Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Ruttplanering Lofoten

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Precis rätt sida Danne!

    Läs på om vad som gäller och testa dig själv genom att försöka genomföra en resa. Inte så märkvärdigt som det kanske kan verka. Har genomfört två godkända resor själv. Vi är inte så jättemånga svenskar ännu som genomfört "Mandomsprovet". Det var bara en före mig. Läste om honom i någon MC-tidning och tänkte "Det där klarar nog jag också!" Blev bara "tvungen" att testa, och visst det gick bra!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis rätt sida Danne!

    Läs på om vad som gäller och testa dig själv genom att försöka genomföra en resa. Inte så märkvärdigt som det kanske kan verka. Har genomfört två godkända resor själv. Vi är inte så jättemånga svenskar ännu som genomfört "Mandomsprovet". Det var bara en före mig. Läste om honom i någon MC-tidning och tänkte "Det där klarar nog jag också!" Blev bara "tvungen" att testa, och visst det gick bra!
    Låter som en bra utmaning, dock strävar jag inte efter att köra så långt som möjligt på mina semesterresor/hojturer utan bara köra dit jag vill och stanna när jag känner för det. Ibland blir korta svängar ibland längre, det beror mycket på dagsformen.

    Men visst - det är bra med utmaningar!


    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Låter som en bra utmaning, dock strävar jag inte efter att köra så långt som möjligt på mina semesterresor/hojturer utan bara köra dit jag vill och stanna när jag känner för det. Ibland blir korta svängar ibland längre, det beror mycket på dagsformen.

    Men visst - det är bra med utmaningar!

    Danne
    Håller med dig, det är absolut inget självändamål att åka så långt som möjligt. Bara kul att anta som en utmaning någon gång! Gillar dock att köra så det blir ofta ganska långa svängar för min del. "Det är vägen som är mödan värd..."
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Håller med dig, det är absolut inget självändamål att åka så långt som möjligt. Bara kul att anta som en utmaning någon gång! Gillar dock att köra så det blir ofta ganska långa svängar för min del. "Det är vägen som är mödan värd..."
    Ja man vill ju se var alla vägar tar slut.....

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Ja man vill ju se var alla vägar tar slut.....

    Danne
    Dom lär bära till Rom, har jag hört....
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Dom lär bära till Rom, har jag hört....
    En och annan väg bär nog till Rom men inte alla - jag vet en väg i Tyresö som slutar där.....;D;D;D;D;D

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  7. #17
    Tack för tipsen. Själva sträckan är nog inget problem då jag mest kör bil hela dagarna i jobbet. Däremot är det nog lite skillnad att köra mc. Tidigare körde jag bara kortare sträckor med Transalpen som jag upplevde som en bra touringhoj bara man inte körde för långt.
    Nu är ju detta bara en grovplanering och jag tänker ta dagen som den kommer då jag väl kommit iväg.
    Tyvärr har vi här uppe en nackdel var vi än ska och det är transportsträckor. Säga vad man vill om Norrland men naturen är lite enahanda runt våra vägar och blir lätt tråkiga om man kör där mest varje dag.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Tack för tipsen. Själva sträckan är nog inget problem då jag mest kör bil hela dagarna i jobbet. Däremot är det nog lite skillnad att köra mc. Tidigare körde jag bara kortare sträckor med Transalpen som jag upplevde som en bra touringhoj bara man inte körde för långt.
    Nu är ju detta bara en grovplanering och jag tänker ta dagen som den kommer då jag väl kommit iväg.
    Tyvärr har vi här uppe en nackdel var vi än ska och det är transportsträckor. Säga vad man vill om Norrland men naturen är lite enahanda runt våra vägar och blir lätt tråkiga om man kör där mest varje dag.
    Precis, men vi lever ju mitt i detta. Sörlänningarna och inte minst europeerna tycker det är helt otroligt. Så är det nog också. Jag brukar stanna till på nån parkeringsficka vid dom svenska fjällvärldenna. Bara glo runt, lyssna på tystheten och känna en ödmjukhet inför hur små på korden vi är egentligen.

    Om jag nu fattat rätt din routeplan:
    Din routeplanering är inte direkt bra. 4 timmar båt och inklusive detta så har du ju gott om tid med två dagar att lulla runt på öarna.
    Däremot faller det hela med att du nästsista dagen har Harstad som övernattning. Harstad-Abisko är väl bara ca 15-20 mil.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Precis, men vi lever ju mitt i detta. Sörlänningarna och inte minst europeerna tycker det är helt otroligt. Så är det nog också. Jag brukar stanna till på nån parkeringsficka vid dom svenska fjällvärldenna. Bara glo runt, lyssna på tystheten och känna en ödmjukhet inför hur små på korden vi är egentligen.

    Om jag nu fattat rätt din routeplan:
    Din routeplanering är inte direkt bra. 4 timmar båt och inklusive detta så har du ju gott om tid med två dagar att lulla runt på öarna.
    Däremot faller det hela med att du nästsista dagen har Harstad som övernattning. Harstad-Abisko är väl bara ca 15-20 mil.
    Jo, norrland är vackert och väl värt att se. Ett tips för "sörlänningarna" är att köra älvdalarna kring de stora norrlandsälvarna Kalix älv och Torneå älv nattetid runt midsommar. Ljuset på natten är speciellt och höjer upplevelsen ganska mycket.
    Gällande ruttplaneringen så la jag in en natt i Harstad för att dan efter besöka Narvik och sen åka en sväng mot Tysfjord innan jag åker mot Abisko. Ska försöka hinna upp på Nuolja också och se midnattssolen därifrån. Har bara varit där vintertid.

  10. #20
    Har reviderat planen efter tips från Vsaarela. Skippar färjan Bodö - Moskenes och kör till Narvik och vidare ut på Lofoten istället. Övernattar när jag blir trött och hittar lämpligt boende. Man ska nog inte överplaner resorna för det blir ändå i slutändan alltid ändringar...

Liknande ämnen

  1. Ruttplanering GPS
    Av Håkan46 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •