Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skillnader

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Skillnader

    Det är tydligen skillnad på Triumph Scrambler och Triumph Scrambler.

    Nä, jag var in till Triumph Center i går och lämnade min moppe där och tog en likadan fast nyare under tiden. Det jag dock tyckte var att tanken kändes bredare men jag antog det berodde på att det var silverfärg och inte en Union Jack-flagga under hakan på mig. Men tanken ÄR bredare så det var ingen inbillning!
    En annan sak jag noterade, jag tyckte jag satt annorlundare på den. Mycket märkligt, det är ju samma hoj förutom att den har insprutning, tänkte jag. Men styret är faktiskt ändrat mellan 2006 och 2008, den är mer rak på en 2008-a och mer böjd på en äldre Scrambler. Jag satt bättre på min, konstaterade jag.

    Det jag också la märke till var hur pass snabbare den svarade på gasen när jag vred lite på den, skillnaden mellan förgasar- och insprutningsmotor kände jag direkt. Men jag brukar känna skillnad direkt och höra på ljudet när det är nåt konstigt. Man kan säga att här har jag ett utvecklat musik-öra fast för motorljud! Jag kan höra direkt om den får för lite bränsle bara genom att lyssna hur den låter när man ska starta den. Jag kan också höra om en tändkabel sitter på fel plats, i alla fall på V8-or. Jag vet inte hur jag bär mig åt men det är väl nån slags lustig egenskap jag har.

    Jag minns när jag var 10 år, jag var på gården och hörde på flera meters avstånd en Zündapp KS50 komma körande utan att jag såg den. Jag sa: ”Nu kommer brorsan!”
    – Hur vet du det?? undrade kompisen.
    – Det hörs på ljudet, svarade jag.
    – Jamen, den låter ju som alla andra moppar, sa kompisen.

    Inte trimmad eller på något vis annorlunda men jag hörde skillnad på brorsans originala Zündapp-motor och andras. Jag kallar det för att ha musik-öra fast för motorljud.

    Sen hämtade jag min kära Scrambler, åh vad det var fint att sitta på den. Varför jag lämnade in den? Oljebyte. Jag orkade inte göra det själv. Och så var det ändå billigt så en hundring extra kan man lägga ut och få den bytt. Jag hade alltså sparat ca 100 kr om jag köpt filter och olja och bytt själv hemma…

    Jag noterade också på den andra hojen att vid 80 km/tim vibrerade hastighetsnålen upp och ner i tavlan, smått irriterande för i min mätare vibreras ingenting. Och på trippmätaren vibrerade sista siffran också upp och ner. Små saker jag skulle irritera mig på om det var min hoj.

    Och jag tror jag ska ta mig tusan provköra en Street Triple. Kanske sälja av några hojar och ha två Triumph i garaget…?
    Senast redigerat av Nina den 2010-04-15 klockan 12:31.

  2. #2
    Nostalgi när jag läser detta inlägg - jag hade en gulbrunmetallic Zündapp KS50 SPORT med uppborrade insug och kromad tank. Vilka minnen!

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    helt övertygat om att det finns de som kan peka ut fel i en motor enbart genom att lyssna till ljudet...önskar jag hade förmågan
    sen är det sjukt iriterande med såna mysko rörelser lr ljud, både bil och hoj
    hade en gummipackning nånstans på avgasrören som var sliten o det vibrerade med en sån där mettalisk klickande ljud så det nästan var inte roligt att köra

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Thumbs up

    Intressant. Jag har samma förmåga och kombinerar det med mitt luktsinne.

    Mina diagnoser är ofelbara när jag träffar fulla knäppgökar på fest.
    Man kan både höra och lukta sig till att de har en skruv lös..
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Något liknande som den här kanske, Maestro?

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Svar: 75
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •