Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Så kan du resa din hoj efter vurpa

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Annars så är det bara å ropa efter en man. Glöm inte att bjuda på middag som tack!

    Hörrni tjejjer. Här har ni den bästa karlslokfällan. Vaddå tappa servetter?
    Lägg ner hojen försiktigt och titta med fuktiga ögon på den utvalde..
    Jag skulle inte tveka en sekund med att hjälpa. Vaddå lättfångad....he, he ;D
    Män tänk på hur pinsamt om du kaxigt lovar att hjälpa och sedan inte reder ut det.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2010-04-16 klockan 19:31.
    Jan-Olov

  2. #22
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Män tänk på hur pinsamt om du kaxigt lovar att hjälp och sedan inte reder ut det.
    Då lägger Du ner hojen försiktigt på ditt ben så att det ser ut som om Du klämmer dig och säger med lugn röst:

    Sablar, nu tror jag att jag bröt benet. Har Du alvedon?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    13
    Hej, tar upp den här tråden igen. Jag har läst och sett om alla tekniker för att lyfta en hoj på forum och youtube. Men om man ändå inte orkar, finns det något hjälpverktyg eller annan innovation man kan använda? Jag har funderat på någon slags hävstång man kunde fästa i höjd med motorn. Hävstången kunde på något smidigt sätt fästas längs med hojen när man kör. Någon som har en bättre idé? Jag har en TDM 900 som trots att den är lätt i sin klass, ändå känns för tung för mig om jag skulle behöva resa den.

  4. #24
    Jåke
    Gäst
    Har inte hört om nåt sånt, men om en tunn tjej på 1,60 kan resa en relativt otymplig 750 från början på 90-talet så tror jag de allra flesta som är relativt fysiskt friska fixar en TDM. Går det absolut inte, så är en domkraft knappast när man har under sadeln ändå.

    En hävstång är dessutom helt värdelös om man inte har en pivotpunkt att bryta den runt, och den lilla bit man eventuellt skulle kunna lyfta är långt ifrån att få upp hojen. Speciell som man står i andra änden av en hävstång...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-12 klockan 20:10.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här kan du se en av de tekniker som man kan använda för att resa upp en hoj som vält. En kunskap man brukar kunna ha nytta av någon gång per säsong. Förhoppningsvis är det inte din egen hoj som vält.
    Hm, har lite fundering om hur lyfta en Varadero som ligger på vänster sida, nytankad som dessutom saknar motorbågar och det är lerigt?

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En hävstång är dessutom helt värdelös om man inte har en pivotpunkt att bryta den runt, och den lilla bit man eventuellt skulle kunna lyfta är långt ifrån att få upp hojen. Speciell som man står i andra änden av en hävstång...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Stången är tänkt att fästas någonstans vid motorn och ta stöd mot tanken. Pivot-punkten blir då hjulens kontakt med marken. Även en kort stång skulle då minska den behövliga lyftkraften betydligt. Dessutom finns ju inga bra grepp-punkter annat än styret. Jag tänker mig ett lätt men kraftigt Al-rör som monteras längs med hojen på så sätt att det även går att lossa om hojen ligger på rörets sida. En metallögla monterad nere på motorn eller på motorbågen borde duga som nedre fästpunkt.

  7. #27
    Bästa hjälpen är nog att försöka lyfta mens du är förbannad och adrenalinet flödar sedan är det kört.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Hemma efter min resa i Europa
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 09:45
  2. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  3. resa med 125:a
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 16:07
  4. Usa resa
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 08:17
  5. Min resa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 07:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •