Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Vindbrus!

  1. #1

    Vindbrus!

    Vindbruset kan ju bli ganska högt och ganska jobbigt om man kör längre sträckor.
    Har läst att det finns nån typ av krage man kan använda med hjälmen som gör att det blåser mindre runt skallen..

    Själv kör jag med öronproppar om jag ska åka en längre sväng, får lätt ont i skallen annars.
    Hur gör ni för att bli av med vindbruset, eller njuter ni av det?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    LillArne
    Gäst

    SV: Vindbrus!

    Jag har proppar nu men ska köpa en Buff så hör man trafiken bättre men slipper bruset

  3. #3
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Vindbrus!

    Det hör till, har provat med proppar men tyckte inte om det ska prova med en buff.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: Vindbrus!

    Ett evigt problem...
    Skiljer på person (längd och körställning), maskin (kåpglas o.s.v.), hjälm, hastighet, vindriktning och...
    Jag tillhör dem som ogillar proppar så efter längre körpass har jag "orgelbrus" i skallen bra många timmar.
    Bytte hjälm för några veckor sedan men hade tyvärr inte möjlighet att testa innan köp - tack vare alla parametrar är ju andras tester värdelösa avseende bruset. Dock är jag väldigt nöjd med den nya, en Nolan N84. MYCKET tystare samt utrustad med nedfällbar "solskärm" vilket var en positiv nyordning.
    Finns någon form av krage att köpa som fästs mot hjälmens nederkant med kardborreband. Exet hade en sådan och var väldigt nöjd med komforten.

  5. #5
    Medlem [Spanaren]s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    32

    SV: Vindbrus!

    vid längre svängar har jag alltid proppar
    The Internet interprets censorship as damage and routes around it.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vindbrus!

    Inga proppar (än) och jag kör med en Nolanhjälm, öppen modell (se länk, mittenhjälmen men silverfärgad). Jag vet, jag kommer nog få skaffa nya tänder en dag…
    Det brusar en hel del – ja – men än så länge störs jag inte. Jag vill gärna höra trafiken omkring mig, om hojen får nåt knas i motorn t ex, om det är en utryckning på G osv.

  7. #7

    SV: Vindbrus!

    Jag har en ganska stor ruta och den gör underverk för både brusnivå och övrig komfort. Med min integralhjälm (Shoei XR-1000) som anses vara hyfsat tyst har jag inga som helst problem med brusnivån - en elvatimmarstur var helt utan besvär i det avseendet. När jag köpte hjälmen tänkte jag att jag snart skulle komplettera med ett whisper kit, men när jag väl använde den på min egen hoj tyckte jag inte att det behövdes.

    Men om jag lyfter huvudet ca 5 cm medan jag kör i 110, så att vinddraget kommer in under hjälmkanten, då blir både oljudet och naturkrafterna värre än jag skulle kunna tänka mig att stå ut med många minuter. Körskolans nakenhoj och billiga hjälm gjorde det rent smärtsamt i 110.

    Jag kan varmt rekommendera en välanpassad ruta, och tänker sannerligen se till att ha det på mina framtida hojar också. Det är tydligen en hel vetenskap om hur den skall vara utformat och vinklad, och störst/högst är inte nödvändigtvis bäst.

  8. #8

    SV: Vindbrus!

    har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  9. #9

    SV: Vindbrus!

    Citat Ursprungligen postat av kriegserklärung
    har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P
    Med all respekt för en framgångsrik musiker så måste jag ändå säga att din musik inte skiljer sig nämnvärt från ovan omtalade vindbrus i mina öron.

  10. #10

    SV: Vindbrus!

    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren
    Citat Ursprungligen postat av kriegserklärung
    har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P
    Med all respekt för en framgångsrik musiker så måste jag ändå säga att din musik inte skiljer sig nämnvärt från ovan omtalade vindbrus i mina öron.
    Haha, alla kan inte ha samma smak som tur är

    Vad är "Buff" för nått? Måste jag ha missat..
    Själv får jag mycket mindre brus om jag håller huvudet rätt, vinden leds väl bättre runt skallen kanske.

    Ruta är nog effektivt men så långt tänker jag inte sträcka mig med Ducatin
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •