Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Säljsnack

  1. #1
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141

    Säljsnack

    Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
    Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

    Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

    Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

    Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
    Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

    Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

    Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

    Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?

    Bra fräck!
    För hundra år sedan hade han svarat:

    - Nä, hästen är inte gammal. Den har bara fått för mycket godis och det är därför som den har tappat tänderna....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
    Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

    Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

    Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

    Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?

    - Nä det var han som var ute och cyklade, dock finns det delade meningar om ABS men jag har kört hoj i 25 år och tycker att ABS är det bästa som har hänt hojar på länge..

    På 25 år har jag bara gått om kull en gång och den gången berodde det på en bil som bytte fil utan att blinka och jag fick tvärnita och svänga åt sidan ut i gruset på ena sidan av vägen - och det kan bara sluta på ett sätt. Med ABS hade jag säkert klarat mig...

    Men smaken är som .....

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-03-26 klockan 10:29.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Ingen borde köpa en ny hoj utan ABS. Livräddare när reflexer är snabbare än förståndet.
    Jan

  5. #5
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Precis, vissa säger ABS behöver man inte ha om man lär sig bromsa på rätt sätt. Men i situationer när man inte hinner tänka är ABS en räddning.

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  6. #6
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #7
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???
    Jag har aldrig vågat förrän nu med ABS - klockrent...

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  8. #8
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Jo, jag är också helt med på ABS. Stor anledning till att jag valde en ER-6n som första hoj var att det en av dom billigaste som finns med ABS. Tycker att alla modeller borde åtminstonde erbjudas med ABS, även om det inte ingår som standard.

    Jag håller inte helt med om det där "kan man bromsa behöver man inte ABS". Man måste nog vara jäkligt grym om man ska kunna slå ett ABS - och hur många av dom som åker hoj är på en sån nivå, helt ärligt?

    Gammal men bra artikel med lite testresultat: http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???
    Kanske inte övat, men provat. Gick åt skogen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Vilken attityd, det hade väl bara varit att svara på frågan? Självklart är ABS bättre för vardagskörning där man råkar ut för allehanda oväntat och reagerar med ryggmärgen. Lika självklart är att man visst kan bromsa "bättre" utan ABS under kontrollerade förhållanden, det är relativt enkelt. Men då talar man ju bara om kortare. Själv tycker jag det är bättre att få ner farten och kunna väja, varför ska man till varje pris stanna?

    Befogad fråga, puckat svar alltså. Men man får väl anta att han försökte vara rolig på nåt sätt. Om vi får fortsätta köra hoj kommer det inom några år inte finnas landsvägshojar utan ABS, BMW och Kawasaki är redan där att de bara tar in ABS-hojar.

    Själv kör jag utan, även om risken att jag förmodligen kommer att behöva den ökar för varje år. Fortfarande efter 22 år med kort lyckats upptäcka eller svänga runt såna situationer gör ju att oddsen blir sämre
    Senast redigerat av Jåke den 2010-03-26 klockan 13:52.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •