Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Dags att köpa ny hjälm?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52

    Dags att köpa ny hjälm?

    Hej!
    Hur ofta bör man skaffa ny hjälm av säkerhetsskäl? Hur ofta brukar ni andra byta? Jag tror det kan vara dags för mig att byta men jag gillar min gamla så mycket... Det är en glasfiberhjälm jag har av märket AGV, införskaffad år 2000. Jag vill ju inte köpa nytt bara för att tillverkarna vill tjäna pengar.
    Evavind

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hej!
    Hur ofta bör man skaffa ny hjälm av säkerhetsskäl? Hur ofta brukar ni andra byta? Jag tror det kan vara dags för mig att byta men jag gillar min gamla så mycket... Det är en glasfiberhjälm jag har av märket AGV, införskaffad år 2000. Jag vill ju inte köpa nytt bara för att tillverkarna vill tjäna pengar.
    Evavind
    Jodu Evavind! En fråga som du kan få hur många tvärsäkra svar på som helst, bara det att alla spretar åt olika håll.

    Min egen filosofi: Onödigt att köpa den dyraste för det finns inga garantier att den är bäst när det gäller. Dessutom har en del tester visat tvärtom (men då är det omedelbart oseriösa testmetoder! ) Alltså: Billigare hjälm kan bytas oftare. Viktigast att den passar just din egen skalle.

    Byter hjälm när sen visar tecken på slitage. Jag har faktiskt aldrig bytt visir. När det är förbrukat tycker jag att det är dags att byta hjälm. Några märken finns i min hjälmhylla men favoriten kommer från Biltema vilket kan få en hjälmfundamentalist att gå i taket.

    Förvaringen av hjälmen har betydelse för livslängden. Om den hänger i solljus tror jag att den kan åldras men det handlar i så fall mest om inredningen. Jag tror annars att slitaget har större betydelse än ålder.

    Det är min syn på saken, mycke tro och tyck, men du måste lyssna mest på hur du själv vill ha det.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Några märken finns i min hjälmhylla men favoriten kommer från Biltema vilket kan få en hjälmfundamentalist att gå i taket.
    Jag går inte alls i taket. Min favorit är en mattsvart intergralhjälm av märket CAN inköpt på ÖoB för 595: -. En öppnningsbar intergralhjälm köpte jag för 995: - men jag diggar den inte. Den känns stor i ytteromfånget fast den passar huvudet i övrigt och har liksom ett mellanrum mellan hakan och framkanten. Detta mellanrum kallas väl ventilation antar jag vilket väl är bra så länge det inte drar kalllt. CAN-hjälmen sitter som gjuten på huvudet (även framme vid hakan) och är försed med pinlock för att slippa allt vad imma heter.

    Vad gäller ålder på en hjälm så är det ju inte så att frigoliten ruttnar eller så. Sprickor i hjälmen skulle väl göra att jag byter. Eller om visiret blir för repigt. ÖoB har säkert hjälmar till salu fortfarande...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-03-29 klockan 10:52.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hej!
    Hur ofta bör man skaffa ny hjälm av säkerhetsskäl? Hur ofta brukar ni andra byta? Jag tror det kan vara dags för mig att byta men jag gillar min gamla så mycket... Det är en glasfiberhjälm jag har av märket AGV, införskaffad år 2000. Jag vill ju inte köpa nytt bara för att tillverkarna vill tjäna pengar.
    Evavind
    Det är bara du som kan avgöra vad ditt huvud är värt! Själv brukar jag byta mina hjälmar med treårsintervaller på ett ungefär. Då har jag gissningsvis använt dom i runt tusen timmar.
    Du kan titta under tyget i hjälmen för att kolla frigolitens kondition. Den brukar med tiden torka och kan smulas sönder om du börjar peta på den. När hjälmen nått det stadiet är det hög tid att byta.
    För egen del skulle jag inte välja en plasthjälm med "studseffekten" i åtanke. Annars är det bara att ge dig ut och leta upp den hjälm du känner att du vill betala för och som sitter bra.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Har du haft din hjälm 10år så är det definitivt dax att byta,min tillverkare rekommenderar 5års intervaller. Vad du skaffar för hjälm är alltid upp till dig,man ska ju trivas med den.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skulle kanske säga att jag är beredd att betala ganska mycket om jag finner en riktigt bra hjälm.

    Med bra menar jag då en som har en inredning av mjukt men trögt material md egenskaper liknande det som finns i en del dynor och madrasser bland annat. Formar sig efter skallen utan tryck men svarar med trög reaktion på stötar och slag. Problemet med de material som finns idag är att dom är för tunga. En bieffekt skulle bli att alla tendenser till studs skulle försvinna. Väntar på att materialutvecklingen går framåt.

    Frigolitens fördelar? Lätt och billigt att tillverka, låg vikt, ger efter = kollapsar vid hård belastning. Nackdelar? Hårt och knaltigt om inte passformen är perfekt. Kan smula sig och tappa sina dämpande egenskaper vilket händer om man formar till genom att pressa ihop materialet som jag fått rådet att göra när jag gnällde över punkttryck.

    Som sagt. När en riktigt bra hjälm kommer står jag först i kön men till dess får jag gå på vilken som sitter hyfsat bekvämt på skallen.

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Läste på någon test av hjälmar att de som var tillverkade av plast skulle bytas vart 5 år och glasfiberhjälm vart 8 år.Det hade att göra med att plasthjälmarna inte tål sol och på glasfiberhjälmen var det inredningen som packades ihop.
    Hoppas detta stämmer och jag fattat det hela rätt.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Tack för alla svar! jodå, jag ska ut och leta en ny hjälm. Kommer att titta extra på ljuddämpning/bullerreducering också. Tack för alla goda råd! Evavind

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Kommer att titta extra på ljuddämpning/bullerreducering också. Tack för alla goda råd! Evavind
    Tänk på att enda sättet att få reda på vilken hjälm som är tystast är din helt subjektiva upplevelse och varje hjälm måste provköras på just din hoj. Gå inte på något "försäljarsnack" om det ena eller andra märket. Det kan vara sant men lika gärna kan det vara precis tvärsom. Öppningsbara hjälmar är generellt bullrigare än icke öppningsbara. Öronproppar i någon form anser jag vara ett måste.

    Lycka till i sökandet efter just "din" hjälm!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Thumbs up

    Halloj...


    Här är en sida som jämför olika hjälmar mot varandra. Kan vara en liten guide.
    Se till att hjälmen passar just din skalle.

    http://sharp.direct.gov.uk/

    Lirarna som jobbar på mcpoolen i Sumpan (trevlig förot till stockholm) är trevliga och gillar att snacka. Har varit där några gånger och de har en del bra grejor och är otroligt hjälpsamma. Man får en del information från deras hemsida (=jag slipper skriva ett långt inlägg ;D):

    http://rpmmc.se/clothes/hjalmar/index.html

    Sedan vad gäller livslängden på hjälmar... tja....jag har ännu inte sett något bra test som jämför en 5-8 år gammal normalanvänd hjälm med en likadan sprojlans ny. 8)

    En sak till: Låt ingen prova din nya hjälm. Om personen trycker ut frigoliten så passar den inte sedan. Se upp för frigoliten
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Liknande ämnen

  1. Dags för ny hoj!
    Av Myre Där Uppe i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 13:03
  2. Köpa hjälm via nätet?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 10:42
  3. Dags i dag
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 20:11
  4. Hjälp! köpa hjälm
    Av livewire i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 20:22
  5. Köpa hjälm, Urban Warrior
    Av Lazze i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 08:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •