Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sprid gärna texten

  1. #1

    Sprid gärna texten

    Från en motorcyklist
    När Du ser oss köra förbi dig:
    Ta inte illa upp eller tro att vi försöker "visa upp oss". Nittiofem procent av tiden, försöker vi komma ut ur Din döda vinkel eller ta oss ur den farliga situation vi bifinner oss i. Att vi kör från Dig betyder inte att vi vill tävla, men att vi ger oss det utrymme vi behöver just nu. Att köra omkull gör ont och kan förstöra livet för oss själva, våra vänner och familj.
    När Du hör våra horn:
    Ta inte illa upp eller tro att vi försöker att reta Dig. Vi vill bara berätta för Dig att vi också finns på vägen och vi är mer än medvetna om Din ouppmärksamhet till oss medan Du kanske talar i en mobiltelefon, äter, läser eller deltar i andra störande aspekter under Din körning. Det är viktigt för oss, och för Dig, att Du vet att vi är där. Om Du kunde se vad vi ser och förstår hur Ditt liv skulle kunna bli väldigt kort för att någon inte uppmärksammar Din körning, då skulle Du förmodligen ändra Dina körvanor.
    När Du hör våra ”raka rör”:
    Bli inte arg och fientliga mot oss. Ja, en del hörs ganska högt, men för vissa finns det ett syfte bakom det. Det handlar om att Du vet vi är i närheten, och vi vill och hoppas att vår satsning på detta tillbehör kommer att rädda våra liv. Våra rör handlar verkligen inte om vårt ego ... det är ett uttryck för och individanpassning till vår form av transport.
    När Du ser oss i våra kläder:
    Bli inte rädda för oss eller döm oss inte. Vi vill ”klä oss mer för vurpan än för rundan”, våra skinnjackor, byxor, handskar och stövlar är den barriär vi har för att slippa att förlora stora mängder kött om något får oss att gå ner i asfalten ... inget mer, inget mindre. Skyddsutrustning är avgörande för vår körning. Om Du någonsin kastas ner i gatan i 50 km/h på grund av någon annans tanklösa körning kommer Du att vara mycket tacksam ifall Du bär skinnjacka, skinnbrallor, hjälm, boots och handskar. Vi kanske bär märken på våra jackor, och pins på våra västar. Dessa är symboler av stolthet och ära i våra grupper. Dessa saker stärker oss som ett broderskap och systerskap bland bikers. Inte för att vi är bättre än någon annan, men vi har samma typ av ädelhet och stolthet i vår samhörighet som Du kan ha i olika aspekter av ditt liv.
    När Du ser oss i en restaurang:
    Du behöver inte skydda ditt barn eller känna dig skrämd. Vi har familjer, fruar, män, älskade barn vi också, precis som Du. Vi ler, vi skrattar och njuta av de stunder vi har. Vi är tillgängliga, och skulle gärna bli vän med Dig, om Du ger oss tillfälle.
    När Du ser oss på en parkeringsplats:
    Var övertygad om att vi inte är där för att bråka med Dig. Mer än sannolikt är att vi just avslutade en lång körning och tar en paus. Eller så kan vi vara på möte med andra motorcyklister och samlas för en välgörenhetskörning till förmån för små barn eller en annan lika värdig sak. Vi kan vara där för att beundra varandras hojar, dela vår stolthet med andra bröder och systrar, precis som Du gör med Din egen bil. Det är vad vi gör ... det är en del av våra liv, och vi skulle mer än gärna dela med oss till Dig vad hojåkning handlar om ... om Du bara skulle be om det.
    När Du ser en aggressiv motorcyklist:
    Placera inte oss alla i samma stereotypa kategori som de vars beteende och handlingar får Dig att reagera i avsky och intolerans. Flertalet av oss håller inte på med denna typ av körning heller, och vi vet och förstår att den mänskliga naturen tenderar att blanda oss alla tillsammans som "samma grupp". De flesta av oss vill inte ha denna stämpel ... och förtjänar inte den heller.
    När Du ser en grupp cyklister på vägarna:
    Ge oss artigheten att dela vägen med Dig. Vi kör i grupper med den förhoppningen om att vi lättare skall ses av bilister. Undvik att "köra in" mellan flera cyklister i formation. Detta gör oss mycket spända och nervösa, speciellt när det är gjort utan vederbörlig hänsyn till vår säkerhet. Ge oss Din medvetenhet om att vi är mycket mer utsatta än Du. Vi vill inte utmana Er bilister, för vi alla är kloka nog att veta ... vi skulle förlora den striden.
    När Du svänger vänster eller kör in på en väg:
    Titta, titta sedan igen ... och sedan en gång till. För vi kan lätt döljas, och verkar vara osynliga genom sådana saker som en telefonstolpe, ett annat fordon, starkt ljus eller bländning av solen ... eller möjligen, grejer hängande i Din backspegel !!!
    Om Du ser oss blinka med våra helljus åt Dig eller hör oss blåsa våra horn, vill vi bara försöka att se till så att Du kommer att se oss innan en tragedi som skulle förändra både Ditt och våra liv.
    När Du är bakom oss:
    GE OSS DET UTRYMME VI BEHÖVER !!!
    Vi behöver inte Dig som svans. Om Du kör på oss, går vi ner i asfalten ... hårt! Om Du bakifrån kör på en annan bil, är chansen stor att den andra föraren går hem och pratar med försäkringsbolaget. Om Du bakifrån kör på en motorcyklist, finns risken att ”knutten” inte kommer hem alls… Vi vill inte spela några spel med dig, vi vill bara njuta av åkturen och den friska luften och uppleva det som många av er bilister aldrig har gjort. Om vi accelererar bort från Dig, tolka inte denna åtgärd som att vi vill tävla med Dig. Vi försöker bara ta oss ur en hemsk och skrämmande situation om Du insisterar på att vara för nära.
    Vi accepterar hellre en fortkörningbot än en begravning.
    Vid korsningar:
    Vänta några sekunder vid en vägkorsning i stället för att svänga ut precis framför oss om vi är i korsningen. Vänta några sekunder för att låta oss passera stället för att dra ut i trafiken rakt framför oss. Stående på bromsarna och låsa däcken på en bil är oftast ofarligt. Låsa bromsarna på en motorcykel kan vara dödligt. Din väntan några sekunder kan innebära att Du räddar ett liv. Att krocka med bil innebär en öppnad airbag, att krocka med motorcykel innebär en öppnad liksäck. Om Du tvärnitar eller svänger utan att använda blinkers framför oss och vi måste bromsa hårt eller väja, bli inte chockade om vi skriker oanständigheter åt Dig och Dina förfäder. Med ett nära samtal med döden på grund av någons otålighet gör någon arg - särskilt oss. Vi upplever detta oftare än Du vet. Vänta några sekunder så att vi kommer förbi Dig.
    När, och om, Du blir irriterad eller stressad:
    Ta inte ut det på oss bara för att vi är mindre än Du och mer sårbara. Tänk på vad Du gör och på hur slutresultatet som kan bli. Följderna av Dina handlingar och val kan vara mycket skadligt för vårt välbefinnande, vår familj, våra barn och våra nära och kära. Ja, det finns de som kan tendera att gör dig arg, att visa raseri mot dem löser inte problemen, bara förstärker dem.
    Nio av tio cyklister kommer att göra allt de kan för att ta sig ur denna situation med eller utan Din medverkan.
    När Du har ett tillfälle att tala till oss:
    Du kommer att upptäcka, utanför all påverkan om den stereotypa inställning Du kan ha, att vi är lika mänskliga som Du, bara med olika intressen och leksaker. Många av oss skulle ge dig skjortan om det skulle tendera att lysa upp Din dag eller behaga dig på något sätt. Vi är egentligen inte annorlunda ... och Du, vi kör bilar, lastbilar och skåpbilar också. Så, träffa oss och hälsa på oss ... jag tror att Du glatt kommer att bli förvånad och att Du kommer att mötas med öppna armar.
    Tack för att Du försöker att förstå oss!

    Lennart
    2nd Officer
    SCRC #228 South Scania Sweden
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  2. #2
    Så jäkla bra, saxar och lägger in på min blogg.

    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com/
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  3. #3
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66
    Mycket bra skrivet, lägger det på min blog också

  4. #4
    Tack.
    Det är inte min text, jag har bara översatt den och vill gärna att den sprids.
    Det vill författaren också.

    Lennart
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  5. #5
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    För lång enligt mitt tycke. Tveksamt att man får en halvt ointresserad billist att plöja igenom hela texten...

  6. #6
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Lägger in det på min blogg nu.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bajen-Sam Visa inlägg
    Så jäkla bra, saxar och lägger in på min blogg.

    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com/
    Snyggt, BajenSam.
    Effektfullt med bilderna =-)

    Lennart
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Printer Visa inlägg
    Snyggt, BajenSam.
    Effektfullt med bilderna =-)

    Lennart
    Tackar.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Printer Visa inlägg
    Snyggt, BajenSam.
    Effektfullt med bilderna =-)

    Lennart
    Håller med, gjorde ett helt annat intryck med bilderna som komplement. Lättade upp texten på ett bra sätt!

    Snyggt jobb Patrik!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Tar gärna emot tips för hojköp !! =)
    Av Arjuna i forum Street
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 09:11
  2. Flyttade texten till annan tråd!
    Av TMax500 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •