Sidan 4 av 10 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 98

Ämne: Tranresan

  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    OK! Onsdagen 7;e April om alla gillar det! Sak vi säga 10.00 vid Kaffestugan i Hembygdsgården vid Kyrkan (som vanligt).

    Boende brukar GeCe ha stenkoll på precis som Räven har stenkoll på vädret.

    Vi fortsätter ha kontakt för sällskap på resan. Vi kan väl även kolla med dom som är lyckligt datorlösa.

    PS! Bara en liten upplysning.... Hornborgasjön ligger ganska centralt så det är inte långt ens från kanterna av södra Sverige. T.ex bara 35 mil från Stockholm
    Hornborgasjön ligger ganska centralt ????? det är ju över 130 mil dit inte kan man ju kalla det centralt.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    Hornborgasjön ligger ganska centralt ????? det är ju över 130 mil dit inte kan man ju kalla det centralt.
    Nja? Beror på hur man ser det. Kan vara en lätt böjd linje från Vittangi till Älmhult ungefär. Sen finns det en mitten åt andra hållet också.

    Hur gör vi? Kan man flytta Kiruna så kanske det går att flytta Kalix också så det blir lite närmare.

  3. #33
    nog var det väll lite mycket besvär att flytta kalix för att bo så ocentralt så man kan åka motorcykel å se på tranorna. dom kommer ju hit om ungefär en månad,här uppe i norrland är vårtecknet när björnarna kommer ut ur idet. å björnobservationerna kommer igång. om två tre veckor.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Dagens notering för tranor: 7.200. Bra att det lugnat av lite så inte allt är över när vi kommer

    Nej tror inte det är någon fara för det ska bli kallare en stund och tranorna och jag tycker lika - inte kul att vara på resa i dåligt väder. Bra Jan, att du håller igen på solen lite

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranorna: 7.800

    Funderat lite på andra fågelarter. Även sångsvan som man knappast såg till tidigare verkar ha ökat enormt i antal. Nästan alla rovfåglar var närmast utdöda på 60-talet pga. kvicksilverbetningen av utsäde. Då stannade man bilen och tittade en lång stund om man fick syn på en kroknäbb. Nu händer det att jag stannar till om jag ser en örn eller två för rovfåglarna har verkligen kommit igen. Korp hade jag varn ört eller sett förrän på -talet oc n finns dom överallt.

    Undrar om svanar och tranor också hade samma problem med kvicksilvret? Dom slår nya rekord varje år som det ser ut?

  6. #36
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tranorna: 7.800

    Funderat lite på andra fågelarter. Även sångsvan som man knappast såg till tidigare verkar ha ökat enormt i antal. Nästan alla rovfåglar var närmast utdöda på 60-talet pga. kvicksilverbetningen av utsäde. Då stannade man bilen och tittade en lång stund om man fick syn på en kroknäbb. Nu händer det att jag stannar till om jag ser en örn eller två för rovfåglarna har verkligen kommit igen. Korp hade jag varn ört eller sett förrän på -talet oc n finns dom överallt.

    Undrar om svanar och tranor också hade samma problem med kvicksilvret? Dom slår nya rekord varje år som det ser ut?
    Visst är det mäktigt att se rovfåglar. När man vid en paus i åkandet slänger sig på rygg i gröngräset får man ofta tillfälle att beundra dem. Det kan vara riktiga luftstrider som utspelar sig ibland. Korpar underhåller med rena flyguppvisningar Fallande lövet m. m.
    Sista åren har jag vid några tillfällen sett Glador norr om Kalmar, det är skoj
    De fanns ju när man var pojk men försvann snabbt Kanske naturen rätar till sig igen.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Vill man se kroknäbbar vid Hornborjarsjön fick jag lära mig vid mitt besök i höstas att de syns bäst från Östra sidan. Lämpligen från Naturrums fågeltorn och med med fågelkikare då de pippina håller till på den västra sidan och gärna tar igen efter fisket i träden där.

    Det där med förgiftning undrar jag om det inte var lite beroende på om det var flyttfågel eller inte?
    Senast redigerat av GeCe den 2010-03-31 klockan 04:00.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Dagsfärsk notering: 9.400. Jag var på plats och kollade och kom till samma resutat!

    Nja, om sanningen ska fram så sken solen och jag tog en tur för att kolla vägarna. Inga större problem men det ligger sand på asfalten på en del mindre vägar.

    Ärende nr.2 var att kolla kaffe och smörgås: Med beröm godkänt. Damerna bakom disken hade dessvärre ledigt idag och var ersatta med 2 herrar, i och för sig trevliga dom också.

    Den enda rovfågel jag sett idag var en kattuggla som kom flygande för en kvart sen. Bytte till bil när jag kom hem och det var i lampljuset från den jag såg henne. Hade jag haft hojen hade jag legat på tanken och kört en stund för dom är nog inte roliga att få i skallen

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Dagsfärsk notering: 9.400. Jag var på plats och kollade och kom till samma resutat!

    Nja, om sanningen ska fram så sken solen och jag tog en tur för att kolla vägarna. Inga större problem men det ligger sand på asfalten på en del mindre vägar.

    Ärende nr.2 var att kolla kaffe och smörgås: Med beröm godkänt. Damerna bakom disken hade dessvärre ledigt idag och var ersatta med 2 herrar, i och för sig trevliga dom också.

    Den enda rovfågel jag sett idag var en kattuggla som kom flygande för en kvart sen. Bytte till bil när jag kom hem och det var i lampljuset från den jag såg henne. Hade jag haft hojen hade jag legat på tanken och kört en stund för dom är nog inte roliga att få i skallen

    Är impad av ditt engagemang i Transafarit men antar att behovet av att åka hoj är stort efter vintern. Sen vet jag ju att du är ett stort kaffé-fan.

    Du har inte funderat på att bygga ett tak som skyddar mot ugglor på hojen för att möjliggöra mörkerskådning av dessa natt-flygfän Ove?

    Sen kan jag meddela att räven och jag bokat Bed & Breakfast men det finns ett rum kvar, men det är nog brådskande om vill ha det.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-03-30 klockan 22:23.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Är impad av ditt engagemang i Transafarit men antar att behovet av att åka hoj är stort efter vintern. Sen vet jag ju att du är ett stort kaffé-fan.

    Sen kan jag meddela att räven och jag bokat Bed & Breakfast men det finns ett rum kvar, men det är nog brådskande om vill ha det.
    Var bara ute en sväng och Hornborgasjön ligger ju nästgårds, bara 8 mil enkel väg. Kan väl accepteras för en fika.

    Olle Å kommer att övernatta i det redan insnarkade så vi kommer ner på morgonen.

    För ordningens skull: Mötesplats hembygdsgården vid Bjurums kyrka kl 10.00 Onsdagen den 6;e April. Sedan efter fika och transkådning drar vi över till Kinnekulle för lunch (eller någon annanstans om så önskas). Om det behagas, en EM-tur i Skaraborg. Vart? Dit näsan pekar.

    Dagens antal tranor: Oförändrat 9.400

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. TRANRESAN 2011
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •