Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Någon bra smörja till kedjan?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18

    Någon bra smörja till kedjan?

    Tjenare!

    2 frågor som någon allvetare kanske kan svara på:

    Är det någon som kan rekomendera någon bra smörja till kedjan, gärna en som sitter kvar och inte på allt annat? Skulle också behöva ha tag på en oljeslang till mitt monkeyprojekt som är 6mm invändigt och tål värme, tips om vart man kan hitta en sådan? Inte mekonomen, swedol och biltema iaf...

    Tack på förhand /Ronnie

  2. #2
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Silkolene siliconspray är det du ska ha till kedjan!

    Www.hydroscand.se har allt du behöver i slangväg slå dem en signal, de kan skicka.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Är nog svårt att få fettet att stanna kvar på kedjan, det blir alltid en del småstänk på fälgen etc men jag använder kedjevax. Smörjs på när kedjan är varm så fettet kryper in överallt.

  4. #4

    De är såna här trådar som får mig på supergott humör - jag föredrar nämligen kardandrift...


    Man tackar...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18
    Hej,
    Tack för svaren. Slangen har löst sej och får fixa nån sån smörjning!
    Startade upp 155cc monkeyn igår och ska hänga på kedja och drev på Kawasakin imorgon, sen ska det åkas MYCKET!

  6. #6
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    jag kan rekommendera dig testa Motul Chain Lube och du kommer ej vilja ha någon annan ;o)

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag rekommenderar att inte smörja så mycket. En O-ringskedja är vad jag förstått hermetiskt tillsluten var den ska vara det och permanentsmord från fabrik. Det man sprayar på är enligt mig mest för syn skull och drar mest till sig skit men det är ju bara vad jag tycker/tror.

    Är det inte Mats Liifv som skrivit att smörjning inte alls är speciellt nödvändigt på en modern kedja? Mats verkar ju veta vad han pratar om.

    Hittade denna text: "Construction

    The o-ring chain is named for the rubber o-rings built into the space between the outside link plate and the inside roller link plates. Chain manufacturers began to include this feature in 1971 after the application was invented by Joseph Montano while working for Whitney Chain of Hartford, Connecticut. O-rings were included as a way to improve lubrication to the links of power transmission chains, a service that is vitally important to extending their working life. These rubber fixtures form a barrier that holds factory applied lubricating grease inside of the pin and bushing wear areas. Further, the rubber o-rings prevent dirt and other contaminants from entering the inside of the chain linkages, where such particles would otherwise cause significant wear."

    på: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring_chain

  8. #8
    Jag gör som Foosi, Motul Chain Lube. Sparsam smörjning bara på insidan när dagens körning är slut och kedjan är småvarm. Det behövs inte smetas på var och varannan tankning.
    Någon klet på fälgen finns definitivt inte.

    Gjorde ett lite sk kedje(o)smörjningstest. Kan efter testet konstatera att, man behöver nog smörja lite, dock så räcket det nog om man gör det var 300-500 mil.....

    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...12/120911.html

  9. #9
    Jåke
    Gäst

    Sv: Någon bra smörja till kedjan?

    En modern O-ring är förvisso permanentsmord i sig, men fortfarande ska den gå över två kransar som är osmorda. Där blir ganska stor friktion om man inte smörjer, med följande slitage och effektförlust. Det behöver dock inte vara så mycket, vilket de flesta konstaterat.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
    Senast redigerat av Jåke den 2013-04-22 klockan 08:29.

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag rekommenderar att inte smörja så mycket. En O-ringskedja är vad jag förstått hermetiskt tillsluten var den ska vara det och permanentsmord från fabrik. Det man sprayar på är enligt mig mest för syn skull och drar mest till sig skit men det är ju bara vad jag tycker/tror.

    Är det inte Mats Liifv som skrivit att smörjning inte alls är speciellt nödvändigt på en modern kedja? Mats verkar ju veta vad han pratar om.

    Hittade denna text: "Construction

    The o-ring chain is named for the rubber o-rings built into the space between the outside link plate and the inside roller link plates. Chain manufacturers began to include this feature in 1971 after the application was invented by Joseph Montano while working for Whitney Chain of Hartford, Connecticut. O-rings were included as a way to improve lubrication to the links of power transmission chains, a service that is vitally important to extending their working life. These rubber fixtures form a barrier that holds factory applied lubricating grease inside of the pin and bushing wear areas. Further, the rubber o-rings prevent dirt and other contaminants from entering the inside of the chain linkages, where such particles would otherwise cause significant wear."

    på: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring_chain
    Precis ... eller ungefär.Smörjer du dessa kedjor så smörjer du även o-ringarna som skyddar fabriksfettet från att tränga ut men samtidig yttre skit från att tränga in.En lagom ren och smord kedja löper trivsammare över dreven är en motsvarande smutsig och osmord.Tröghet, friktion och motstånd kallas det visst för.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-04-22 klockan 16:38.

Liknande ämnen

  1. 125cc till salu någon?
    Av Emma i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 19:22
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 14:21
  3. Vill någon hänga med till Kroatien
    Av Sotarn i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 15:54
  4. Någon som hyr ut Mc till en uppkörning?
    Av Wolfie i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 22:07
  5. Smörja kedjan.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •