Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 43

Ämne: Nu ska vi dö mindre...

  1. #11
    jag påstår ej att jag e den bästa föraren , även om jag bara kör ca 3-3500 mil med hoj om året jag har även kört ganska många mil på bana , det jag menade med gubbar och kärringar va inte menat mot åldern utan att man kan ha körkort för något som man aldrig kört och sätta sig på den värsta hoj som finns och bara köra ut i trafiken , sitter och funderar på hur men ska skriva för att inte låta bitter och sur men men jag tror jag drar mig tillbaka , hoppas ni får ett bra hoj liv och va rädda om er där ute

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    jag påstår ej att jag e den bästa föraren , även om jag bara kör ca 3-3500 mil med hoj om året jag har även kört ganska många mil på bana , det jag menade med gubbar och kärringar va inte menat mot åldern utan att man kan ha körkort för något som man aldrig kört och sätta sig på den värsta hoj som finns och bara köra ut i trafiken , sitter och funderar på hur men ska skriva för att inte låta bitter och sur men men jag tror jag drar mig tillbaka , hoppas ni får ett bra hoj liv och va rädda om er där ute
    Hoppas du inte tog illa vid dig av mitt inlägg för det var absolut inte riktat mot dig utan bara mina egna funderingar över vad som skiljer en bra förare från en dålig. Jag tycker att en sådan diskussion som vi har nu i denna tråd kan lära oss alla något oavsett hojval och få oss att inse att att vi inte är ensam i trafiken. Trots allt så är vi ju alla mc åkare med samma "fiender" i form av ouppmärksamma bilförare vilket de flesta av oss också är...

  3. #13
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    hmm,jag är en gammal gubbe som fick körkortet på köpet och har satt mig på värsta hojen
    Har dock över 30 år som yrkeschaufför,bussförare i Stockholm, så trafikvana finns
    Klarade även livhanken förra sommaren trots mångas förvånig,allmänna uppfattningen var att eftersom hojen har lite överkapacitet så kör man ihjäl sig på ett nafs
    Måste dock medge att har fortfarande brister på handhavandet av hojen,men jag är medveten om det och försöker köra därefter
    Kanske ska inte ha synpunkter på mitt omdöme,eftersom den kan ifrågasättas med tanke på mitt hojval ,är dock mer än nöjd med vad jag skaffade,och lättkörd är den också
    Min tanke är att fortsätta köra tills jag är 80 åtminstone,så då vill jag nog undvika att bli trafikdödad

  4. #14
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Mitt inlägg var med smilies!
    Mitt med!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #15
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Håller med Nilsson i det mesta han säger,ofta kan man se vilka som fått körkortet gratis för de ligger och kör längs vägkanten liksom de gjorde med sin moped en gång i tiden.Har när jag varit med på avrostningar sett hur de som precis köpt mc handskas med sin motorcykel och är glad att de haft förstånd att anmäla sig och få en del tips.Sedan har de omdöme nog att klara sig från olyckorna där det beror på för hög fart.Jag har själv tagit mitt körkort eftersom jag tillhörde den första årskullen som inte fick det med,och det är jag mycket glad för.Jag har haft motorcyklar i min ungdom och kört med på olika banor,det är stor skillnad att köra med bil eller motorcykel i trafik.
    Senast redigerat av akems den 2010-04-23 klockan 10:09.

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Som vägspanare fick jag vägverkets statiska rapport i går. Läst å begrundat. Man ska inte kamma alla samma kam.
    Mycket är åldersrelaterat,25-34 är farligast tydligen, liksom japansk sporthoj. Men det händer olyckor även med 60+ are. Hastighetsöverträdelse nämns oxå som en fara. Singelolyckor ökar på 70 vägar. Naturligt igentligen.
    Jan

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Som vägspanare fick jag vägverkets statiska rapport i går. Läst å begrundat. Man ska inte kamma alla samma kam.
    Mycket är åldersrelaterat,25-34 är farligast tydligen, liksom japansk sporthoj. Men det händer olyckor även med 60+ are. Hastighetsöverträdelse nämns oxå som en fara. Singelolyckor ökar på 70 vägar. Naturligt igentligen.
    Tycker också att det känns helt naturligt att det ser ut som det gör.

    Man kan gissa att försäkringspremierna ger en viss fingervisning om vilken typ av hojar som är inblandade i olyckor. En sporthoj är dyrare att försäkra än en glidare och den som är yngre betalar en högre premie än den som fyllt exempelvis femtio år.

    Sporthojar attraherar en viss typ av förare medan customhojar har andra tillskyndare. Körstilen skiljer sig markant åt och går det snett blir konsekvenserna ofta väldigt svåra på grund av hög fart. I det fallet känns sporthojen mer utsatt på grund av körstilen den typen av hoj inbjuder till.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet ,
    Idioter i trafiken hittar du i alla åldrar men du hittar dem lättare bland de yngre!

    Tror nog att vi äldre som fått kortet på köpet väger upp det hela med längre erfarenhet av trafiken?
    Tycker nog inte vi gubbar och kärringar väljer de "värsta hojarna" heller?

  9. #19
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Sporthojar attraherar en viss typ av förare medan customhojar har andra tillskyndare. Körstilen skiljer sig markant åt och går det snett blir konsekvenserna ofta väldigt svåra på grund av hög fart. I det fallet känns sporthojen mer utsatt på grund av körstilen den typen av hoj inbjuder till.
    Jag har en kompis som kör custom. Anledning... citerar hans ord:
    "Jag hade gärna kört sporthoj. Men skulle jag göra det så skulle jag köra ihjäl mig."

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag har en kompis som kör custom. Anledning... citerar hans ord:
    "Jag hade gärna kört sporthoj. Men skulle jag göra det så skulle jag köra ihjäl mig."
    Det ligger något i detta.

    Jag tog A-kort vid 45 års ålder och kör en custom som toppar 180. Men på grund av den upprätta körställningen så är det inte behagligt att ens ligga i 110 några längre sträckor. Nog kan jag dra på riktigt och ligga i 150-160 lite grann bara för att det är kul men det är med tungan rätt i mun. Hade jag tagit A när jag var 18 hade jag köpt en sporthoj och antagligen kört och vurpat en hel del. Självbevarelsedriften är i hög grad närvarande vid högre ålder. Jag är liksom dödlig vilket jag inte tyckte jag var när jag var yngre.

Liknande ämnen

  1. Mindre storlek på G
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 10:20
  2. Stressad på mc = mindre bra
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 07:31
  3. det säljs mindre bensin
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 06:16
  4. Mindre åka..
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:24
  5. En fabriksny custom för mindre än 15.000
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •