Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Besiktning

  1. #1
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87

    Besiktning

    Jag skall besiktiga min ena hoj (XJ 600) på fredag tänkte jag. Nu är jag ju nybörjare vad gäller detta...så jag undrar bara vad de kollar och framför allt vad jag kan kolla själv först så man inte står där med onödiga plumpar i protokollet.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Belysningen är ju alltid retfullt om man får anmärkning på, men annars är det i stort som på en bil med att bromsar är ok och inget oljeläkage förekommer.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    Jag skall besiktiga min ena hoj (XJ 600) på fredag tänkte jag. Nu är jag ju nybörjare vad gäller detta...så jag undrar bara vad de kollar och framför allt vad jag kan kolla själv först så man inte står där med onödiga plumpar i protokollet.
    Enkla saker att kolla är att däcken är justa, att signalhornet fungerar samt att alla lampor funkar. Glöm inte bromsljus för både hand och fot!
    En annan onödig sak att missa är att du måste ha en röd reflex baktill. Går utmärkt att fästa på lämpligt sätt, så att den går att ta bort efteråt om man vill, i nederkant på registreringsskylten.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    och inget oljeläkage förekommer.
    Det är ju en rätt gammal cyckel och det är lite olja här och var på motorn...räknas det som att den läcker...det rinner ju inte eller så...tänkte om jag tvättar den så syns det ju inte ialf.

  5. #5
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Det ska nog se ut som om det läcker på "riktigt" för att man ska få ett påpekande, den uppfattningen har jag fått iaf. Det är ju mest framgaffeln som brukar läcka och få anm.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    Det är ju en rätt gammal cyckel och det är lite olja här och var på motorn...räknas det som att den läcker...det rinner ju inte eller så...tänkte om jag tvättar den så syns det ju inte ialf.
    Besiktningen bryr sig inte om annat än trafiksäkerhetsdetaljer så du behöver inte vara orolig för om motorn är lite oljig. Tvätta dock gärna hojen så att den gör ett bättre intryck, det är naturligtvis aldrig fel.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Tack för tipsen.

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Besiktningen bryr sig inte om annat än trafiksäkerhetsdetaljer så du behöver inte vara orolig för om motorn är lite oljig. Tvätta dock gärna hojen så att den gör ett bättre intryck, det är naturligtvis aldrig fel.
    Jo faktiskt så gör dom även nerslag på läckande motorer, växellådor och gaffelben. Dom är väl en miljöaspekt också i deras tänkande nuförtiden.
    I besiktnings papperna på Uralen som jag köpte precis har den fått anmärkning på läckande gaffelben på en tidigare kontroll, jag vet även att en på jobbet fick anmärkning på sin bil där motorn läckte olja. Men som jag skrev så ska den nog läcka och inte bara vara smord.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jo faktiskt så gör dom även nerslag på läckande motorer, växellådor och gaffelben. Dom är väl en miljöaspekt också i deras tänkande nuförtiden.
    I besiktnings papperna på Uralen som jag köpte precis har den fått anmärkning på läckande gaffelben på en tidigare kontroll, jag vet även att en på jobbet fick anmärkning på sin bil där motorn läckte olja. Men som jag skrev så ska den nog läcka och inte bara vara smord.
    Om det fuktar lite kring packboxarna på gaffelbenen är det nog ingen fara, däremot kan förfallet gått så sångt att oljan rinner ner efter gaffelbenet och ner i bromsok och hamnar på skivorna. Då får man nerslag eftersom det är rent farligt med olja på skivorna. Gissningsvis var det vad som hänt med din Ural.

    I normalfallet tror jag inte pea_72 eller någon annan behöver oroa sig över just oljeläckagefrågan. Om det är så illa att oljan formligen rinner ur motorn är nog resten av hojen också i ett sådant skick att den ändå inte klarar sig igenom. Har sett en del gamla Triumph och andra engelska hojar som varit i sådant risigt skick när dom kommit till besiktningen. Där verkar det vara ett ständigt pågående oljebyte, man byter aldrig utan fyller bara på allteftersom den gamla oljan rinner ut. ;D
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Om du har bytt ljuddämpare så kan dem vara kinkiga. Men på en liten och gammal 4-cylindrig hoj tror jag dem inte bryr sig så mycket.

Liknande ämnen

  1. Katastrofal besiktning
    Av swedan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 10:30
  2. Parkeringsljus, lag? Besiktning
    Av drik i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 09:41
  3. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  4. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  5. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •