Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Piaggio MP3-åkare söderöver?

  1. #1
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14

    Piaggio MP3-åkare söderöver?

    Hallå!

    Jag är ny på forumet, jag är likaså ny inom scooter/mcvärlden.

    Som ett led i en något för tidig 40 årskris bestämde jag mig för att ta mckort. I väntan på A-kortet köpte jag i höstas en MP3 250cc. "Kanonfin övningshoj" tänkte jag, efter att ha jämfört den med körskolans Kawasaki 750cc inser jag att jag gillar min MP3 bättre. Jag tänker ändå ta A-kortet, det är en fråga om säkerhet. Om man åter börjar sälja Fuoco 500cc kanske det kan bli aktuellt med en sådan.

    Så till min fråga: Finns det någon MP3-åkare som håller till i Skåne här på forumet?

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag började min hojkarriär på en Mp3 400cc sommaren 2009. En helt underbar hoj. Men jag vlle ta mc-kort och i höstas gjorde jag slag i saken. Wow. En skön känsla. Jag sålde min MP3 och skaffade en Triumph America, men om jag haft en bättre ekonomi hade jag behållit MP3:an som var fantastiskt skön att köra. Har läst någonstans att MP3 ska släppa en 500cc och jag blir inte förvånad om det snart finns en 800cc. MP3 har gjort en ofantlig succé i Europa och jag tror det kommer att finnas många av dem i Sveriges större städer snart.

  3. #3
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Glömde; välkommen till forumet!!

  4. #4
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Tackar!

    Vet allt om dina äventyr med MP3,an, läste din blogg innan jag köpte min och blev stormförtjust.

    Kul med någon som har lite erfarenhet av MP3,an. Har en del frågor till dig som jag kanske kan ställa vid ett senare tillfälle om det är ok.

    500cc finns ju redan men under namnet Fuoco Gilera. Piaggios MP3 500 finns i nuläget endast i USA. Det snackas om en 800cc version men inget är bekräftat. 250,an och 400,an ska tydligen utgå och ersättas av 300cc.

    Fuocon såldes ett tag i Sverige men huvudleverantören ansåg att det var för mycket som skulle ändras på den för att det skulle vara lönsamt för den svenska marknaden. Nu har tydligen Harley Davidson (!) tagit över leveranserna så man kan ju hoppas på att de börjar leverera den till Sverige igen. Men med tanke på mina ringa kunskaper räcker 250cc mer än väl så länge.

  5. #5
    Jag gjorde väl tvärtom då(som vanligt). Efter många mil på hojar, så utökade jag garaget med en 250MP3. Försöker köra med den så mycket jag hinner. Har nu bl a tagit den på mc-träff i Finland två år i rad.
    Ska man toura i makligt tempo i ca 100-110 knyck, så tycker jag 250:n räcker gott och väl till. Men, vi är ju som vi är....vi vill alltid ha mer

    Grattis till ett sjyst köp!

  6. #6
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Välkommen till hojen.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #7
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    I senaste numret av Allt om MC finns en notis (sid. 14) som säger att MP3 i år släpper en 500cc. Foucon har utgått vad jag hört och tagits över av Piaggio. Personligen tycker jag att 400cc var helt lagom. Störst är inte alltid bäst.

  8. #8
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Du har rätt, störst är inte bäst alltid, särskilt inte om man är nybörjare. Den största anledningen till en 500cc är väl att den ser betydligt fräckare ut än 250 och 400,an. Fåfängt? Visst, men fräckast vinner

  9. #9
    Medlem ssgts avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Söderöver
    Inlägg
    14
    Man kan iofs sätta en 500 front på 250,an men då väger den 15 kilo mer, känns lite onödigt.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Trevligt och praktiskt fordon!
    Utmärkt pendlingshoj för en storstadsbo skulle jag vilja säga.

    Provkörde Jonas moppe, vilket var en överraskande upplevelse. Kan inte begripa hur man trollat bort känslan av att det sitter två framhjul på den. Brukar se några i Stockholms city om dagarna. Nu vet jag att det inte är Jonas, men förr kollade jag alltid lite extra.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Harley åkare begravd med sin mc.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:49
  2. Piaggio Vespa S, College 50 cc 2T m.fl.
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 06:29
  3. Piaggio MP3
    Av pewa i forum Scooter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 20:15
  4. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40
  5. Ännu en mc-åkare!!
    Av Mc-Bosse i forum Ny på forumet
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •