Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Startar inte.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Scarecrow Visa inlägg
    "Surret" från startmotorn är när jag trycker på knappen för att starta. Det är bara ett sånt ljud man hör inget "brum" ljud från motorn. Fan vad jag är dålig på att beskriva.
    Ja det ljudet från bensin-/accpump hörs ochså men bara när jag vrider om nyckeln i tändningslåset.
    Dödarknappen står på läge "run" men kan det ha blivit fel där ändå?

    Nej inget är gjort under vintern. Den har stått under en pressening i ett garage hela vintern och jag har inte rört den något.

    Okej kanske är värt att testa med att blanda i lite ny bensin. Den som ligger i har ju varit där sen i september/oktober.
    Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)

  2. #12
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Kan vara kontakten till sidostödet som ska förhindra att man kör iväg med stödet nerfällt. Min kompis hade det felet på en Yamaha Warrior.
    Nej jag tror inte att det är det som är felet för då skulle det inte hända någonting när han trycker på knappen. Nu surrar det när han trycker på knappen.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #13
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)
    Satt och funderade på samma sak.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    9
    Jag provade nyss att blanda i några liter färsk bensin och starta. När jag startade så "hostade" motorn till och var nästan på väg att gå igång men det gjorde den inte. Och när jag försökte igen så var det bara surrljudet igen.

    Kan man iom detta utgå ifrån att tändningen är som den ska vara eller kan det ändå vara fel på den?
    Senast redigerat av Scarecrow den 2010-04-20 klockan 15:03.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)
    Alla svar är till hjälp då jag inte är så duktig på motorer.
    Men det där låter lite för avancerat att fixa för mig men jag är tacksam för alla svar jag får.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Scarecrow Visa inlägg
    Jag provade nyss att blanda i några liter färsk bensin och starta. När jag startade så "hostade" motorn till och var nästan på väg att gå igång men det gjorde den inte. Och när jag försökte igen så var det bara surrljudet igen.
    Hade det nu varit en gammal Volvo hade det funkat att drämma till startmotorn med en skiftnyckel. Det funkar alltså ibland, men för det mesta inte.

    Hjulet på startmotorn slår inte ut mot kransen. Men vad göra. Demontera startmotorn och undersöka?

  7. #17
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Har ingen aning om huruvida din startmotor fungerar eller inte.

    Funkar den brukar tröga motorer gå igång med startgas. Min startade inte alls i våras men några sekunder med startmotor + startgas så gick den. Senast startade den utan startproblem igen. (nog för att den har lite andra problem )

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Har ingen aning om huruvida din startmotor fungerar eller inte.

    Funkar den brukar tröga motorer gå igång med startgas. Min startade inte alls i våras men några sekunder med startmotor + startgas så gick den. Senast startade den utan startproblem igen. (nog för att den har lite andra problem )
    Hur använder man startgas? Har jag förstått det hela rätt att man ska dra av luftslangen från förgasarna och spraya in gasen där eller är jag helt ute och cycklar?

  9. #19
    Startmotor/ koppling på din Yamaha är en ganska komplicerad historia, startmotorns drivaxel skjuts inte in i kuggkransen som på en bil utan ligger an mot kuggkransen hela tiden och allt frikopplas/ griper in genom en startmotorkoppling som i sin tur har förbindelse med vevaxlen genom en kedja.
    Det går ganska enkelt att kontrollera startmotorkopplingens funktion genom att ta bort startmotorn och snurra på kuggkransen genom hålet för startmotorn.
    Kuggkransen ska snurra lätt om du petar den moturs (sett från startmotor hålet) men petar du den medurs så ska den låsa tag för att vrida runt vevaxeln.

    Skulle den inte låsa tag så har du en hel del jobb framför dig att fixa detta, du får nämligen dela blockhalvorna på motorn för att komma åt startmotorkopplingen.

    Så här fungerar det på min Yamaha XJR 1300 och så vitt jag kan se från en verkstadsmanual på din FZR 1000 så ser det ut och fungerar det likadant på bägge hojar.

    Vet inte hur vanligt det är med sliten startmotorkoppling på Yamaha men det kanske tål att kollas om du provat övriga tips och inget hjälpt.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Manne Visa inlägg
    Startmotor/ koppling på din Yamaha är en ganska komplicerad historia, startmotorns drivaxel skjuts inte in i kuggkransen som på en bil utan ligger an mot kuggkransen hela tiden och allt frikopplas/ griper in genom en startmotorkoppling som i sin tur har förbindelse med vevaxlen genom en kedja.
    Det går ganska enkelt att kontrollera startmotorkopplingens funktion genom att ta bort startmotorn och snurra på kuggkransen genom hålet för startmotorn.
    Kuggkransen ska snurra lätt om du petar den moturs (sett från startmotor hålet) men petar du den medurs så ska den låsa tag för att vrida runt vevaxeln.

    Skulle den inte låsa tag så har du en hel del jobb framför dig att fixa detta, du får nämligen dela blockhalvorna på motorn för att komma åt startmotorkopplingen.

    Så här fungerar det på min Yamaha XJR 1300 och så vitt jag kan se från en verkstadsmanual på din FZR 1000 så ser det ut och fungerar det likadant på bägge hojar.

    Vet inte hur vanligt det är med sliten startmotorkoppling på Yamaha men det kanske tål att kollas om du provat övriga tips och inget hjälpt.
    Får tacka så mycket för tipsen.

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  3. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  4. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  5. CBR 600 f2 startar inte
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •