Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: AT vs Transalp vs Superteneré

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    AT vs Transalp vs Superteneré

    Jupp. Denna tråden är till för att utröna för och nackdelar med de tre modellerna. Då jag kollat runt lite verkar det som man kan få dessa för vettiga priser men saknar kunskap i hur de är som motorcycklar.

    Hur mycket är en långmilare, 6000 är det mycket eller lite?
    Vad ska man titta på innan man köper?
    Var finns fällorna?

    Ja ge mig så mycket feedback som möjligt så kanske jag snart har en nygammal fin hoj.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som för allt annat finns det naturligtvis ett forum. Här kan du läsa det mesta om Africa Twin. Här finns forumet för Transalp. Alldeles utmärkta hojar alla tre, i det närmaste "skottsäkra". Skulle mycket väl kunna tänka mig alla tre. Dugliga till det mesta från grusvägsåka till semester med packning och passagerare. För min del skulle jag inte vara orolig för att köpa en hoj som gått 6.000 mil. Är servicen skött och skicket bra skulle jag inte tveka om priset vore det rätta. Många är livrädda för en hoj som gått tvåtusen mil och tror att de ska upplösas i sina beståndsdelar närsomhelst. Så är naturligtvis inte fallet. Har haft tre hojar som gått tio, elva och tolvtusen mil när jag sålt dom vidare.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kan det vara denna som lockar?



    Här finns annonsen!

    Faan så sugen jag blev själv. Det priset känns helt rätt för min del. Du kan ju testa att pruta lite. En mycket kompetent hoj. Med rätt förare åker den ifrån det mesta på grusunderlag. Funkar utmärkt även på vägen. Med knotterdäck och skyddsbågar för tanken har man en riktigt seriös grusräser....

    Här kan du hitta uppgifter på många hojar. Bra om man vill jämföra tekniska data etc.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-01-22 klockan 08:55.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kan det vara denna som lockar?



    Här finns annonsen!

    Faan så sugen jag blev själv. Det priset känns helt rätt för min del. Du kan ju testa att pruta lite. En mycket kompetent hoj. Med rätt förare åker den ifrån det mesta på grusunderlag. Funkar utmärkt även på vägen. Med knotterdäck och skyddsbågar för tanken har man en riktigt seriös grusräser....

    Här kan du hitta uppgifter på många hojar. Bra om man vill jämföra tekniska data etc.
    Jo. Du kan konsten att lägga ihop ett och ett du. Jo den har jag dräglat över mer än en gång. Lite saker har hänt i mitt liv så den tidigare budgeten på 50 har justerats ner mot spannet mellan 20-30. Vad tror du. Borde man slå till?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jo. Du kan konsten att lägga ihop ett och ett du. Jo den har jag dräglat över mer än en gång. Lite saker har hänt i mitt liv så den tidigare budgeten på 50 har justerats ner mot spannet mellan 20-30. Vad tror du. Borde man slå till?
    Vad jag förstått av dina inlägg bör det vara rätta hojen. Tittar ut genom fönstret och konstaterar att provkörningen kan vara lite problematisk? Det går alltid att lyssna, men att upptäcka egenskaper + egenheter med hojen är svårare.

    Rätta hojen om man vill se lite annat än asfalt. Du får komma med och titta på fåglar i Mars. Då upptäcker man att vägen har inte bara yta, den har djup också!

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jo. Du kan konsten att lägga ihop ett och ett du. Jo den har jag dräglat över mer än en gång. Lite saker har hänt i mitt liv så den tidigare budgeten på 50 har justerats ner mot spannet mellan 20-30. Vad tror du. Borde man slå till?
    Tror att den hojen kan passa dig utmärkt!

    Du får rejält mycket hoj för pengarna. Du får nog ingen Africa Twin, som är något att ha för samma pengar. Lite mer pulver i Yamahan än i Africa Twin, som av de flesta anses sakna åtminstone tio hästar för att vara optimal. Har inte ägt någon av ovanstående hojar men för egen del skulle jag satsa på Yamahan. Ett annat alternativ kan vara den tidigare XTZ 660 Tenerén från början på nittiotalet. En stånka, för dom som gillar sådana med vad allt det för med sig. Här kan du läsa mer om den modellen.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jag är Tenerist och kan inte komma med någon objektiv feedback här, tycker naturligtvis att du ska slå till. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    enstånka i all ära, men........ har kört Dominator en massa år, som var uppskrämd en del. Köpte förra våren en Trans Alp. Går inte att jämföra riktigt. Tala om ett bra vrid och mycket högre toppfart, spec med packning. Också en bra grusmaskin som har mycket bra väghållning på asfalt.

Liknande ämnen

  1. Transalp 98
    Av Ello i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 08:41
  2. Transalp, hackar
    Av clintann i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-21, 19:57
  3. supertenere 1200
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 20:04
  4. Transalp 'cdi box'
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 22:51
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •