Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Köra förbi serviceintervall

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?

    Jag tycker detta med service har nått över absurditetens gräns. Men verkstäder tjänar pengar, kunder betalar och värdet på fordonet är högre med full servicebok vid en försäljning.

    Sen lever hela verkstadsmarknaden på folks okunnighet och rädsla för att bilen ska gå sönder om saker och ting inte görs som verkstaden säger. Eller tappa i värde vid en försäljning om en stämpel saknas. Toyota t ex. hade kunnat sänkt bytesintervallen på oljan till 500 mil och folk hade klagat lite i början men då stämplarna hade börjat utebli så hade de lämnat in bilen var 500 mil.

    Jo jag går igång på sånt här!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-17 klockan 10:52.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av iander21 Visa inlägg
    Har kört 1250 mil med min Honda Shadow 750 får inte service för än 14 maj.Kan jag köra fram till dess, eller är det bättre låta hojen stå?
    Menar du att det är 1200 mil serviceintervall på hojen?

    Man bör följa tillverkarens rekommenderade serviceintervall. Inte för att jag tror att hojen kommer att rasa omedelbums om man överskrider intervallet med några tiotal mil, men det är väl onödigt att tänja på marginalerna. Om inte annat kan det bli onödigt slitage.

    Själv kör jag inte så mycket med varje hoj per säsong, men förutom serviceintervallen så byter jag olja/filter varje höst för säkerhets skull oavsett hur få mil jag kört.
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-08-17 klockan 11:45.

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio Visa inlägg
    Menar du att det är 1200 mil serviceintervall på hojen?

    Menar du att ingen verkstad har tid att utföra servicen förrän 14:e maj? Det låter lite märkligt i mina öron. Man bör följa tillverkarens rekommenderade serviceintervall. Men om du inte kommer att använda hojen före 14:e maj så är ju det av mindre betydelse. Har du däremot för avsikt att köra med den skulle inte jag ha rekommenderat att vänta med servicen. Inte för att jag tror att hojen kommer att rasa omedelbums om man överskrider intervallet med några tiotal mil, men det är väl onödigt att tänja på marginalerna. Om inte annat kan det bli onödigt slitage.

    Själv kör jag inte så mycket med varje hoj per säsong, men förutom serviceintervallen så byter jag olja/filter varje höst för säkerhets skull oavsett hur få mil jag kört.
    Det var ett gammalt inlägg från april i år

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Det var ett gammalt inlägg från april i år
    Ooopss...

    Redigerar svaret.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?
    Jag sköter servicen både på bil och MC mest för att fabriksgarantin ska gälla.
    Så efter 5 år är det egentligen ganska meningslöst med att lämna in den på service om man inte vill slippa att byta olja o. dyl. själv.

  6. #16
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?
    Jo men det gör dom väll? Alltså servar hojen även om det gått över miltalen men dom skriver väll den exakta milavläsningen i ev boken?!
    RIDERS STOCKHOLM

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Jo men det gör dom väll? Alltså servar hojen även om det gått över miltalen men dom skriver väll den exakta milavläsningen i ev boken?!
    Men om du inte följer deras regler så ska inte garantin gälla. Servar jag inte min Toyota -03 så gäller inte den 8 åriga begagnat garantin. Jag har inte servat den med stämpel utan gjort servicen själv så jag är garantilös. Den skulle gälla till sep nästa år.

    Varför har de regler om 1 500 mil eller 1 år, vilket som infaller först, om garantin gäller om man hoppar över? Snälla kan de kanske vara men att köra tusen mil extra kan jag aldrig tänka mig är ok. Nog servar de ändå för de vill ha betalt men garantin? Tror inte det.

    Eller har jag fått allt om bakfoten! Inte första gången i så fall...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-17 klockan 22:52.

  8. #18
    På min MC med 5 års garanti är det 1000 mil-intervaller. Hinner man inte köra 1000 mil per år så ska man ändå göra en oljeservice varje år och inom 1-årsintervallen.

  9. #19
    Gällande serviceintervall så är det faktiska behovet av serviceintervall högst varierande beroende på hur fordonet används.

    Om man enbart kör korta sträckor med konstanta kallstarter och dessutom kör väldigt hårt så blir det inte så många hundra mil mellan de faktiska behoven av service.

    Om man alltid använder motorvärmare och nästan enbart kör långa sträckor och dessutom kör väldigt lugnt så kan det bli ett par tusen mil mellan de faktiska behoven av service.

    På moderna bilar finns det ofta en "servicefunktion" som övervakar ovanstående och därav beräknar serviceintervallen. Den säger sedan till när det börjar drar ihop sig för service En mycket bra funktion! Mig veterligen finns i dagsläget inget motsvarande i mc-världen vilket är synd. Både för plånboken och motorcyklarnas hälsa.

  10. #20
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Scorpio
    Nja det finns inget exakt samma system som förvarnar om servicar så vitt jag vet. Men det finns hojar som slår av så gott som helt när det dock är servicedags. Aprilia har en sådan funktion, den stänger ner väldigt mycket av sig själv och ligger på max 3000 varv så du i alla fall kan ta dig till närmsta verkstad. På gott som ont men jag tror det börjar komma mer och mer sådant tänk som du hänvisar till bilarna, att grejerna själv säger till att nu behöver jag service osv
    RIDERS STOCKHOLM

Liknande ämnen

  1. Köra i Finland?
    Av Mickehall i forum Träffar & Körningar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 10:03
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. serviceintervall gsx550
    Av magnusda i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 13:11
  4. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •