Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hem kärva hem

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Hem kärva hem

    Så är man då hemma efter en tripp söderut, närmare bestämt till Höganäs. Och det vackra Mölle låg kvar där den var sist. Denna gång var det blåsigt och kallt, inte många mc så långt ögat nådde förutom i Jonstorp där det kom ett gäng mc men det var också allt. Förra året hörde man fler mc och såg också fler ute på vägarna men detta år var det ganska tyst, jag blev inte heller så värst sugen på att köra mc då och jag slapp därmed gräma mig över att jag inte tog ner en hoj.

    Skåne Rundt var också på tapeten men då måste jag fixa laddningen på min BSA för man får ha en mc senast från 1945 detta år. Den vill inte ladda, antar det är dags att linda om generatorn och det kostar en slant. Men det vore skoj att delta!

    Jag kallar min BSA för "Nr 13" och det beror på att den verkar ha sitt eget liv. Efter att den togs in i Sverige gjordes en halvhjärtad renovering, svärfar köpte den -86, tror det var i Linköping. Han tog den på en tur runt i kommunen för att bekanta sig med den men den tog fyr och hamnade i havet för att lyckas släckas. Efter många timmar kom han hem med hojen, på den tiden fanns inte mobiltelefon så han kunde inte ringa efter hjälp eller hem för att meddela att han kommer hem senare än han tänkt. Så han fick allt baxa upp den ur vattnet själv och efter många och långa timmar gick den - om än nödvändigt - men den gick. I lyktan skvalpade det vatten där bara guldfisken saknades...

    Sedan följde en totalrenovering under några års tid varpå året efter kraschades den mot en träd med min man på den och demolerades nästintill fullständigt. Ambulansmännen undrade hur tusan han kunnat överleva den kraschen. Ytterligare en totalrenovering följde som tog några år men så blev den också mycket fin. Igen.

    Tyvärr ville den inte starta riktigt, den blev trögstartad och fel söktes men hittades inte, allt tycktes vara som det skulle. Så den hamnade under ett skynke nästföljande 8 år, ingen berättade heller om den, att den fanns kvar i ägo. När svärfar dog fick jag höra talas om den och även se den. Oj vilken skönhet! brast jag ut och genast klämde jag på den. Och så bytte den ägare. Min man hittade felet varför den var så trögstartad, den hade nämligen ingen kontakt i tändhatten.

    Det första som sker är att laddrelät lägger av. För att slippa dylika elproblem köpte jag in ett eletroniskt laddrelä och monterade. Och nu har generatorn lagt av. Den verkar ha ett eget liv så jag kallar den helt enkelt för Nr 13, dessutom står det 013 på reg-skylten.

    Undrar just om jag köra Skåne Rundt med den..?
    Senast redigerat av Nina den 2010-04-05 klockan 12:16. Anledning: Fel ordval.

  2. #2
    du har väll lucas på din bsa. det har brorsan på matchlessen å den har haft problem med laddningen.
    nu har den elektronisk laddrelä å renoverad generator. det var ju lucas som uppfann mörkret brukar folk säga som kör engelska motorcyklar

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo det är det nog och så är det plusjord på den samt 6-voltssystem. Vi provade att kortsluta generatorn samt polera på axeln men det hjälpte inte. Sånt kan hjälpa men icke denna gång så det blir till att lämna in generatorn.

  4. #4
    prova starta motorcykeln å ta en 6v batteriladdare sätt fast pluskabeln igodset på motorcykeln å med minusklämman korssluter du kabelingångarna på generatorn. då magnetiserar det generatorn å den kan börja ladda igen, vi prova på matchlessen en gång när den inte ville ladda å det funka den börja ladda igen

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    prova starta motorcykeln å ta en 6v batteriladdare sätt fast pluskabeln igodset på motorcykeln å med minusklämman korssluter du kabelingångarna på generatorn. då magnetiserar det generatorn å den kan börja ladda igen, vi prova på matchlessen en gång när den inte ville ladda å det funka den börja ladda igen
    Tack för tipset, tror det nog var så vi gjorde men jag är inte helt säker. Vi ska prova.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •