Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ”Första” premiärtur?

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Question ”Första” premiärtur?

    Jag lär med säkerhet reta gallfeber på åtminstone en på detta forum med detta inlägg men det får stå för honom. Jag har suttit och undrat över en sak: när har man egentligen en första premiärtur? Jag själv verkar ha säsong året om, jag kör hoj sommar som vinter, med eller utan snö. Fast jag får lov att tillstå; att jag tycker nog det är roligare att köra på vintern. Det är lite mer utmaning, kanske det är lite mer utmaning än att köra på grus också.

    Denna vinter klarade jag mig undan från att slå sönder en hjälm men däremot gled jag på tvären mot färdriktningen och bucklade till ena skidan mot ett vägräcke. Det var faktiskt en ganska rolig omkullkörning, jag bara låg där och gled på tvären rätt vad det var innan jag själv hann med i tankebanorna. Och inte fick jag upp hojen heller. Men efter en stunds glidande på tvären började hojen glida så framhjulet började peka åt rätt håll – framåt. Jag jublade och tänkte att äntligen kanske jag kan få upp den på två hjul.

    Men just då kom ett vägräcke rakt emot mig, där gled jag i 60-70 blås på tvären och dundrade rakt in i vägräcket. ”Nu smäller det!” hann jag tänka och Pang! sa det men så var jag uppe på två hjul igen och fortsatte köra som om ingenting hade hänt. Jag kikade runt på hojen medan jag körde, ena skidan var nu bucklig, där satt jag och frös om både fingrar och tår och funderade ut hur jag skulle gå tillväga för att få den rak. Och att *jag* ville leka plåtslagare, jag vill slå ut bucklorna själv. Jag ägnade sista antalet mil åt att fundera ut hur jag ska slå ut bucklorna.

    Tillbaka på förläggningen monterade jag loss skidan och satte den mot skruvstycket och började banka ut bucklorna. Snart stod Jönsson från Trelleborg bredvid mig, jag såg hur det riktigt ryckte i hans händer medan jag stod där och slog på skidan. Jag var nästan klar när plötsligt min skida och släggan jag hade i handen befann sig i hans händer och vips var skidan fixad, jag som ville göra det där själv.

    Senare på kvällen sa de att jag måste vara tuff som trots vurpor hoppar upp på hojen i alla fall. Jamen, jag har liksom inget val. Antingen står jag där vid vägkanten och fryser eller så fortsätter jag köra så jag väljer den enklare vägen och fortsätter köra, svarade jag.
    Jag har inte tänkt på det på så vis, jag ser mig inte som tuff. Snarare att det är bara att hoppa upp på hojen och fortsätta, hellre det än sitta och vänta i timmar i kylan.
    Senast redigerat av Nina den 2010-03-28 klockan 15:55.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Säger bara - Bra jobbat! Gäller både hantering av vurpa och smidet!

    Den här vintern skulle man haft skidor lite till mans. Normala år är det bara att vänta några veckor, men .... Har äntligen kommit ut på vägarna och fått ner den värsta abstinensen.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    "Jag var nästan klar när plötsligt min skida och släggan jag hade i handen befann sig i hans händer och vips var skidan fixad, jag som ville göra det där själv"

    Du kunde ju sagt till att du inte ville ha hjälp?

    Jag hade nog gladeligen lämnat över till en plåtslagare så hade jag sluppit göra det själv men det är nog jag som är lat. Men hade plåtslagaren velat ha betalt hade jag gjort det själv...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-03-28 klockan 22:03.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Verkligen skönt att både du och hoj klarade er så bra som det verkar.

    Känns som en överhängande risk att det skulle kunna sluta så mycket värre, både materiellt och kroppsligt med en sådan smäll, än med en bucklig skida!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Du kunde ju sagt till att du inte ville ha hjälp?
    Ha ha ha, ja du Bosse. Jag hann inte öppna mun…
    Förresten så vill jag lära mig saker, jag vill meka och skruva till skillnad från många andra.

    Tack Ove, jag blev just påmind om när jag var mindre och ramlade på cykeln. Jag reste mig upp, sopade av mig och var det skrubbsår sopade jag bort sand och grus så gott det gick och cyklade hem för rengöring. På med plåster över såret och sen ut och cykla vidare. Det var så det var och det är så det är lite grann på hojen också. Sopar av mig, kollar hojen och så upp på den igen.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det var en ganska rolig omkullkörning, det var hård räfflad packis på vägen och väldigt spårigt just där jag körde, hojen hade verkligen ett eget liv under mig så jag släppte lite på greppet om styret så jag inte motarbetade hojen för mycket. Och så bara låg jag där och gled på tvären, ha ha ha! Det gick så fort så jag vet inte ens hur jag hamnade på tvären, bara att jag låg där.

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det var en ganska rolig omkullkörning, det var hård räfflad packis på vägen och väldigt spårigt just där jag körde, hojen hade verkligen ett eget liv under mig så jag släppte lite på greppet om styret så jag inte motarbetade hojen för mycket. Och så bara låg jag där och gled på tvären, ha ha ha! Det gick så fort så jag vet inte ens hur jag hamnade på tvären, bara att jag låg där.
    En tuff brud... he, he..
    Glad att Du inte skadade dig. Visst blir förvåningen total när man inte färdas dit näsan pekar plötsligt
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det var en ganska rolig omkullkörning, det var hård räfflad packis på vägen och väldigt spårigt just där jag körde, hojen hade verkligen ett eget liv under mig så jag släppte lite på greppet om styret så jag inte motarbetade hojen för mycket. Och så bara låg jag där och gled på tvären, ha ha ha! Det gick så fort så jag vet inte ens hur jag hamnade på tvären, bara att jag låg där.
    Det är riktigt otäck med spårigt underlag. Plötsligen får man ett kast man oftast inte alls var beredd på och man är på väg åt något helt annat håll. Då har man ingen tid att tänka på vad man ska göra utan det blir till att lita på att instinkten gör det rätta. Fick ett ruskigt kast på min hoj på en stenhård, synnerligen spårig väg i Dalarna förra året. Plötsligen var jag på väg ut till vänster om vägen. Där fanns både träd och stenar. Här funkade reflexerna på rätt sätt och jag höll kvar gasen. Hojen rätade upp sig igen och jag kunde köra vidare. Lovar att jag blev rädd och fick en hög puls men det var bara att köra vidare. Hade jag försökt bromsa eller slå av på gasen hade det ofelbart slutat med en highsider. Det är verkligen "ett ögonblicks verk när det händer".

    I Ninas fall är man nästan helt chanslös, vad tusan ska man göra om det släpper så där på is och framhjulet bara försvinner? Inte mycket mer än att "åka med"
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-03-29 klockan 19:07.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Sorglig premiärtur.
    Av MEHall i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 22:21
  2. Premiärtur 2013
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 11:06
  3. Årets premiärtur!
    Av Romeo i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 18:24
  4. Nytt rekord! (Premiärtur)
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 10:15
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •