Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Besiktning

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det mesta de gör, kollar jag noggrannare åtminstone en gång per månad men en sak gör de som jag är väldigt glad för: De spinner framhjulet i hyfsad speed och upptäcker därmed lagerfel i ett tidigt skede.
    Sliten kedja/drev samt glapp i hjul-, sving- o styrlager hör också till kontrollpunkterna (även om just glapp i svinglagren möjligen kan upptäckas med ryck/slit på en moped...).

  2. #12
    gör som jag köp en motorcykel från 1950 eller äldre så är besiktningen ett minne blott. man behöver inte åka dit

  3. #13
    [QUOTE=Mats Liifv;34931]Om det fuktar lite kring packboxarna på gaffelbenen är det nog ingen fara, däremot kan förfallet gått så sångt att oljan rinner ner efter gaffelbenet och ner i bromsok och hamnar på skivorna. Då får man nerslag eftersom det är rent farligt med olja på skivorna. Gissningsvis var det vad som hänt med din Ural.

    I normalfallet tror jag inte pea_72 eller någon annan behöver oroa sig över just oljeläckagefrågan. Om det är så illa att oljan formligen rinner ur motorn är nog resten av hojen också i ett sådant skick att den ändå inte klarar sig igenom. Har sett en del gamla Triumph och andra engelska hojar som varit i sådant risigt skick när dom kommit till besiktningen. Där verkar det vara ett ständigt pågående oljebyte, man byter aldrig utan fyller bara på allteftersom den gamla oljan rinner ut. ;D[/QUOTE

    vill bara påpeka en sak: gamla engelska motorcyklar läcker inte olja dom pissar bara in sitt revir
    Senast redigerat av veteranmc den 2010-04-05 klockan 18:47.

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ang oljeläckage och anmärkning beror det i hög grad på besikningsmannen/kvinnan. Jag kom in på ombesiktining av en äldre Saab 900 en gång. Felet var inte något oljeläckage utan en spindelled. Den var ok för den var ny men när han såg att det var lite oljigt på motorns undersida så började han att mummla att så här ska det inte vara och började knappa på sin lilla handdator. Först efter mina vilda protester om att det inte var anmärkning på detta vid huvudbesiktningen så slutade han att knappa på datorn och lät det passera. Hade jag inte sagt något hade jag fått en ombesiktning till.

    Tvätta bort synligt oljespill. Det är mitt tips.

Liknande ämnen

  1. Katastrofal besiktning
    Av swedan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 10:30
  2. Parkeringsljus, lag? Besiktning
    Av drik i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 09:41
  3. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  4. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  5. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •