Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Vulkanisk aska och slitage

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel, men syrabadade man inte jänkejärnen förut (eller fortfarande) för att lätta dom för dragracing? Nina har säkert koll på det. Dom borde ha lätta snabba bilar på Island nu iallafall.
    Jupp, syradoppat chassi stämmer bra men vilka ämnen det innehåller vet jag inte annat än att det fräter på metallen och tunna ut den. Jag vill minnas bilen låg i badet under 24 timmar men är inte helt säker på tiden.

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jupp, syradoppat chassi stämmer bra men vilka ämnen det innehåller vet jag inte annat än att det fräter på metallen och tunna ut den. Jag vill minnas bilen låg i badet under 24 timmar men är inte helt säker på tiden.
    Ha ha det var ju bara för att få bort rost för tusan

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ha ha det var ju bara för att få bort rost för tusan
    Okej, vi säger väl så…

    Här är en välkänd syradoppad racebil inom dragracing:

    Länk 1
    Länk 2

    Finns hur mycket info som helst om den här syradoppade bilen, knappast för att få bort rost på i alla fall…

  4. #14
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Lugnt och tyst

    Är det fler än jag som har noterat vad lugnt och tyst det är utan de där flyplanen som väsnas?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Är det fler än jag som har noterat vad lugnt och tyst det är utan de där flyplanen som väsnas?
    Någon borde göra en undersökning på hur det totala utsläppet påverkas nu när flygtrafiken ligger nere och folk tar tåg och buss istället.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #16
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Någon borde göra en undersökning på hur det totala utsläppet påverkas nu när flygtrafiken ligger nere och folk tar tåg och buss istället.
    Det har man gjort i viss mån. Hittade den här länken på nätet. Bekvämt. Titta på sid 36 i tabellen där man gör en jämförelse mellan de olika transportslagen.

    http://www.kth.se/fakulteter/centra/...rgy_060925.pdf

    I bla Spanien, Frankrike, Japan mfl så har inrikesflyget slagits ut av tågen. Den stora vinsten fås inte pga tågens låga energiförbrukning i sig. Den stora vinsten kommer från att passagerarna går över från flyg till tåg, dvs man minskar antalet flighter pga minskande passagerarunderlag. Men nu börjar ju även flyg och buss använda sig av biobränsle. Och jag liksom känner inte för att åka tåg ner till Spanien där jag jobbar periodvis

    Fast allt det där överskuggas av de emissioner som ett vulkanutbrott ger....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Slitage pga vulkanaska. Dom som är längt bort i världen och ska ta sig hem har nog anledning att känna sig lite slitna när dom i sinom tid gör det. T.ex buss 60 timmar från Cypern, hoppas bara att dom tar båt första biten.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    På TV-4 gick nyss en film om vad som hände vid Jakarta på -80 talet när ett plan kom in i askmoln. Väldigt informativt!

    Jag har inte förstått varför jetmotorn skulle stanna av askan för den är ju bara ett rör med lite fläktar inuti. Förklaringen är att askans smältpunkt ligger på 1400- 1600 grader och det blir över 2000 grader i förbränningsrummet. Den smälta askan kläggar alltså igen turbindelen på motorn och den chokas tills den stannar.

    På alla delar som är vända framåt blästras färg, glas och metall. Askan som gnider mot flygplanet ger också statisk elektricitet som stör radio och instrument.

    Tror inte att kolvmotorn på hojen påverkas nämnvärt för där kommer inte askan in obehindrat som i en jetmotor och för övrigt kör jag sällan på aktuella höjder.

  9. #19
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    På TV-4 gick nyss en film om vad som hände vid Jakarta på -80 talet när ett plan kom in i askmoln. Väldigt informativt!

    Jag har inte förstått varför jetmotorn skulle stanna av askan för den är ju bara ett rör med lite fläktar inuti. Förklaringen är att askans smältpunkt ligger på 1400- 1600 grader och det blir över 2000 grader i förbränningsrummet. Den smälta askan kläggar alltså igen turbindelen på motorn och den chokas tills den stannar.

    På alla delar som är vända framåt blästras färg, glas och metall. Askan som gnider mot flygplanet ger också statisk elektricitet som stör radio och instrument.

    Tror inte att kolvmotorn på hojen påverkas nämnvärt för där kommer inte askan in obehindrat som i en jetmotor och för övrigt kör jag sällan på aktuella höjder.
    Jag såg den med, den var bra. Jag tror att det inte vara något större problem att flyga i Sverige och Europa just nu, det är ju inte alls samma koncentration av aska som det var för flygplanet på filmen.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  10. #20
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Här förstörs tex en kolvmotor men inte jetmotorn av vanlig luft.

    http://www.youtube.com/watch?v=itQGLQMoysw


    Vulkanisk aska innehåller även partiklar som inte nödvändigtvist fastnar i luftfiltret. Dessutom så kan de bestå av ett mkt hårt material som fungerar som ett utmärkt slipmedel eller täpper till.

    http://geology.com/articles/volcanic-ash.shtml

    Som tur är så slipper vi det här och det är ju inga mängder precis.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Liknande ämnen

  1. Regn och åska....
    Av Roadking i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 18:07
  2. Mc + åska = bra?
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •