Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Orm och fågelsafari till Kvismaren!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Orm och fågelsafari till Kvismaren!

    Dags att planera för denna tilldragelse till Öby kulle vid Kvismaren belägen vid Hjälmarens sydvästra hörn på kartan.
    Öby kulle är känd som en av Europas intressantaste övervintringsplatser för orm.
    Snok, huggorm och ödlor övervintrar där plus att området intill är rastplats för mycket fågel inklusive både Tranor och Svanar.

    Det ska vara en dag med sol som lockar fram ormarna och enligt väderprognosen så ser fredagen den 16/4 ut att kunna vara en sån dag. Preliminärt är det fredagen som gäller annat meddelas här i tråden.
    Vi som kommer åkandes västerifrån kunde också på vägen ta en paus vid Skeppshulta klint och beskåda ett tallbestånd som lär ska vara Europas högsta tallar. Om tiden medger kunde man också ta en liten omväg förbi Skåle klint som är ett naturreservat intill sjön Tisaren och myckert vackert att se. Här blir det en del grusväg att åka på och lunch i Odensbacken eller Hampetorp.
    Kom igen nu naturintresserade och de som kan göra sig ledig! Som vanligt har jag fågelkikarn med som jag gärna lånar ut.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Låter intressant synd jag bor så långt bort.

    OT: Jag höll i en esping i somras. Den låg i vägen på gångbanan så jag lyfte den åt sidan så ingen skulle trampa på den och för att den skulle låta bli mina hundar. (esping = huggormsbebis)

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Låter intressant synd jag bor så långt bort.

    OT: Jag höll i en esping i somras. Den låg i vägen på gångbanan så jag lyfte den åt sidan så ingen skulle trampa på den och för att den skulle låta bli mina hundar. (esping = huggormsbebis)
    Ja, man ska vara snäll mot bebisar! Men hur långt bort du bor vet jag inte men avstånd är ju relativt! Men kan du inte så är det väl så, synd.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    [
    =Nina;35318]Låter intressant synd jag bor så långt bort.
    Globen till Kvismaren = 22 mil bilväg. På mc kan det bli bra mycke längre, särskillt om man praktiserar normalt kreativa vägval.

    OT: Jag höll i en esping i somras. Den låg i vägen på gångbanan så jag lyfte den åt sidan så ingen skulle trampa på den och för att den skulle låta bli mina hundar. (esping = huggormsbebis)
    Hu då! Passa dig noga för dom är attan så giftiga dom också. Jag själv brukar fösa in dom i en hink och sen transportera dom långt bort. Lock på hinken medan jag har dom i bilen för det är inte kul att köra omkring med en orm på rymmen och dom kan gömma sig länge.
    En dam i trakten vägrade att använda sin bil i flera veckor pga. att en boa constriktor på någon meter hade gömt sig i hennes bil och vägrade komma fram och var omöjlig att hitta tills den kom fram själv. Var kan en så stor orm gömma sig i en Volvo?

    Kvissmaren på Fredag låter möjligt och lunch i Odensbacken och Hampetorp väldigt intressant. Dubbla luncher kan aldrig vara fel och båda ställena är för mig oprövade.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    OT!! Kollade kartan och hittade Sköllersta på väg till lunchen! Där kan man ju köpa korv som inte håller standardmått billigt. Gäller att ha stora väskan på hojen men är det öppet?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    OT!! Kollade kartan och hittade Sköllersta på väg till lunchen! Där kan man ju köpa korv som inte håller standardmått billigt. Gäller att ha stora väskan på hojen men är det öppet?
    Öppet från kl.07.00 enligt välunderrättad källa jag talat med i em. Men sortimentet minskar under dagen så ett besök så tidigt som möjligt rekommenderas.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Absolut värt en resa, och en resa till på hösten!

    Snart är väl även rördrommen där. Den har kommit till våra vassvikar trots att isen fortfarande ligger kvar. Någon berättade för några dagar sen att den hörts och igår fick jag höra den själv. Den tar man inte fel på när den "kvittrar" i basregistret. Den som inte hört fågeln kan prova att blåsa i en 1,5 liters petflaska så kommer man ganska rätt på tonen.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Absolut värt en resa, och en resa till på hösten!

    Snart är väl även rördrommen där. Den har kommit till våra vassvikar trots att isen fortfarande ligger kvar. Någon berättade för några dagar sen att den hörts och igår fick jag höra den själv. Den tar man inte fel på när den "kvittrar" i basregistret. Den som inte hört fågeln kan prova att blåsa i en 1,5 liters petflaska så kommer man ganska rätt på tonen.
    Ja Rördrommen är lite speciell och trevlig att höra med sitt speciella läte som kan höras lååångt. Och kvismaren till hösten kan vara nog så intressant.

    Apropå det så rekommenderar jag veckans besök till torsdag om det passar då vindarna på fredag växlar till mer nordliga och SMHI hotar t.o.m. med regn på em och kallare. Tordagen ser betydligt trevligare ut med sydligare vindar och upp till 12 grader varmt. Hoppas bara det finns lite orm kvar för idag var det ett strålande vårväder här.

    Håller fortfarande på och skruvar ihop Yamahan men hoppas bli färdig i morgon och ta en tur och kolla vägvalet och köra in de nya däcken på gruset. Suzukin passar knappast på de vägar jag tänkt mig.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Apropå det så rekommenderar jag veckans besök till torsdag om det passar då vindarna på fredag växlar till mer nordliga och SMHI hotar t.o.m. med regn på em och kallare. Tordagen ser betydligt trevligare ut med sydligare vindar och upp till 12 grader varmt. Hoppas bara det finns lite orm kvar för idag var det ett strålande vårväder här. .
    Oj! Torsdag går inte. Däremot är fredag fri för äventyr.

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •