Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Norgeresa_Trollstigen

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man skall kombinera Trollstigen och Geiranger med en fantastisk upplevelse så skall man försöka att ta bilfärjan som går mellen Hellesylt till Geiranger. Du åker då i den absolut häftigaste fjorden i Norge. Färjan tar ca en timme och kostar ca 200 NKR. Du får då se fallen De Sju Systrarna. Efter att ha landstigit i Geiranger så ta serpentinvägen söderut någon mil, sväng vänster vid en sjö och åk upp till Dalsnibba. Sedan kör du tillbaka till Geiranger och tar Örnevägen mot Trollstigen. Hoppas du gillar serpentinvägar.

  2. #22
    Medlem Guran 65s avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    13

    norgetur

    Jag har också tänkt ta en norgesväng i sommar med frun, så det är kul att läsa tipsen,
    tänkte åka in i norge från åre och mot trondheim, men sen är jag lite brydd vart man ska ta vägen, har i alla fall planerat in trollstigen, och geiranger har jag fått tips om, det finns visst en hel del vägar att välja.
    Har tänkt åka mot svenska västkusten, och tar gärna emot tips på nån lämplig väg mot Göteborg

  3. #23
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Guran 65 Visa inlägg
    Har tänkt åka mot svenska västkusten, och tar gärna emot tips på nån lämplig väg mot Göteborg
    E6an, motorväg hela vägen


    ...nä, skämt åsido, kör väster om oslo så du kommer fram till Horten och ta färjan över till Moss. Sen kan du köra österut så du kommer till Dalsland och kryssa dig på fina vägar ner emot Gbg. Då kan du bl.a. köra på sveriges kurvigaste väg, Brudfjällsvägen
    http://maps.google.se/maps?f=d&sourc...8&ie=UTF8&z=12

    ett annat alternativ är att köra ner till Strömstad och sen följa kusten söderut, många fina små vägar där och kanongoa räkmackor vid stoppet i Smögen :-)


    där har du några tips från en annan glad Trophyägande hälsing... även om jag flyttade därifrån för många år sen ;-)

  4. #24
    Medlem kenneths avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    27

    Smile

    Kolla in sidan www.mctouring.se. Finns bla en riktigt bra färdbeskrivning på en
    5 dagarstur med övernattning och sevärdheter. Jag har tagit den turen alldeles
    nyligen. Så jag kan rekommendera den varmt. Glöm inte bara att be till vädergudarna
    För dom kan ju vara lite opålitliga

  5. #25
    Vill bara påminna tt inte planera för långa sträckor i Norge. När jag och svärfar körde låg vi på mellan 20-25 mil och det var en lagom sträcka för oss. En dag var vi uppe i 40 mil vilket var alldeles för långt.

    Konstigt hur mil kan kännas olika långa

  6. #26
    Vete tusan om jag såg Johnny på träffen? ...men här kommer lite bilder därifrån: http://www.saarela.se/aktuellt/aktue.../100704b1.html

    Var förresten till Trollstigen o Geiranger i midsommar. Passerade nu för 23:e gången där.
    Ett par filmer:
    http://www.saarela.se/film/youtube/100626.html

    http://www.saarela.se/film/youtube/100625.html

    Imorgon(är det tänkt, om jag hinner packa...blev lite sent på jobbet) åker jag dit igen. Den här gången i 41 km/timmen

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Läckra filmer Saarela! Tackar!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #28
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Instämmer med GeCe; riktigt snygga och inspirerande filmer!

  9. #29
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66
    Jodå, vi var på träffen men det är inte lätt att hitta igen varandra. Vi ändrade dock våran rutt och åkte över till Finland efter träffen och tog vägen ner genom östra delen. Vi hade en kanonresa med ca 30+ hela 2 veckor. Jag tror att det var ett lyckokast att ta den vägen med tanke på vädret.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om man skall kombinera Trollstigen och Geiranger med en fantastisk upplevelse så skall man försöka att ta bilfärjan som går mellen Hellesylt till Geiranger. Du åker då i den absolut häftigaste fjorden i Norge. Färjan tar ca en timme och kostar ca 200 NKR. Du får då se fallen De Sju Systrarna. Efter att ha landstigit i Geiranger så ta serpentinvägen söderut någon mil, sväng vänster vid en sjö och åk upp till Dalsnibba. Sedan kör du tillbaka till Geiranger och tar Örnevägen mot Trollstigen. Hoppas du gillar serpentinvägar.
    Jag följde dina tips och kan bara instämma i att det var underbart vackert.

    Jag skrev ihop en ride report om resan på adventureriders forum.
    http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •