Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Den bara dog...

  1. #1

    Den bara dog...

    Hej alla!

    Jag skulle starta min Honda SevenFifty i morse, men se där fick jag tji. Jag vrider om tändningen och instrumenteringen vaknar till liv, sedan trycker jag på startknappen och hör ett litet klick så dör allt. Startmotorn hann aldrig gå igång. Jag körde hojen igår utan problem.

    Det första jag gjorde var att kolla huvudsäkringen på 30 A och resterande säkringar på 10 A och 15 A. Alla ser hela ut för mitt öga. Plockade sedan in batteriet och mätte hur många volt det lämnade och fick resultatet 12,67 V. Jag vet inte vad mer jag kan kolla. Jag skall sätta tillbaks batteriet igen o samtidigt gå igenom alla säkringar en gång till för att se att dom verkligen ser hela ut. Har någon förslag på vad jag mer kan göra?
    Kan jag på något sätt med multimeter kolla säkringarna? Jag är urdålig på elbiten...

    Tacksam för all input!

    /Anders
    Proud member of GSX1400.se

  2. #2
    kolla om du kan mäta batterispänningen med belastning ganska troligt att batterit e kasst , sen kan du ohm mäta säkringarna är det oändligt så är de sönder

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    kolla om du kan mäta batterispänningen med belastning ganska troligt att batterit e kasst , sen kan du ohm mäta säkringarna är det oändligt så är de sönder
    Tack för ditt svar!

    Mätta alla säkringar med pipfunktionen på multimetern. Alla var hela.
    Jag mätte batteriet med belastning och då lämnade batteriet bara 1,4 V. Fick sedan hjälp av ett par trevliga killar i garaget med startkablar och bil. Då var det inga problem. Det är batteriet som är kasst. Blir till att köpa nytt. Dock inte Biltema denna gång :-)
    Proud member of GSX1400.se

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Men du: Om du har ett Biltema nu, kanske det finns garanti kvar? De är ju sällsynt generösa med garantier och reklamationer...

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Vallejos Visa inlägg
    Fick sedan hjälp av ett par trevliga killar i garaget med startkablar och bil. Då var det inga problem. Det är batteriet som är kasst.
    Det är inte så säkert, det kan vara laddningen som lagt av. Men om det funkade igår är följdfrågan vad du gjorde sist den startade? Lät du hojen gå så den fick lite laddning eller provstartade du bara efter att batteriet stått eftersatt hela vintern? Det senare är nånting inget batteri i världen gillar

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Men du: Om du har ett Biltema nu, kanske det finns garanti kvar? De är ju sällsynt generösa med garantier och reklamationer...
    Jag fick det av en kompis så jag har inget kvitto. Skulle bli riktigt förvånad om det gick på garantin efter två år. Då ska jag väl bevisa att jag inte misskött det...
    Proud member of GSX1400.se

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det är inte så säkert, det kan vara laddningen som lagt av. Men om det funkade igår är följdfrågan vad du gjorde sist den startade? Lät du hojen gå så den fick lite laddning eller provstartade du bara efter att batteriet stått eftersatt hela vintern? Det senare är nånting inget batteri i världen gillar
    Jag har underhållsladdat det under vintern med en Ctek 3600 laddare. Sista två veckorna stod det på hela tiden. Körde hojen dagen innan, säkert 3 mil utan problem. Bra drag i startmotorn så det var inte halvdåligt innan det gick sönder.
    Proud member of GSX1400.se

  8. #8
    Ringde Hondacenter och dom tog nästan 800 kronor för ett Ya... någonting. Tydligen det batteriet som sitter original i Honda. Tycker dock det var litet väl saftigt. Får kolla efter ett något lägre prissatt batteri. Men det är säkert så att man får vad man betalar för. Biltema höll nästan 2 år, så det är ju inte världsklass direkt.
    Proud member of GSX1400.se

  9. #9
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Vallejos Visa inlägg
    Ringde Hondacenter och dom tog nästan 800 kronor för ett Ya... någonting. Tydligen det batteriet som sitter original i Honda. Tycker dock det var litet väl saftigt. Får kolla efter ett något lägre prissatt batteri. Men det är säkert så att man får vad man betalar för. Biltema höll nästan 2 år, så det är ju inte världsklass direkt.
    Men sen kan du köpa nya batteri tre gånger för ett Ya.. någonting. Jag har själv köpt ett flertal batteri (dock aldrig till samma cykel) på Biltema och är hur nöjd som helst och dom har varat mer än två år med.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan tillägga att batteriet har beteckning Y12A-A, har detta batteri i både min Honda CB 250n och Honda 650. Skulle nog tro att en Sevenfifty har samma batteri men kolla upp det i alla fall för säkerhets skull.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Hi hi, bara ca 4,6 kvar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 07:02
  2. Ritsch! sa det bara...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 20:23
  3. 350 mil bara??
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:00
  4. Bara jag som är åkrädd?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •