Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: Så finns det officiella bilder på Yamahas utmanare i Stora offroadklassen

  1. #21
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Å här lite privatbilder på hojen:

    http://www.advrider.com/forums/showp...postcount=1490
    Tack.....man nästan hör sorlet och känner lukten av nylackat och gummidäck...
    Hojen ser onekligen bekväm ut och plötsligt väcks barnet inom mig igen....man vill ha en leksak. En fantastisk känsla


    Nu tänker jag frammana medelst jojk och trolleriskidåkning under sportlovet en revalvering av den Svenska kronan så att den står 1:1 mot Euron. Sedan köper vi oss 3-4 nya hojar till ... 8)
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Vill inte ha nån, men finns säkert en marknad. Känns som en dekaltrimmad varadero, intet ont om varadero men Teneré borde förknippas med lite spänstigare konstruktioner. Besviken.
    Nu när den första besvikelsen lagt sig så kan jag se lite mer objektivt på hojen. Om jag skulle åka med passagerare jorden runt skulle denna naturligtvis passa bättre än 660n jag har nu. Nu har jag inga planer på det, skulle hursomhelst vara trevligare att man åkte på varsin 660, kostnaden skulle nästan vara lägre. =)

    Våtvikten med 23l soppa är 261 kilo, då Yamaha brukar vara ärliga med vikten till skillnad mot BMW som brukar trolla bort minst 20 kilo i specifikationen så kan nog denna vara ett nättare alternativ. När man kollar på hojen utan allt lullull så ser man att det finns en hoj därunder, och plockar man bort rökreningsverket kan den ju nästan se smidig ut:





    Kan nog vara svårt att hävda sig prismässigt med tanke på Yenen just nu dock.

    Specifikationer
    Senast redigerat av Molgan den 2010-02-27 klockan 15:17.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror att den kommer att hävda sig gott mot BMW Adventure, på alla plan.

    Återstår att se var priset hamnar. Risken är att dom prissätter sig bort från marknaden. Yamaha, inte minst, behöver sälja mycket hojar. Har varit ganska röda siffror där på sista tiden. Lägger dom sig en bit under BMW:n tror jag att dom kan få sälja många hojar. Skulle själv definitivt välja den före BMW:n i dagsläget...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Vill bara tillägga:

    BIKE mätte vikten på en fulltankad 1200 GS Adventure till 191,6kg, så om Yamaha (till skillnad från BMW) är ärliga med sina 161 kilo så är ju det här en trialhoj i jämförelse. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Vill bara tillägga:

    BIKE mätte vikten på en fulltankad 1200 GS Adventure till 191,6kg, så om Yamaha (till skillnad från BMW) är ärliga med sina 161 kilo så är ju det här en trialhoj i jämförelse. =)
    Nu blev det fel på hundra kilo, men skillnaden är densamma i alla fall. Skiljer tolv liter i tankkapacitet, BMW:n tror jaq har trettiofem liters tank. Yamahan är ändå runt arton kilo lättare. En icke föraktlig siffra i sammanhanget....om det inte är så att även Yamaha "glömt" att man ska ha bensin i tanken. I så fall är dom väldigt lika i vikt.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-03-01 klockan 10:00.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nu blev det fel på hundra kilo
    Ja haha, var så höga siffror att min hjärna bantade ner automatiskt.


    Det skiljer föresten bara 10l i tankkapacitet, dessutom ingick visst packväskor i den vägningen vilket jag inte tror det gör på yamman så siffrorna säger åter igen inget föränn nån gör en ordentlig vägning.
    Senast redigerat av Molgan den 2010-03-01 klockan 09:39.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja haha, var så höga siffror att min hjärna bantade ner automatiskt.


    Det skiljer föresten bara 10l i tankkapacitet, dessutom ingick visst packväskor i den vägningen vilket jag inte tror det gör på yamman så siffrorna säger åter igen inget föränn nån gör en ordentlig vägning.
    Gissar att dom kommer att hamna väldigt lika i slutändan. Fabrikanterna "fuskar" så mycket de kan med vikterna. Väger ibland utan både olja och batteri. Full tank och körklar är det som gäller för min del. Liksom bakhjulshästar om man ska tala om den biten....

    Nästan trehundra kilo är mycket att administrera när det börjar tippa. Kräver långa ben och styrka!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har åkt tillsammans med andra som kört Varadero på dåliga grusvägar och det verkar som om den hojen funkar mycket bra där. Den värsta tunga hojen jag sett i det segmentet är en BMW HP2. Den gick att köra som en skållad råtta.
    Någon på pekade ju att den nya Tenerén är tung. Vad händer om man är ensam och råkar stjälpa omkull? Det kan ju räcka med en Dominator om man ligger lite illa till.
    Men som touringhoj på inte alltför dåliga vägar tror jag den är fin.

  9. #29
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Behåller nog min GS
    Jan

  10. #30
    Alla dessa "äventyrshojar" är stora tunga kompromisser. Smaken är dessutom som baken.

    Jag var helt såld på BMW 1200 GS Adventure efter Long way round med Ewan McGregor. Nu efteråt undrar jag hur mycket han svor "bakom kulisserna" varje gång ha la den. För alla kommer förr eller senare att lägga sin touringmotorcykel. Alla.

    Jag la inte min hoj de två första månaderna på vår resa, nu har jag lagt den fyra-fem gånger pga klantighet och pga hård vind.

    Vi har mött många som haft GSA:n och KTM 960 Adventure och som tittat på våra F650 GS Dakar med tindrande ögon och sagt vilka bra motorcyklar vi har och att de önskade att de hade haft något lättare (och bränslesnålare). För det är det som är grejen; ska man resa med hojen krävs packning, hållare för packväskor och en massa tunga stålrör som skyddar de utsatta partierna på ens kära motorcykel. Allt detta väger as, och börjar man med en tung hoj kommer man inte kunna hantera den fullpackad senare på exempelvis grus.

    Sedan kommer bränsleförbrukningen in i bilden också. Varje mil kostar pengar...
    Senast redigerat av jay_rivers den 2010-04-18 klockan 03:19.

Liknande ämnen

  1. Onsdagsträffar i Stora Höga!
    Av Den grå i forum Träffar & Körningar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 06:17
  2. Det finns idioter....sen finns det obehagliga idioter!
    Av Pathfinder i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 18:04
  3. stora problem med förgasare
    Av pepe1302 i forum Mekhörnan
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-09-21, 12:53
  4. Stora glidare
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:47
  5. Hagel stora som ärtor
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •