Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Piaggio MP3-åkare söderöver?

  1. #11
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Jo den är kanon, jag har den inte till att pendla utan uteslutande för nöje/utflykter. Rejäla packutrymmen gör att fickasäcken får plats utan problem.

  2. #12
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag gjorde väl tvärtom då(som vanligt). Efter många mil på hojar, så utökade jag garaget med en 250MP3. Försöker köra med den så mycket jag hinner. Har nu bl a tagit den på mc-träff i Finland två år i rad.
    Ska man toura i makligt tempo i ca 100-110 knyck, så tycker jag 250:n räcker gott och väl till. Men, vi är ju som vi är....vi vill alltid ha mer

    Grattis till ett sjyst köp!
    Vad glad jag blir när jag hör att någon annan använder 250,an till touring. På de flesta andra forum tycker man att den är för klen för detta och rekommenderar den som pendlarhoj medan 400,an rekommenderas till touring.

    Vad kul att så många här har erfarenhet av MP3,an. Var lite sugen att starta en klubb för svenska MP3-åkare på Facebook.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av ssgt Visa inlägg
    Vad glad jag blir när jag hör att någon annan använder 250,an till touring. På de flesta andra forum tycker man att den är för klen för detta och rekommenderar den som pendlarhoj medan 400,an rekommenderas till touring.

    Vad kul att så många här har erfarenhet av MP3,an. Var lite sugen att starta en klubb för svenska MP3-åkare på Facebook.
    Jag har inte provat på campingliv med MC men det beror på helt andra saker än hojarna, men jag träffar ofta på folk som är ute på riktiga långresor. Lovar, dom som verkar ha roligast är inte dom med största hojarna.

    Några exempel: Träffade på en kille som kom på en moped som knappt syntes under packningen. En holländare som brukar tillbringa sina somrar i skandinavien och just den resan skulle först gå till Dalarna och sen tänkte han nog åka österut, Kanske Finnland eller Estland? Men hans problem för stunden var en plätt att slå upp tältet på, så han fick campa i min trädgård vilket accepterades och han fick även en macka och en kopp kaffe.

    En annan man som bara dök upp var en gammal sjöman som var ute på en tur för att solen sken, och han ville gärna prata en stund. Han åkte på en Sym-scooter 150 cc. Han berättade att han föredrog scootern för att han hade bytt alla leder i höft och knä så han hade lite svårt att komma upp på en vanlig hoj, annars hade han tillgång till en 750;a.
    Det visade sig att han brukade ta ganska rejäla dagsturer, upp till 50 mil konstaterade jag efter att konsulterat kartan, och han var ofta ute på vägarna. Den mannen var 92 det året, och jag hoppas att träffa honom på vägarna igen!

    Sen har vi alla som kommer med veteraner som ska, eller har varit, till Nordkapp.

    Visst går det att toura med lite kubik men du kanske får räkna med lite kortare etapper.

  4. #14
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag har inte provat på campingliv med MC men det beror på helt andra saker än hojarna, men jag träffar ofta på folk som är ute på riktiga långresor. Lovar, dom som verkar ha roligast är inte dom med största hojarna.

    Några exempel: Träffade på en kille som kom på en moped som knappt syntes under packningen. En holländare som brukar tillbringa sina somrar i skandinavien och just den resan skulle först gå till Dalarna och sen tänkte han nog åka österut, Kanske Finnland eller Estland? Men hans problem för stunden var en plätt att slå upp tältet på, så han fick campa i min trädgård vilket accepterades och han fick även en macka och en kopp kaffe.

    En annan man som bara dök upp var en gammal sjöman som var ute på en tur för att solen sken, och han ville gärna prata en stund. Han åkte på en Sym-scooter 150 cc. Han berättade att han föredrog scootern för att han hade bytt alla leder i höft och knä så han hade lite svårt att komma upp på en vanlig hoj, annars hade han tillgång till en 750;a.
    Det visade sig att han brukade ta ganska rejäla dagsturer, upp till 50 mil konstaterade jag efter att konsulterat kartan, och han var ofta ute på vägarna. Den mannen var 92 det året, och jag hoppas att träffa honom på vägarna igen!

    Sen har vi alla som kommer med veteraner som ska, eller har varit, till Nordkapp.

    Visst går det att toura med lite kubik men du kanske får räkna med lite kortare etapper.
    Och då kommer här en fråga från en total nybörjare: Varför kan man bara köra kortare etapper?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av ssgt Visa inlägg
    Och då kommer här en fråga från en total nybörjare: Varför kan man bara köra kortare etapper?
    Inte nödvändigt att etapperna blir kortare men av nån anledning väljer man (=jag) mindre och intressantare vägar med mindre hoj och då hittar man en massa saker och vyer som skall tittas på. Sånt tar tid.

    Sen sitter du inte helskyddad, som i en fåtölj, i 190 på en autobahn och mal på timma efter timma med en mindre maskin.

    Menar bara att man inte ska lyssna alltför mycke på dom som har som sport att köra längst på semestern utan du ska finna din egen rytm.

  6. #16
    Köra en kortare tur har sin glädje. Att komma till korsningen och inte veta om man ska köra höger eller vänster, det är en särskild glädje, helt utan mål bara för att känna vinden och rensa skallen.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Dagen efter mitt köp skrev jag en liten berättelse på scooterklubbens forum om turerna kring mitt MP3köp:
    "Den ser ut som en CP-truck", var grannens tuggummituggande tonårings första kommentar. Men nu går jag händelserna i förväg.

    Pga av omständigheter jag inte kan råda över kommer jag inte att kunna bli klar med A-kortet i år. Dock så har intresset av scootrar väckts ännu mer och suget efter att åka scooter fortare än 45 km/h känns i hela kroppen. Inte minst pga av alla sköna figurer jag snackat med här på forumet.

    Satt således en kväll och slö-googlade på mina favoritmodeller av Vespa då jag av en slump hittade något helt annorlunda, fult men samtidigt häftigt. Ungefär som är man smakade Whisky för första gången, lite äckelgod, ja ni förstår känslan.

    En grym kreation på tre hjul, tillverkad av samma snubbar (och snubbor?) som gett mänskligheten Vespan. Jag snackar om Piaggios MP3.

    Jag scannade snabbt av forumet efter några som ägde eller kunde ha info om den. Jag hittade stackars Rille. Rille har förmodligen vid det här laget idiotförklarat mig och dödat sitt konto här på forumet, dragit ut sladden till datorn och skickat iväg en adressändring med posten. Vilket fall som: Tack för hjälpen. Samma gäller för DP.

    Bestämde mig för att titta på två MP3 250cc. En i närheten av min stad, Malmö, och en i Mjölby/Skänninge. Jag fick vackert be mig flickvän om att hon skulle följa med på båda resorna, man ska ju vara delaktig.

    Med bakgrund av de råd jag fått här kunde jag avpolletera den första MP3,an. Dagen efter påbörjade vi en 4 timmars resa uppåt landet, tjejen och jag. Vi hade endast fått med oss två skivor, båda med Elvis och radion fungerade sådar, gissa om vi vart trötta på rocklegenden efter ca 3 timmar.

    På vägen upp körde vi förbi ett överskottsbolag där vi (läs jag) gärna ville slå en titt. Jag hittade ett försvarets mc-ställ med foder (jacka + byxa) för 350 spänn. Jag var ytterst tacksam under hemresan att jag köpt detta ställ kan jag upplysa om.

    När vi kom fram till slutdestinationen Skänninge fick vi genast kontakt med säljaren, en helskön kille med en genomtrevlig familj. Han tog ut oss i garaget och där stod den: Helt i nyskick, inte en skråma, inte en fläck, nyputsad och grann, svart till färgenoch med endast 180 mil på mätaren.

    Jag körde en liten provtur ensam, sedan åkte tjejen med bakpå (hon ville inte provköra). Jag har läst att flera tycker att 250cc modellen är för slö. Nu är jag ju bara en nybörjare, endast med erfarenhet från trafikskolans 750cc men jag håller inte med. Den är väldigt pigg och far upp i 90 på ett kick, efter det blir det lite segare men absolut inga problem. Den gick hur bra som helst med damen där bak på.

    Affären gjordes upp i köket, som brukligt är. Jag och säljaren skrev under högtidliga former på köpekontraktet. När det blev dags att räkna kontanterna (Jo, jag valde det sättet att betala på) blev det våra respektives tur att sköta affärerna. Det räknades, dubbelräknades och kontrollerades från båda håll att allt blev rätt.

    När det var klart så följde hela familjen med ut och det blev en hjärtskärande ceremoni där ett av barnen faktiskt grät för att deras trehjuliga familjemedlem skulle lämna. Säljaren var så tagen att han faktiskt pussade scootern farväl. Jag krängde på mig mitt gröna ställ och iväg bar det.

    Vi hade bestämt oss för att åka landsväg hem, damen som har ett fantastiskt lokalsinne åkte framför mig och jag puttrade på i 90 bakom henne. Hon hade foreslagit att vi skulle ta en bensträckare var 45,e minut. Jag tyckte att det var för ofta men tänkte storsint att det var för hennes skull. Efter tre timmar tackade jag (och min rygg) denna förutseende ängel för hennes klokhet.

    De två första timmarna förflöt i dagsljus och var fantastiskt vackra, jag njöt av landskapet, ljudet av motorn och det faktum att jag faktiskt äger en scooter. Tjejen "njöt" av tonerna till Elvis.

    Resan ner tog ca 7 timmar från dörr till dörr och idag kan jag knappt sitta, men det var det värt. Det enda jag negativa jag kan säga är att ena framljuset immat igen på insidan, jag vet inte vad det beror på men annars gick scootern som en fröjd.

    Så även om jag "bara" har B-kort och kör en trehjuling får jag väl räkna mig till scooteristernas tappra skara nu...
    Så lät det i september, kan bara säga att jag älskar min MP3,a och längtar till att det blir väder för att köra igen.

    För övrigt får jag säga att jag är positivt överraskad över att maxiscooter forumet här är så levande. Det brukar vara Vespa för hela slanten.

  8. #18
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tack för att du delar med dig! Mycket trevlig läsning och det är alltid skoj med människor som har en postiv inställning. Jag rekommenderar dig att gå med i SMC som har en massa matnyttigt godis. Där kan du också säkert hitta andra att åka tillsammans med vilket gör, anser jag, hojupplevelsen ännu trevligare.

    Hos SMC kan du också gå en dagskurs i broms- och kurvteknik som jag gjorde med min MP3. Mycket lärorikt och nyttigt.

    Lägg gärna upp lite bilder på hojen.

    "Bara" några veckor kvar nu...

  9. #19
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Tack för att du delar med dig! Mycket trevlig läsning och det är alltid skoj med människor som har en postiv inställning. Jag rekommenderar dig att gå med i SMC som har en massa matnyttigt godis. Där kan du också säkert hitta andra att åka tillsammans med vilket gör, anser jag, hojupplevelsen ännu trevligare.

    Hos SMC kan du också gå en dagskurs i broms- och kurvteknik som jag gjorde med min MP3. Mycket lärorikt och nyttigt.

    Lägg gärna upp lite bilder på hojen.

    "Bara" några veckor kvar nu...
    Tackar, alltid kul med lite positiv feedback. Jag ska definitivt gå med i SMC, skulle behöva lära mig lite basic skruvande/mekande.

  10. #20
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14

    En liten tur på landsbygden

    "Mupp-trucken" som jag kärleksfullt kallar henne
    Senast redigerat av ssgt den 2010-02-07 klockan 16:15.

Liknande ämnen

  1. Harley åkare begravd med sin mc.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:49
  2. Piaggio Vespa S, College 50 cc 2T m.fl.
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 06:29
  3. Piaggio MP3
    Av pewa i forum Scooter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 20:15
  4. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40
  5. Ännu en mc-åkare!!
    Av Mc-Bosse i forum Ny på forumet
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •