Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Yamaha XJ 600 -84

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Yamaha XJ 600 -84

    Hej hej, ska precis börja ta hojkort, o undrar om det är någon därute som har erfarenhet av den här hojen??

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Kosmos Visa inlägg
    Hej hej, ska precis börja ta hojkort, o undrar om det är någon därute som har erfarenhet av den här hojen??

    Du kan läsa lite här! http://www.bike.se/review/view.php?id=377

    Har själv en -95 som ersatte den gamla modellen så jag kan inget säga om en -84:an. Men det finns säkert sämre cyklar att börja med.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #3
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Jag har precis en sådan och övningskörde med den för att ta mitt kort förra sommaren. Den är kanon! Jag hade den mest till att öva krypkörningen och då uppstod ett problem när jag var diciplinerad och körde en timme pausade i en timme och körde en timme igen i ett par dagar. Batteriet laddade ur sig då den behöver komma upp lite i varv för att generatorn skall ladda, mätte upp det men minns inte riktigt hur många varv det behövdes. Så tänk på det, om du övar mycket på låga varv, att köra en sväng så du får upp varvet.
    Sen när kortet var hemma körde jag med den resten av säsongen, kanon att öva på tycker jag! Har lite svårt med tanken på att sälja den nu i vår men nu har jag ju köpt en "riktig" hoj och det är ju inte gratis att ha två

  4. #4
    Medlem BanditJannes avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Småland
    Inlägg
    40
    Har en XJ650 -81 i garaget (för övrigt till salu) och den är väldigt lättkörd, men är lite dålig balanserad som de var på den tiden.
    Det är tungt att köra konbanan eftersom cykeln vill "tippa" när man vrider styret. Kan dock ha blivit bättre på din lite "nyare".
    Billig i drift och skönt att slippa kedja, förutsätter att du också har kardan.
    Vad det ser ut på din presentation så har du redan köpt den så då lär du bli varse själv, lycka till.

    Nu vet jag inte hur gammal du är men kör du upp på en 600 så får du inte ta obegränsat A-kort. Det skulle väl vara den största nackdelen men det beror ju inte på din cykel.
    Handledare åt frugan som kör Yamaha FJ1200 -93

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Tackar för all info Är 21 o ska ta tungt kort, men blir nog uppkörning på farsans Z1000 också från 84 :P Nej min är faktiskt kedje o drev. Och ja, jag har köpt den, men inte hämtat den då den står i Hälsingland!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Kosmos Visa inlägg
    Hej hej, ska precis börja ta hojkort, o undrar om det är någon därute som har erfarenhet av den här hojen??
    har ingen erfarenhet av en sånn motorcykel, vet bara en sak. den är minst 25 år för ny ( tycker en veteranåkare från kalix)

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    De där 80-talarna är skottsäkra och riktigt trevliga att köra med.
    Och kom ihåg: Glädjen i motorcyklismen ligger sannerligen inte i kubik, hästkrafter och årsmodell! Däremot påverkar förstås behovet val av cykel...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Och kom ihåg: Glädjen i motorcyklismen ligger sannerligen inte i kubik, hästkrafter och årsmodell! Däremot påverkar förstås behovet val av cykel...
    Låter som mycket kloka ord!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    frugan har en xj600 -86a och det är en bra mc både när man har den på manöverbanan och om man vill åka lite längre sträckor,har själv lånat den och kört på kurviga vägar man får växla lite mer men jag tycker att den är riktigt rolig att köra så jag har bara positiva saker att säga om den hojen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    Har lite svårt med tanken på att sälja den nu i vår men nu har jag ju köpt en "riktig" hoj och det är ju inte gratis att ha två
    Log lite åt den kommentaren.

    Det är aldrig fel att ha några hojar i garaget t.ex. en "riktig" att stila med när solen skiner och en att köra med i alla väder. Men visst kostar det en del, särskilt försäkringarna om man är ung.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •