Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 92

Ämne: Östergötland med omnejd?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Östergötland med omnejd?

    Det ljusnar ute även om snön ligger tjock ännu och då börjar idéerna komma. Tittade i kartan och konstaterade att fyrkanten Askersund - Trosa - Västervik - Jönköping är närmast okänt område för mig. Började fundera på en ca. 3 dagarstur med lätt packning (tandborste och kedjespray) kanske i Maj. Det är faktiskt bara drygt 20 mil bilväg ut till ostkusten så MC-vägen blir väl 40+

    Min undran är vad som bör ses när man ändå är där och vilka vägar som är lite extra. Min idé om bra MC-väg är att om det finns en vit linje i mitten är den farbar kortare bitar men helst ska det vara mindre vägar. Sevärdheter? Ja vad finns? Färsk strömming med pot.mos och lingon är alltid en höjdpunkt och det hittar man väl längst ut på kanten nänstans.

    Idéer ... någon?

  2. #2
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Jag bor ju i Västerik och brukar smyga upp längs kusten någon gång varje år. Finns hur många småvägar som helst att leta sig fram på. Chans till avstickare ut mot havsbandet både här och där med fin utsikt över vattnet, då blir det ju ofta att tvingas köra samma väg tillbaka men det gör ju bara att man hinner se dubbelt så mycket. När jag åker blir det ungefär så här. Norrlandet Gamleby Loftahammar Valdemarsvik ut mot Gryt vidare mot Stegeborg kort färjtur över Slätbaken vidare mot Arkösund kör mot Norrköping men vid Husby tar jag av mot färjan till Kvarsebo Sen blir det en krokig väg mot Nävekvarn sen vidare mot Oxelösund in mot Nyköping vidare längs kusten mot Studsvik och sen är det bara några mil fram till Trosa. Enda större vägen blir mellan Oxelösund och Nyköping och det är bara ett par mil Oftast har vi ju fint väder här ute vid solkusten 8)
    Mvh Ingemar

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    om det passar så kan jag slå följe med dig från kvarsebo ,sen om du vill åka riktigt krokiga vägar eller som du säger med vita linjer så finns det bägge sorterna sen uppmot trosa sen vidare till skanssundet är det fina vägar eller om du vill vika av mot mariefred-eskilstuna.så hör av dig det är alltid kul att träffa nytt folk med gemensamt intresse

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kul! Mina kartstudier har gjort mig nyfiken på dom vägarna som Ingemar beskriver söder om Bråviken. Kvarsebo ligger vad jag förstår nära en färja över Bråviken? Vore perfekt att ta en sväng NO därifrån och jag tar gärna sällskap på turen av lokalkända så jag tackar leffa för erbjudandet. Sen är det alltid roligt att träffa dom som man annars bara möter på forumet. Lite nyfiken blir man på vem som gömmer sig bakom signaturen.

    Vägen Vagnhärad västerut verkar vara OK över centralorterna Hävla och Hjortkvarn.

    Boende? Hur är det med vandrarhem o dyl. som har öppet i Maj? Räknar med att jag behöver en natt i Småland och en natt i Sörmland.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    om vi tar svängen förbi rosenhill så kanske fler från hojen sluter upp och gör en gemensam sörmlandsrunda ,kanske skulle passa in det så att du sover över i oxelösund sen en tidig start vidare mot rosenhill,nu är det så också att jag jobbar helger och än så länge vet jag inte vilka eftersom vi ska få en ny turlista att jobba efter men så fort jag vet så hör jag av mig.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    om vi tar svängen förbi rosenhill så kanske fler från hojen sluter upp och gör en gemensam sörmlandsrunda ,kanske skulle passa in det så att du sover över i oxelösund sen en tidig start vidare mot rosenhill,nu är det så också att jag jobbar helger och än så länge vet jag inte vilka eftersom vi ska få en ny turlista att jobba efter men så fort jag vet så hör jag av mig.
    Hmm ... Min tidplanering är att om det blir resa så blir det när SMHI visar sig på sin soliga sida med ett stabilt högtryck som ligger kvar flera dagar + att hälsa och hoj skall vara OK! Därför är det ganska vanskligt att säga när. Det är tre vardagar som är aktuellt att dra iväg, så gänget på Rosenhill är nog inte att tänka på att träffa dess värre.
    Hade varit kul annars.

    Men vem vet förresten, det kanske är fler vardagslediga som vill ta ledigt från tumrullandet och istället komma ut på en tur i vårens grönska. Häng på i så fall!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    vi får väl se hur det blir,hoppas på soligt och vackert väder hela maj-jun-juil-augusti-september:=)

  8. #8
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Passar det åker jag gärna med upp till Oxelösund om sen Leffa guidar vidare. Vill du kan jag forska om övernattningsrum här i V-vik Vet att det finns resanderum bl.a. Ska man sen se sig om går nog dagen åt för att ta sig fram till Oxelösund. Det skulle säkert bli en lyckad tur om vädret inte ställer till det eller ålderdomskrämpor sätter käppar i hjulet.
    Nu längtar man verkligen efter att ut och lufta av sig lite. Du får fundera på det Ove.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    vi får väl se hur det blir,hoppas på soligt och vackert väder hela maj-jun-juil-augusti-september:=)
    + mars, april och oktober!!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    är jag bara ledig så kan jag möta upp i kvarsebo sen kan vi bestämma vilka vägar som ska utnyttjas,det finns ett fint litet cafe på sörmlands sidan där kan vi ta en fika och titta på kartan

Liknande ämnen

  1. Dagstur i Östergötland
    Av EVK i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 13:57
  2. Handledare sökes i Östergötland!
    Av Tösabiten i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:37
  3. Custom i Kalmar med omnejd?
    Av xarcius i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 00:27
  4. Trevliga Fikaställen Östergötland
    Av fremas i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •