Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Nu ska vi dö mindre...

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Nu ska vi dö mindre...

    Hej!

    Motorcykeldöden ska stoppas.

    http://www.alltommotor.se/artiklar/n...toppas-1.21551

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Funderar på hur dom egentligen tänker. Vill stoppa motorcykeldöden och fortsätter samtidigt med installationer som dom vet är livsfarliga för MC-folket. Vajerräck är väl det som sticker mest i ögonen men det finns annat, kantmarkeringsstolpar som har ett stålrör nedtill är ett exempel.

  3. #3
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    "Det är bakgrunden till att åtta organisationer tillsammans har tagit fram en strategi för hur antalet dödade motorcyklister och mopedister kan halveras och antalet allvarligt skadade kan minska med 25 procent till år 2020."

    Jag vill minnas att hälften av omkomna moturcyklister är män under 24 år på sporthojar...
    Då är det väl bara att höja MC åldern till 25 år för att uppnå målet

    Skämt o sido... jag har faktiskt satt som vilkor till min grabb som närmar sig körkortsåldern att vi betalar hans B-körkort om han inte tar MC-kort innan han fyllt 30.

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det verkar gott och väl på pappret, men vad görs åt halvblinda och ouppmärksamma bil och lastbilsförare? ??? (Retoriskt)



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Skämt o sido... jag har faktiskt satt som vilkor till min grabb som närmar sig körkortsåldern att vi betalar hans B-körkort om han inte tar MC-kort innan han fyllt 30.
    Usch, hade känt mig rätt sågad av en sån misstroendeförklaring från mina föräldrar. Om han ändå tar A-behörighet när han är låt säga 26, blir han återbetalningsskyldig då?

    Nu väntade jag visserligen tills efter 30 så mina föräldrar slapp oroa sig. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #6
    det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden
    Jadu Nilsson lille. Hur mycke visar DU respekt, som surrar om hur farliga vi gamla gubbar och kärringar är, vi som fått kortet på köpet? Kan vara så att vi utnyttjar systemet, precis som du själv skulle gjort, men det var ändå vår generation som kom på att det behövdes ett särskilt körkort för MC.

    Kanske vore en idé att läsa olycksstatistiken för olika åldersgrupper innan du ryter till så du vet ungefär vad det handlar om.

  8. #8
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden

    Hopp o hej. Måste få lufta mitt tangentbord nu när Nilsson tar i. Att fara ut i ovetande när det gäller gamla gubbar och kärringar är väl lite obetängt? Jag fick min hojbehörighet på köpet. 1965 i juni Sen tog det några år innan hoj kom till men sen dess har jag kört hoj många mil, varje år. Och dessutom gått avrostningskurser så gott som varja år sen den möjligheten kom till. Där får man lära sig att hantera sin motorcykel på ett vettigt sätt med kunniga instruktörer som hjälper till med både teknik och trafikvett. (Har Nilsson deltagit i en sådan?) Att sen ta ut sin hoj i trafik ska väl inte vara så svårt. Det finns skyltar som talar om det mesta och om man sen har vanlig ödmjuket innanför hjälmen så ska det inte vara några problem. Fast då måste man veta vad ödmjukhet är förstås!

    Att sen som du skriver Nilsson så är det så att hojåkare som syns är dom som inte vill/kan använda sin hoj på rätt sätt. Och det är synd.

    Skriver en som har MER än 50,000mil på hoj. (Vart några siffror fel, men detta milantal står jag för)
    Senast redigerat av AT-gubben den 2010-04-23 klockan 18:36.

  9. #9
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Mitt inlägg var med smilies! Jag anser inte att MC kort skall förvägras män/pojkar under 25 år utan jag kunde bara inte låta bli att reflektera .
    Dock som förälder så ser jag helst att mina pojkar väntar tills de kör med huvudet och jag förstår inte Molgans kritik.

    Vid 20 år ålder la jag till momsen på skyltarna och ofta lite extra. När jag fick barn i bilen så skönk hastigheten till kanske 10% extra. Idag brukar jag ligga ganska exakt på skylthastigheten. Lägg då även till att jag idag har en längre tids erfarenhet i trafiken... "Som jag känner mig själv känner jag andra" och ser därför helst att mina barn skaffar MC kort först när de har trafikerfarenhet samt har lugnat ner sig i trafiken.
    Senast redigerat av Linnex den 2010-04-22 klockan 23:11.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden
    Jag förstår väl till viss del att du blir upprörd men utan att ha sett olyckstatistiken själv utan bara hört den omtalas så verkar det ju som om unga killar på snabba sporthojar står för en stor del av den. Försäkringsbolagens premier är väl ett bevis på detta.
    Det här är väl inte så konstigt då dagens sporthojar egentligen är väldigt dåligt anpassade för att köra på väg och mer är byggda för banracing.
    Visst kan EN DEL "åldringar" som fått kortet på köpet vara dåliga förare och det är egentligen inget problem om man inser det själv och anpassar fart och körning efter det. Det stora problemet är en förare som överskattar sin egen förmåga och kör efter sin egen upplevda skicklighet. Ingen mänsklig varelse är egentligen konstruerad för att hinna reagera i farter på över normal springhastighet utan det krävs erfarenhet och förmåga att förutse faror.
    Så brister i tekniskt handhavande av fordonet är en mindre fara än oförmåga att inse sina begränsningar, sk brist på omdöme. Om man gör Wheelies på allmänna trafikerade vägar är det uppenbart att man brister i omdöme men detta räknas i sporthojkretsar som ett bevis på hur skicklig förare man är.
    Enligt mig är skicklighet inte cirkuskonster och nedlägg i kurvor utan förmåga att läsa trafiken och förutse faror som andra trafikanter, väglag och situationen i övrigt kan skapa.

Liknande ämnen

  1. Mindre storlek på G
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 10:20
  2. Stressad på mc = mindre bra
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 07:31
  3. det säljs mindre bensin
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 06:16
  4. Mindre åka..
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:24
  5. En fabriksny custom för mindre än 15.000
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •