Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Försäkringar....

  1. #1

    Försäkringar....

    Hej på er,

    Behöver er samlade kompetens igen. Funderar ju på en Suzuki GSX 1400, nu undrar jag vad som är en rimlig peng för en sådan föräkring (helförsäkring). Har ni tips på bra försäkringsbolag? Kollade med Länsförskringar och det skulle bli runt 3900 SEK helår.
    Kan tillägga att jag bor i glesbyggd och är väl över 40 år.

    Ha det gott!

  2. #2
    Tror de är svårt komma nå mycke lägre. Tror brodern hade nå liknande premie på FJR 1300 på Bilsport & MC.

  3. #3
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Ja Bilsport & mc ligger ofta bra till, jag har 2 hojar där. Är hojen mer än 20 år blir priser bara 1600:-.

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Enligt min erfarenhet så glöm Länsförsäkringar. Råkade ut för en olycka 97 fick dock ersättning, men hade jag ansett mig ha råd att stanna kvar i det bolag jag försäkrade första bilen i så hade jag fått dubbelt så mycket i ersättning. :



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Länsförsäkringar är ju dyra, hade min första Honda VF 750 hos de o de tog 7000 halvåret, våren därpå bytte till Bilsport & MC o fick betala 1800 om året och 100% bättre service
    döm själv

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Enligt min erfarenhet så glöm Länsförsäkringar. Råkade ut för en olycka 97 fick dock ersättning, men hade jag ansett mig ha råd att stanna kvar i det bolag jag försäkrade första bilen i så hade jag fått dubbelt så mycket i ersättning. :
    Hur fick du reda på hur mycket ersättning du skulle fått för samma skada, i ett annat försäkringsbolag? Kan vara bra att veta så att man kan göra en vettig bedömning av kostnad gentemot ersättning.

    Min erfarenhet från en olycka jag var med om visade att alla tre bolagen jag hade olycksfallsförsäkring hos gjorde samma bedömning av invaliditetsgrad. Sedan var ersättningen lite olika mellan bolagen. Skilde några tusenlappar, inga stora pengar i sammanhanget. Bolagen var Folksam, TryggHansa och IF. Samma effektiva behandling från alla tre, ingen utmärkte sig på något negativt sätt.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Min erfarenhet från en olycka jag var med om visade att alla tre bolagen jag hade olycksfallsförsäkring hos gjorde samma bedömning av invaliditetsgrad. Sedan var ersättningen lite olika mellan bolagen. Skilde några tusenlappar, inga stora pengar i sammanhanget. Bolagen var Folksam, TryggHansa och IF. Samma effektiva behandling från alla tre, ingen utmärkte sig på något negativt sätt.
    Låter misstänkt likt en kartellverksamhet?

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Låter misstänkt likt en kartellverksamhet?
    Kan man nog, med fog, säga att det är. Man får uppge vilka andra bolag som är inblandade i skadan och sedan diskuterar dom ärendet tillsammans. Det är inte på något sätt en hemlighet utan sker helt öppet. Naturligtvis är det ingen välgörenhet dom bedriver utan dom vill betala ut så lite som möjligt. Det är inte svårt att räkna ut ersättningen. Om maxbeloppet är exempelvis en miljon och skadan, som i mitt fall bedöms till fem procents invaliditet får jag fem procent av en miljon. Det finns färdiga tabeller för de flesta former av skador. Varje kroppsdel har sin egen procentsats vad gäller invaliditetsgrad.

    Forskade lite i det hela när det var aktuellt och fick ganska likalydande besked från flera håll. Bolagen följer varandra och gör i allmänhet liknande värderingar. Det ska nog till någon udda form av skada för att det ska komma att skilja i någon större grad mellan de olika bolagen. Kan inte säga annat än att jag var glad att ha totalt fyra försäkringar, i tre bolag som föll ut i mitt fall. Hade varit ett ganska magert resultat om jag inte varit så bra försäkrad som jag trots allt var. Många tror nog att de är bättre försäkrade än de i själva verket är.

    Värt att tänka på är att olycksfallsförsäkringar kan man ha hur många som helst. Har fått veta att många anser att det vara onödigt med mer än en försäkring. Detta i tron att man bara får betalt från en försäkring. Detta är alltså fel. Mina försäkringar kostar förhållandevis lite, men visade sig vara värda mycket när olyckan var framme.

    Det kan alltså vara en god idé att se över sitt försäkringsskydd. Risken att råka ut för en olycka är inte försumbar för en hojåkare!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-04-21 klockan 21:23.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Enligt vag jag fick veta då, tyvärr lite inofficiellt, så var skillnaden minst det dubbla till Folksams favör. Låg ju inne på RSÖ, nu USÖ, och de ansvariga för mej medecinskt tykte att jag kunde bo på hotell Gullvivan, men Länsförsäkringar ville inte betala det så jag bodde bara en kort tid där. Hade jag varit kvar i Folksam så hade jag kunnat bo kvar tills jag klarat att återvända till min lägenhet. Tror nog jag kunnat fått minst det dubbla i ersättning gentemot Länsförsäkringar. Har hört att Länsförsäkringar är snåla med utbetalningarnas storlek, kan tyvärr inte verifiera det men tror att ämnet varit uppe hos Sverker i Plus.


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har inte haft Länsförsäkringar på minst tjugo år och aldrig några skadeärenden för egen del. Alltid bra att få information från dom som haft med de olika bolagen att göra. Man får sedan ta beslut utifrån den information man har fått, vilket bolag som ska få ta hand om ens försäkringar.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Tjejer får dyrare mc-försäkringar
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 16:21
  2. Dyra försäkringar?
    Av Fredd i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •