Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Jawa?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av sorken Visa inlägg
    En fråga gällande överskrivning av fordon, någon som vet hur och var man gör det?, ja jag vet, en löjlig fråga men jag är bara en tonåring
    Som sagt; Löjliga frågor finns inte.

    Tänker: En Jawa -98, 350;a med sidvagn, som inte är körd på 10 år? En aning säger mig att det handlar om ett arvegods. I så fall är det lätt hänt att pappren kommit på avvägar. Då gör man enklast som så att tidigare ägare, eller om du fått hojen direkt och kan styrka att den är din genom bodelningspappren, begär ett nytt registreringsbevis.

    Ett tips: Var rädd om den hojen och försök ha den i originalskick och ha den till finåkning. Den ger inga kickar alls om man försöker leka med den men risar ner sig väldigt fort. Bättre att ha en billig beg. till att ha kul med. Jag har nämligen själv härjat sönder grejer som jag gärna skulle haft idag.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    8
    registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av sorken Visa inlägg
    registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?
    Då är det enkelt för registreringsbeviset har två delar. den ena är en blankett för ägarbyte. Bara att fylla i och skicka in.

    Tänk bara på att ha en försäkring klar om du ställer på den annars blir det väldigt dyrt.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av sorken Visa inlägg
    registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?
    Man gör ett ägarbyte genom att din farsa skriver dig som ägare på blanketten och ni båda skriver på. Ett par dar efter att ni skickat in den är saken klar och du är motorcykelägare!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västbjörke / Trollhättan
    Inlägg
    29

    Ägarbyte

    Hej på er alla
    Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mogens Visa inlägg
    Hej på er alla
    Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder
    Då spar han ju pengar, och försäkringen är väl dyrare om man inte har mc-kort vill jag minnas.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Mogens Visa inlägg
    Hej på er alla
    Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder
    Vaa? jag trodde att man kunde vara hur ung som hällst!?, En annan sak, det är lyckt nog inte arvegods... Jag startar den ändast någon gång i veckan så att det inte blir som nu när den stått såpast många år och det tog närmare 3 dagar att få igångden

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    8
    glömde fråga en sak till, jag har lovat mig själv nu att inte starta den på ett bra tag, undrar bara om man skall byta ut råstiga skruvar eller?, tänkte så att det inte sprider sig till lacken...

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    8
    det räcker väll med garage försäkring?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västbjörke / Trollhättan
    Inlägg
    29

    Unhappy

    Citat Ursprungligen postat av sorken Visa inlägg
    Vaa? jag trodde att man kunde vara hur ung som hällst!?, En annan sak, det är lyckt nog inte arvegods... Jag startar den ändast någon gång i veckan så att det inte blir som nu när den stått såpast många år och det tog närmare 3 dagar att få igångden
    Hej igen.
    Myndigheterna har gjord så därför att en del förälder skrev sina bilar på barnen, därefter betalade dom inte p-böter, slarvade med försäkringar och dyligt. Därmed fick barnen en mindre trevlig 18-års present ( ett kravbrev från kronofogden ).

    / Mogens

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •