Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Varför byta hoj?

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Varför byta hoj?

    Hej!

    Efter 20 mil igår och 15 mil idag på varierande typer av vägar så funderar jag. Vill ni veta om vad? Jo jag tänkte väl det.

    Jag vet att jag babblar en del om en annnan hoj. T ex en Hayabusa men om jag tänker efter så är min gamla Kawasaki helt ok för min körning. 1 000 mil i sadeln på denna min enda mc jag ägt som nu rullat 4 400 mil. Det accelererar fort tycker jag och att hålla vilken hastighet jag nu vill mil efter mil är inga problem så länge det inte ska gå våldsamt fort. Typ över 130-140 konstant för då blir det jobbigt med den upprätta körställningen. Motorvägsfart är inga problem tycker jag. Kompisen som kör en scooter 125cc brukar ligga före mig när vi kör tillsammans och det är ju rätt behagligt att sitta rakt upp och ligga på 90-100 på 4 000 varv när han ligger full rulle och försöker slipstreama...

    Bytt lite resevsdelar på mc:n har jag också gjort och då blir liksom hojen "mer min" om ni förstår vad jag menar. Efter vurpan förra året hittade jag en varvräknare efter en del letande och den hittade jag på Ebay. Ett bakdäck behöver jag nu för det är blankt mitt i slitbanan och en ventilkoll/justering tänkte jag kosta på den hos Kawasakisnubben i Eslöv. Tänkte ev. sänka utväxlingen med två kuggar bak när han ändå har den där. Jag vill liksom alltid lägga in en sjätte växel men jag har bara fem stycken.

    Göra mig av med denna mc:n bara för att skaffa en annan tycker jag inte verkar vettigt. Den fungerar ju fullt ut och är bekväm att köra och jag vet vad jag har vad gäller skicket. 0,5-0,6 drar den och det är ju trevligt när bensinen snart kostar 14: -/litern. Jag är inte gjord av pengar och betala varje månad för en nyare och finare mc känns för mig inte vettigt, nä det tar liksom emot bara vid tanken. Bilen jag köpte är en annan sak för den måste jag ha och kunna lita på till 100%.

    Varför skriver jag nu detta? Det vet jag inte men input från andra hojåkare ang. mina funderingar är alltid kul!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-05-03 klockan 20:25. Anledning: stavfel x2

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Varför skriver jag nu detta? Det vet jag inte men input från andra hojåkare ang. mina funderingar är alltid kul!
    Tycker du talar som en vis man. För ny, för fin, för tung, för snabb och framför allt för dyr förtar mesta nöjet med hojåkningen. Ska man brottas med hojen och hålla sig kvar med alla krafter samtidigt som man ska akta den för smuts och repor så kör jag nog hellre bil.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Tycker du har helt rätt i dina funderingar. Trivs man med sin hoj och känner att man funnit det man letar efter finns det ingen anledning att byta bara för sakens skull.

    Å andra sidan kanske man känner att man inte har hittat helt rätt, eller att man kanske börjar få andra krav, och då kan det ju vara läge att antingen skaffa sig en till, eller ersätta den gamla om man känner att man vuxit ifrån den.

    Själv är jag lite kluven; å ena sidan har jag den perfekta hojen för mina behov, liten och smidig i trafiken men gott om utrymme att packa om man ska åka och handla, eller om man får för sig att en semester i Pyrenéerna verkar trevligt. Bekvämt och ombonat oavsett väder, rent och underhållsfritt med kardan och väl under halvlitern milen.

    Å andra sidan skulle en Yamaha FJR1300 inte sitta fel den heller, samma smidighet och respons, men det händer lite mer när man drar på gasen och den känns av naturliga skäl betydligt sportigare utan att man för den skull sitter som en märla.

    I slutändan är det nog ekonomin som får avgöra...

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    En motorcykel ska inte vara perfekt, den ska vara rolig och ge upplevelser. Känner igen funderingarna, men så har jag också haft 3 olika hojar nu på lika många år

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag väljer en hoj som är komprimiss. Ska funka i så många lägen som möjligt. Det är min syn på en bra hoj.
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En motorcykel ska inte vara perfekt, den ska vara rolig och ge upplevelser. Känner igen funderingarna, men så har jag också haft 3 olika hojar nu på lika många år
    Samma här med skillnaden att jag haft tre olika hela tiden.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En motorcykel ska inte vara perfekt, den ska vara rolig och ge upplevelser. Känner igen funderingarna, men så har jag också haft 3 olika hojar nu på lika många år
    Visst är det så som du säger. Dom ska ge upplevelser. Blev tre hojar under förra året, vilket var extremt. Borde vara nöjd med mina tre men känner ett stort sug efter en Yamaha 1200 Super Teneré eller en BMW 1200GS Adventure. Har haft en väldig bredd på mitt hojinnehav. Alltifrån enstånkor till V-motorer av olika slag både med två och fyra cylindrar, Boxer, Twinnar, Radfyror, radtrea. Alla olika typer utom rena sporthojar. Den motortyp som kanske tilltalat mig minst är den vanliga japanska radfyran. Vet inte vad som är bäst eller roligast men har definitivt inte tröttnat ännu! ;D
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Jag var otroligt nöjd med min Suzuki Burgman 650, så pass nöjd att jag hade bestämt mig att jag inte skulle byta hoj i år. Men vad händer; först köper jag en VFR-750 -89 och ytterliggare några veckor senare byter jag Suzukin mot en Honda Deauvulle fast jag var helnöjd. Anledning - ja det är kul att prova nått nytt. Okej har har man mycket pengar så kan man ju köpa 10 hojar, men det har man inte...

    Danne
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En motorcykel ska inte vara perfekt, den ska vara rolig och ge upplevelser. Känner igen funderingarna, men så har jag också haft 3 olika hojar nu på lika många år
    Känner igen mig här, att den ska vara rolig och ge upplevelser. Jag själv är ingen som kan stoppas in i fack som ”customåkare”, ”gruspiskare”, ”sporthojare” etc, jag är en del av alltihop förutom custom. Jag vill inte känna mig begränsad, jag vill variera och köra allt möjligt som ger roliga upplevelser.

    Funderar gör man nog alltid så varför inte prova på något annat? Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle gilla att skita ner hojen och mig själv. Jag trodde jag var puts-brud och hade köpt en custom som första mc men icke, inte alls jag på långa vägar. Ju jävligare underlag och mer utmaning desto mer trivs jag.

  10. #10
    Jag har upptäckt att jag är mest bytsugen på vintern och våren när jag inte kör min hoj... så fort jag tar fram den och börjar köra så inser jag ju hur fin och trevlig min 950 är ju.

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. VARFÖR kör DU Motorcykel?
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 00:03
  5. Topbox, varför?
    Av rakarör i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •