Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Sidovagns-montering

  1. #1
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Sidovagns-montering

    Har kommit i en situation som kan avhjälpas med en sidovagnsmontering. Vilka krav på hoj och sidovagn finns och för besiktning?
    Om jag tex väljer en beg. sidovagn. vad ska man tänka på gällande ev. reg papper eller typintyg?
    Ska det vara en sidovagn som är byggd för just den hojen eller där finns universella lösningar mellan hoj & vagn?
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kanske kan du hitta lite svar på dina frågor här?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    jaha det verkar vara kört såg jag även på smc forumet om man inte skaffar en som redan är klar och godkänd.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    jaha det verkar vara kört såg jag även på smc forumet om man inte skaffar en som redan är klar och godkänd.
    Cha Klippan!
    Vad har Du läst på smc forum? Skulle inte ett FRO godkännande gälla som underlag för en registreringsbesiktning?
    Senast redigerat av Chappy den 2010-01-10 klockan 05:31.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tror den måste vara byggd så från fabriken, nån typ av papper ska följa med motorcykeln. Jag tror att detta då man kunde bygga om sin egen mc till en med sidovagn och bara reg-besikta togs bort för inte så länge sen.

    Jag minns en man på SMC-forumet som var ruskigt arg på detta. Han hade byggt om sin mc med sidovagn, tror det var en Enfield t o m men han glömde berätta för fabriken att den skulle reggas med sidovagn så de byggde en vanlig mc som han sen försökt få omtypad med en sidovagn han hade köpt senare, efter reg-besiktningen. Minns inte vad det pappret heter men viktigt är det, utan det pappret från fabriken - ingen typning av fordonet.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Förresten, HÄR har du en riktigt frän mc med sidovagn!

    Här finns en liten lista på några mc med sidovagn.

  7. #7
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Cha Klippan!
    Vad har Du läst på smc forum? Skulle inte ett FRO godkännande gälla som underlag för en registreringsbesiktning?
    http://forum.svmc.se/showthread.php?...light=sidovagn
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #8
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    V ad jag kan få ut av Maria Nordqvists svar om vad som nu gäller är att sedan 2001 är det inte möjligt att registreringsbesiktiga ett sidovagnsekipage med ej permanent monterad sidovagn. I övrigt är det FRO,s bedömning som gäller som underlag för regbesiktning.

    Du har helt rätt Nina. Trumphekipaget är läckert. Sidovagnsekipage som ser ut som mindre bussar är inte i min smak. Min Suzuki ligger på gränsen. Min "hottade" Sportster toppar nog triumphen tycker jag.
    se mitt album Toy´s are us .

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    h-län
    Inlägg
    5

    Question Provkörning

    Förritiden gick det bra att "provköra" (till och från Bilprovningen) sidvagnsekipaget innan man registrerade det, att sedan den lämpliga sträckan gick mellan exempelvis Skåne och Gällivare samt för vinter väglag (lämplig provkörning kunde vara Ellefantträffen t/r.)inkl. fullt utrustat ekipage (med packning och passagerare var väl upp till förarens bedömning). Och provat blev det ju, enda synpunkten på bilprovningen brukade handla om handbromsens funktion.

  10. #10
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Skulle tro att det är rätt många som "är ute o provkör" Parkeringsbroms finns det inte längre krav på har jag förstått. Några kraftiga konserveringsringar ingår dock i min utrustning. Det är inte alltid man vill stanna på växel i lutet.

Liknande ämnen

  1. montering av handtag till suzuki intruder?
    Av karlsson84 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 23:22
  2. Montering och balansering däcket i Malmö ?
    Av charlyno i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:38
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •