Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Den första turen för säsongen.

  1. #1
    Medlem saras avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Kaiserslautern, Tyskland
    Inlägg
    10

    Den första turen för säsongen.

    Långfredagen körde min pojkvän och jag tre timmar på lugn skön krokig väg till hans föräldrar för att spendera påskhelgen. Det var halvsol och rätt kyligt; mellan 6 och 10 grader skulle jag tippa. Hade satt i fodret i byxorna, fleece-jackan på och de tjocka handskarna. Vi fick stanna några gånger för att röra igång värmen och tina upp händerna men det var ändå en underbart härlig tur med färja över Rhein efter halva sträckan.

    Väl framme parkerade vi på infarten. Efter de sedvanliga hälsningarna så var det dags att flytta in hojarna i garaget. Jag tar ner cykeln från huvudstödet och lyckas på något sätt luta cykeln så långt ifrån mig att jag inte längre klarar av att räta upp den. Jag står där och försöker hålla emot av glatta livet och skriker efter hjälp. Min pojkvän är för långt borta och jag blir till slut tvungen att släppa greppet om hojen och låta den falla i backen. Det skär i hjärtat. Tack och lov fallen den på grannes gräsmatta och det blir enbart några skråmor längst ner på motorn. Nu matchar i alla fall sidorna varandra säger jag och tänker tillbaka på turen hem från mc-handlaren i höstas när jag lyckades välta ner cykeln vid en vändning på landsvägen...

    På måndagen var det dags att köra hem. Strålande sol men trots det lika kallt den här dagen. Vi bylsar på oss och ger oss iväg. Efter ett stopp på macken så bär det av mot kurvorna hemåt. Vi passerar några små fina byar och närmar oss vägen som slingrar sig utmed Lahn. Vi kommer ut ur en by och möts av en liten raksträcka. Min pojkvän kör först och drar såklart på gasen. Jag brukar halka lite efter men den här gången bestämmer jag mig för att hänga på. Ser en svag vänstersväng där framme; släpper gas men måste ändå bromsa ned lite. Tar kurvan och känner att det går fort. Nästa kurva, åt höger. Nu. Bromsar allt vad jag kan, tror jag. Når kurvan, släpper gasen. Lutar, lutar, lutar, gliiiiiiiiider.


    Första riktiga turen för säsongen, och redan den sista. Motorcykeln är inte värd att reparera. Tack och lov så kom jag undan med lite ömhet på rumpan och en ond axel. Så sjukt onödig händelse. Köra för fort i en kurva... så löjligt meningslöst och dessutom sådant enormt slöseri med pengar...

    Nu gäller det att börja om med att spara pengar och hitta en ny kamrat, kanske till nästa säsong. Och nästa gång, då går det minsann lite långsammare!

    Senast redigerat av sara den 2010-04-07 klockan 22:27.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tråkigt värre, bra ändå att det gick så bra för dig. Kunde gått mycket värre. Hoppas att försäkringen täcker i alla fall en del av skadorna och att du snart kan vara igång igen!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    ...........lider med dig ............
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  4. #4
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Tråkigt men tur att du klarade dig.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  5. #5
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Jag vet hur du känner det , jag har också åkt omkull en gång!
    Men om klarar sig undan med bara materiella skador så är det bra...

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Även jag har smakat gruset ordentligt, två gånger för säkerhets skull. En erfarenhet man helst inte ska göra själv utan ta lärdom av andras misstag...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Nästa gång du kör... hoppas jag är snart. Och att det går bättre för att du bromsar eller slår av gas före och inte IN I OCH GENOM kurvan utan fortsätter köra så du slipper tappa iväg framhjulet i ett släpp! Du ska inte fundera över att farten var för hög, det var den säkert inte utan fundera över det som kändes bra innan istället

    Ledsamt men skönt att det gick bra för dig. Se om dig även om du bara är lite öm, det kan komma efteråt.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-04-07 klockan 23:24.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Aj, det var tråkigt det som hände men skönt att du klarade dig. En annan hoj kan man alltid få tag i, det är svårare att få en ny Sara. Och som Jåke skrev: kolla igenom dig trots att du bara är öm.

  9. #9
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ajajaj... men jag säger som övriga. Det kunde ha gått mycket värre... Något att vara glad för i a f.

  10. #10
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    råkade ut för nästan samma sak för 2 år sen, cykeln klarade inte sig men jag gjorde det, iofs med extra skruvar i vänster ben men levande
    Tänk på att så här års är det jävligt lurigt på vägarna...
    men som de säger, man lär sig inte föränn man har gjort misstaget själv
    jävligt skönt att du klara dig

Liknande ämnen

  1. Första säsongen på mc
    Av Con i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 09:03
  2. första turen 2013
    Av Nilsson i forum Touring
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 16:46
  3. Första turen
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 08:47
  4. Övningskörning - första turen
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 13:33
  5. 1:a turen 2010
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •