Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 98

Ämne: Tranresan

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Attans också!! Kliar lite i kroppen att få veta utvecklingen men trots att klockan är 21.30 har jag inget nytt att komma med. Har tittat en del på webbkamrorna och sett ett tiotal tranor iallafall.

    Har pga "ishinder" inte hämtat Sigrid ännu, men hon är körklar när som helst. Får väl ta en tur snart för att kolla upp mötesplats och fåglar finns där dom ska vara.

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Har en massa skogskörning, men på fredag ska jag köra hoj. Är beredd när fåglarna är på plats.
    Jan

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Har en massa skogskörning, men på fredag ska jag köra hoj. Är beredd när fåglarna är på plats.
    Har svårt att hålla koll på fåglarna. Det var tydligen ingen räkning igår. Kanske pga vädret. Det är svårt att räkna om sikten är för dålig. Försökt att hålla koll på webbkamerorna några gånger under dagen men har som mest sett ett tiotal tranor.

    En stängselstolpe med en grästuva intill har jag ägnat en god stund innan jag kom underfund med vad det var

  4. #14
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Mina tranor dök upp vid vår göl för ett par dagar sedan. Undrar om det är samma tranpar som varit här i över 20 år eller det är några av ungarna som tagit över.
    Vore kul att hänga med på Tranresan om tidpunkten stämmer med allt annat. Nu blir det körigt , i flera bemärkelser, när vintern släpper.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Mina tranor dök upp vid vår göl för ett par dagar sedan. Undrar om det är samma tranpar som varit här i över 20 år eller det är några av ungarna som tagit över.
    Vore kul att hänga med på Tranresan om tidpunkten stämmer med allt annat. Nu blir det körigt , i flera bemärkelser, när vintern släpper.
    Enligt ringmärkarna har man noterat 18 år men tror att dom kan bli betydligt äldre. Sen tar det väl förmodligen ett par år innan dom häckar första gången. Du kan få bättre information på plats, läste bara på hemsidan.

    Vad då körigt när vintern släpper? Jag tror att det bara kan vara nyttigt att ta lite ledigt medan saven stiger och livet återvänder.

    Tranräkningen: 95 st idag! det går framåt!
    Senast redigerat av Ove den 2010-03-23 klockan 23:32.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tog en sväng omkring Hornborgasjön idag. Stannade till vid Naturum och fick lite info, bl.a. att någon räknat 130 tranor med kikare från en av utkikarna. Får se vad räkningen kväll ger.

    Gott om svanar finns på Trandansen. Stannade inte för att titta vilken sort men säker några hundra. Skrakar fanns också en flock, vad dom nu gjorde där när isen ligger över hela sjön fortfarande.

    Nu till mitt ärende på plats: Kollade in Hembygdsgården som ligger vid kyrkan. Dom har nu öppet från 11.00 vardagar och 9.00 lör-sönd. Mellan 27;e Mars och 9;e April har dom öppet 9.00 - 19.00 alla dagar. Service alltså och damerna bakom disken är värda en resa, bara dom. Jag hade en riktigt trevlig stund medan jag fikade.
    Om vi blir riktigt många som kommer så lovade jag att förvarna så att dom går upp i ottan för att bre mackor så det räcker.


    Vägarna i området har klarat vintern ganska bra utom E20 som var väldigt vågig mellan Skara och Lugnås, men vad ska man vara på den för om man åker hoj? Mycke sand är det fortfarande och det rinner en del från snövallarna men det slutar väl om några dagar.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    ]Hallå! Vädersmästarn´!

    Undrar bara. hur kommer vädret att vara t.ex onsdagen efter påsk? Skall vi chansa på att bestämma datum redan nu för det är väldigt svårt att se hur det kommer att se ut om man tittar på tidigare säsonger. Nu kommer ju påsken mitt i det hela och då vill väl alla sitta hemma och knäcka ägg tillsammans med sina familjer. Eller?

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranräkning: 2100 idag!! Ujujuj!! nu går det fort! Dags att tanka, smörja kedja och putsa kontaktlinserna(?) nej, kikaren!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Dagens notering: 2600 tranor!

    Nu väntar en varm dag och förmodligen kommer det att fylla på en del men sen lugnar det sig nog en stund pga regn, kanske t.o.m. snö. Det kan vara bra med tanke på att dom samlas kring sjön under tiden som vi samlar oss.

    Hör av er alla intresserade. Nu handlar det om att bestämma dag.

  10. #20
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tranräkning: 2100 idag!! Ujujuj!! nu går det fort! Dags att tanka, smörja kedja och putsa kontaktlinserna(?) nej, kikaren!
    Tog fram gammelhojen till grusvägssörjan (inte tvättad på tre år)
    Fyllde på olja, bensin o smorde kedjan.
    Hann nästan ut på 31an innan jag upptäckte att jag glömt fotbromsen hemma.
    Bara o vända hem lufta o olja. Isch vilket slarv!
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. TRANRESAN 2011
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •