Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Norgeresa_Trollstigen

  1. #1
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66

    Norgeresa_Trollstigen

    Jag och frugan ska åka från Stockholm upp till midnattssolsträffen i Gällivare 2-4 juli och efter det hade jag tänkt att vi ska åka ner över Östersund och in i Norge för att besöka den omtalade trollstigen och sen tillbaka till Stockholm. Är det någon som har några bra tips på färdväg, campingplatser sevärdheter med mera. Kanske någon erfaren Norgeräv har lust att följa med, eller någon annan som är sugen på samma resa?
    Kanske ska tillägga att vi börjar med att fira midsommar på masträffen i Borlänge.
    Jag är tacksam för alla tips som går att få.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Låter som du tänkt inlandsvägen 45an, undvik den då den är oftast tråkig å rak. Rekomenderar att ta in i Norge så långt norr ut som möjligt. Följ väg 17 utmed atlantkusten. Mycket att se= saltströmen , sju systrar, svartisen + härlig mc väg
    Jan

  3. #3
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Jag har åkt Trollstigen runt tiotalet gånger och tycker fortfarande att det är väldigt vackert.
    Föredrar att åka ner till Geiranger först och sedan vägen till Trollstigen,tycker blir mer maffigt på så vis,du har även Dalsnippa och Stryn sommarskidcenter på Geirangersidan.
    Slå en pling med telefonen så pratar jag gärna

  4. #4
    Jag hade väl också tänkt ta en sväng till Trollstigen och börjar turen med Midnattssolsträffen. Tror det bli passage nummer 22 över där.

    Jag är ju lite småförtjust i att ta genvägen vid Sorsele till Blå vägen och sen efter Tärnaby till Hattfjelldal. E6:an neråt är ju inte nåt dumt avsnitt. Avståndsmässigt är det ungefär lika som via Östersund.

    Trondheim västerut och lite olika vägval till Trollstigen.

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Det är underbara vägar.

    Är det ngn som har koll på vägskicket på svenska sidan? Jag börjar misstänka att en Guzz Stelvio (allroad) är att föredra än en Guzzi modell Norge (ren tourer). Jag behöver väl inte ta crossen iår hoppas jag, eller ?

    /3,14
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-04-13 klockan 09:09.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag hade väl också tänkt ta en sväng till Trollstigen och börjar turen med Midnattssolsträffen. Tror det bli passage nummer 22 över där.

    Jag är ju lite småförtjust i att ta genvägen vid Sorsele till Blå vägen och sen efter Tärnaby till Hattfjelldal. E6:an neråt är ju inte nåt dumt avsnitt. Avståndsmässigt är det ungefär lika som via Östersund.

    Trondheim västerut och lite olika vägval till Trollstigen.
    Jag har tittat på din hemsida många gånger Veijo och det är fina vyer. Jag tror att ditt tips om Blå vägen är ett intressant alternativ. Vad menar du med passage 22, är det ett vägnummer ?
    Senast redigerat av Starrider_Johnny den 2010-04-13 klockan 12:32.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Starrider_Johnny Visa inlägg
    Jag har tittat på din hemsida många gånger Veijo och det är fina vyer. Jag tror att ditt tips om Blå vägen är ett intressant alternativ. Vad menar du med passage 22, är det ett vägnummer ?
    Okej, lite klantigt skrivet när det gäller passera berg

    Passage 22 betydde att jag passerar då Trollstigen för 22:a gången. Fast, egentligen blir det förmodligen 23:e, för....jag ska dit veckan före också(Varaderoträff i Geiranger).

    Vi syns i Gällivare

  8. #8
    Den där trollstigen måste man tydligen bara se så nu står man som en åsna mellan två hötappar och väljer mellan Lofoten och trollstigen.
    Båda är ju ett alternativ men då är frågan om man hinner det på fyra dagar utan att behöva tillbringa all vaken tid på sadeln.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Den där trollstigen måste man tydligen bara se så nu står man som en åsna mellan två hötappar och väljer mellan Lofoten och trollstigen.
    Båda är ju ett alternativ men då är frågan om man hinner det på fyra dagar utan att behöva tillbringa all vaken tid på sadeln.
    Åsna? Men, det är ju det som är det fina med att vara åsna. Jag har själv åkt från Boden till Nordkap via Malmö. Kom på i Malmö vart jag skulle. Det är kul o vara åsna

    Tycker Lofoten är väl inte så mycket att se på. Tror dessutom att det är dyraste området i Norge. Dock är det ju ett ställe som man måste besöka åtminstone en gång. Finns en jättefin ö norr om Lofoten också, ön Senja. Mycket vackrare. Kanske ta en repa dit också samtidigt(går en färja mellan öarna)

    Trollstigen/Geiranger är väl ett område som man som motorcyklist MÅSTE besöka.

  10. #10
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Okej, lite klantigt skrivet när det gäller passera berg

    Passage 22 betydde att jag passerar då Trollstigen för 22:a gången. Fast, egentligen blir det förmodligen 23:e, för....jag ska dit veckan före också(Varaderoträff i Geiranger).

    Vi syns i Gällivare
    Det ska bli trevligt att träffa dig Veijo. Vi får hoppas på en fin sommar i år

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •