakumslangen och bensinen ska flöda i den andra slangen. Slå lite på kranen med en hammare så går den kanske igång.

    Har mc:n stått kan det vara så enkelt som att delarna i förgasaren fastnat. Jag slog lite nätt med en hammare runt om på en förgasare och sen fungerade den... Plocka bort locket på förgasaren och kolla så membranet ser helt och fräscht ut och att förgasarnålen löper fritt upp och ner. Den dör när du släpper lite på gasen skriver du. Om du får igång motorn igen så släpp inte på gasen förrän motorn är varm. Håll typ halv gas i 15-20 min och släpp sakta och se. Och min erfarenhet av kineser är att du alltid ska hålla lite gas när du startar dom. Dom går igång direkt då utan att startmotorn behöver mala flera sekunder.

    Elchocke har kinesiska tvåhjulingar. Den sitter på sidan av förgasaren med två elsladdar till sig. Plocka bort den och se om nålen löpen fritt. Den är som längst när motorn är kall och dras av värmen in i själva chockhuset när motorn blir varm.

    Om det nu är en kinesisk mc så kan det vara egendomliga saker som t ex. att tändstiftskabeln av sämre och ej böjbar kvalité är avbruten trots att den ser hel ut. Jag drog sönder en utan att jag märkte det och sen gick motorn illa. Med 12 mil på mätaren kan det helt enkelt vara ett ursprungligt fel från fabrik. Något som inte är inkopplat eller någon annan bagatell.

    Och du, en mc är en mc oavsett motorstyrka eller ursprungsland.
    http://www.kinamc.se/forum/index.php

    Lycka till!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-04-26 klockan 09:40.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Nu kom jag på vad jag garanterat tror felet är!

    Det är typiskt att motorn bara går ett litet tag när ventilspelet på en eller båda ventilerna är 0 (noll)

    Det finns de som som köpt kinesiskt i en stålbur levererad hem till tomten där ventilspelet inte varit inställt alls. Han som skruvat ihop mc:n på fabriken har väl helt enkelt glömt det. Det är lite så med kinesiska köp. Av med topplocket och justera, inga konstigheter. Ett bladmått och 0,08 mm är det som gäller på både insug (den övre ventilen) och avgas (den nedre) för motorn brukar vara lutad framåt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-04-26 klockan 09:54.

Liknande ämnen

  1. Nya hojjen M1800R
    Av Snickaren i forum Min hoj
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-06-26, 22:31
  2. mcsäongen igång :-)
    Av honda500 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 18:19
  3. Då är man igång...
    Av Zimba i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 12:55
  4. Hojjen vägrar starta
    Av Kita i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 20:13
  5. Tvätta hojjen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •