Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Kvaliten på våra vägar.

  1. #1
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    Kvaliten på våra vägar.

    Vägkvaliten har sjunkit i Sverige. På 70-talen så var det Sverige och Västtyskland som hade dom bästa vägarna i Europa men nu har Sverige tyvärr rasat långt ner på den listan, man undrar vart pengarna som vi betalar i vägskatt tar vägen. Det är faktiskt jäkla tråkigt ibland när man kommer på en väg och får hålla på och veja för tjälskott och hål hela tiden och man ser mindre av omgivningen.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  2. #2

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Tänkte faktiskt exat samma tanke idag.. varför börjar Sverige få allt sämre vägar?

    Jag antar att trafiken ökar allt jämt men kanske inte pengar till att underhålla vägarna i samma takt?
    Många andra länder i Europa har betydligt finare vägar än Sverige, trots att vi är ett "rikt" land. Kan tänka mig att vårat klimat förstör ganska mycket, varma somrar och kalla vintrar. Sen försvinner en del pengar till snöröjning och annat.

    Jag vet flera vackra vägar som jag undviker för att asfalten där är alltför dålig, sånt är trist..
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #3
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    mer trafik+mindre pengar=sämre vägar

    sverige har rättså kassa vägar om man kollar mot många andra länder

  4. #4

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    mer trafik+mindre pengar=sämre vägar

    sverige har rättså kassa vägar om man kollar mot många andra länder
    Det är rätt stor skillnad bara inom Sverige också.. inlandsvägarna i norrland har mer eller mindre förfallit på sina håll, där beror det nog inte på ökad trafik heller
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Tänkte faktiskt exat samma tanke idag.. varför börjar Sverige få allt sämre vägar?

    Jag antar att trafiken ökar allt jämt men kanske inte pengar till att underhålla vägarna i samma takt?
    Många andra länder i Europa har betydligt finare vägar än Sverige, trots att vi är ett "rikt" land. Kan tänka mig att vårat klimat förstör ganska mycket, varma somrar och kalla vintrar. Sen försvinner en del pengar till snöröjning och annat.

    Jag vet flera vackra vägar som jag undviker för att asfalten där är alltför dålig, sånt är trist..
    Klimatet gör sin del men det mesta handlar om pengar kontra slitage helt nekelt.

  6. #6
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Tycker att det borde finnas mer pengar idag än på 70-talet, det är ju mer fordon idag än vad det var då och dyrare skatt.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #7

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Citat Ursprungligen postat av Gibson
    Tycker att det borde finnas mer pengar idag än på 70-talet, det är ju mer fordon idag än vad det var då och dyrare skatt.
    Det kan man ju tycka, men pengarna går väl till mycket annat.. ökade antalet olyckor och annat kostar ju en hel del. Sen finns det så många fler vägar att underhålla nu än för 50 år sen.

    En grusväg förr räckte väl med att sladda en gång per år? Asfaltsvägar ska lagas varenda liten spricka för att blir riktigt bra, nu görs det tyvärr väldigt sällan.. :-\
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #8

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    tyvärr måste jag säga att underarbetet på dagens vägar inte är vad det borde vara.. man lägger i stället ett jättetjockt lager med asfalt som sedan sätter sig o det är heller inte så trevligt! men visst finns det pärlor även i dag

  9. #9
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Citat Ursprungligen postat av duboisi
    tyvärr måste jag säga att underarbetet på dagens vägar inte är vad det borde vara.. man lägger i stället ett jättetjockt lager med asfalt som sedan sätter sig o det är heller inte så trevligt! men visst finns det pärlor även i dag
    jag tycker det borde bli bra mycket dyrare i längden?

  10. #10
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Kvaliten på våra vägar.

    Dom har ju börjat med att laga småvägar med oljegrus som dom måste lappa varje år istället för att lägga ny asfalt och det fattar jag inte hur det kan bli billigare. Asfalten borde ju bli billigare i längden.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Håller Aprilia kvalitén?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 09:47
  5. Bra MC vägar!
    Av PatrikAdolfsson i forum Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •