Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: EU - 15år senare

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vad tycker ni efter 15 år. Va det rätt av svenska folket att rösta in oss i EU?

    Vete f..n vad man ska svara på den frågan men jag röstade ja för jag tror på samarbete. Det finns ju mycket att gnälla över om man är lagd åt det hållet som att man ville förbjuda falukorven och snuset t.ex. men på sikt tror jag det blir bra. Tror på ett enat starkt Europa i en global värld.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-01-17 klockan 16:00.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #12
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Jag litar mer på vår stående arme. Om det kommer ett oväder så är jag övertygad om att alla 3 hjälper till för att röja i snön... de övriga har skolats om...

    Och sedan så kan vi ju höja våra skatter ett snäpp till för att finansiera tex banker och företagandet i en planekonomisk modell..... Jag går hellre i broddfria stövlar än betalar perversa skattesatser på olönsamt företagande och får dessutom välja endast mellan konsum och ICA.;

    EU sätter sunda krav på Sverige. Jag välkomnar Euron och öppen konkurrens inom de flesta områden, tex vägbyggen!
    Det är helt OK om alla tre skottar snö för Polish led battlegroup vaktar oss i söder och UK-Dutch battlegroup vaktar i Väster Jan- juni 2010 och lede Fi kommer officiellt inte från öster längre.

    För övrigt ligger det väl mer i andra nationers intresse att skydda Sverige nu när vi i den sanna marknadsekonomins anda sålt ut de Svenska företagen utomlands. Andra länder värnar ju fortfarande om sina ägodelar.

    Devisen. "Man ska va om sig o kring sig om man ska få nå´t på sig o i sig" gäller inte i Sverige längre.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Konstaterar att det blivit en mycket dyrt admenistrativ apparat. Massvis med komisjonärer med staber ,lobbyister + ett jättehus i frankrike som används en gång i månaden. Vår riksta ska oxå ha betalt som vanligt. Undrar om vi får valuta för insatta medel? Här fins ju massa yrkeskatogorier som kanske vet ?
    Jan

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Konstaterar att det blivit en mycket dyrt admenistrativ apparat. Massvis med komisjonärer med staber ,lobbyister + ett jättehus i frankrike som används en gång i månaden. Vår riksta ska oxå ha betalt som vanligt. Undrar om vi får valuta för insatta medel? Här fins ju massa yrkeskatogorier som kanske vet ?
    Stämmer att Over Headkostnaderna har blivit allt större. Vår egen riksdag styrs inte längre av de folkvalda utan de lyder numera under dels EU, dels styrs de av tjänstemän som i regeringssammanhang och statlig administration förökat sig i takt med vildsvinen.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Här kan man läsa på om EU. EU-upplysningen. Vill man bli ordentligt upplyst får man nog ligga i för det är många sidor att bläddra i.

    Vad vi fick tillbaks i forma av penningar år 2008 var 11 miljarder av 31,5 miljarder som vi bidragit med till EU:s budget. Mycket pengar är i rullning och man kan ju faktiskt fråga sig vad vi fått för de 21,5 miljarder som det kostade oss 2008. Massvis med bidrag till höger och vänster för olika aktiviteter i medlemsländerna vackert kallad "konvergens" som ska minska skillnaderna i välmående och eftersatta regioner inom EU.

    Det är bara för den vetgirige att läsa på!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #16
    Ja dom siffrorna visar hur vettigt det är med EU.
    Vist skall vi hjälpas åt men inte fö ett stort antal politiker och tjänstemän med feta löner och fria flygresor.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Tycker nog att 21,5 miljarder låter i mesta laget för ett år och har för mig att det har varit betydligt mindre skillnader andra år.

    Nog för att jag röstade ja till EU men det behöver ju inte betyda att man säger ja och amen till allt utan att ifrågasätta. Vill minnas att när omröstningen om eu ägde rum var vi i som nu drabbade av en lågkonjuktur eller i efterdyningarna av en sådan vilket bidrog till mitt beslut.

    Om eu är rätt eller fel får väl framtiden utvisa men 21,5 miljarder är oerhört många pengar. Det skulle vara intressant att höra en ledande svensk eu-politiker motivera den summan. Man ska nog vara djäkligt intresserad och ha tid, lust och ork för att sätta sig in i det här och hur många har det?
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #18
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Ja då kan man ju med erat resonemang ta bort glesbygdstödet till Norrland och kicka alla komunal politiker..

    Men si, det gör man inte. Det handlar inte bara om pengar som tas från statens lånade skattekista. Det handlar om öppenhet, demokrati och medinflytande. Det handlar att skapa marknad för varor och tjänster. Det handlar om att sunt bygga upp regioner så att de blir självbärande och att de sedan kan i sin tur investerar i övriga EU. Tag Polen som ett exempel. I början var det katastrof efter Berlinmurens fall. Idag så börjar man ligga på + och produktionen ökade med 9,8% förra året. Polen, Tjeckien mfl är idag starka aktörer på markanden och visst har de börjat investera i Sverige. Och inte bidde det fler bidragstagare som kom till Sverige efter Schengen.

    Statens utgifter har ökat något till EU. Men säkerligen minskat på andra håll inhemskt eftersom EU kräver en sund ekonomi av sina medlemsländer.

    350 miljoner i EU kan inte ha fel. Vi har för höga skatter! ;D
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Ja då kan man ju med erat resonemang ta bort glesbygdstödet till Norrland och kicka alla komunal politiker..

    Men si, det gör man inte. Det handlar inte bara om pengar som tas från statens lånade skattekista. Det handlar om öppenhet, demokrati och medinflytande. Det handlar att skapa marknad för varor och tjänster. Det handlar om att sunt bygga upp regioner så att de blir självbärande och att de sedan kan i sin tur investerar i övriga EU. Tag Polen som ett exempel. I början var det katastrof efter Berlinmurens fall. Idag så börjar man ligga på + och produktionen ökade med 9,8% förra året. Polen, Tjeckien mfl är idag starka aktörer på markanden och visst har de börjat investera i Sverige. Och inte bidde det fler bidragstagare som kom till Sverige efter Schengen.

    Statens utgifter har ökat något till EU. Men säkerligen minskat på andra håll inhemskt eftersom EU kräver en sund ekonomi av sina medlemsländer.

    350 miljoner i EU kan inte ha fel. Vi har för höga skatter! ;D

    Visst är det sant det du påpekar att det handlar inte bara om pengar även om det i det korta perpektivet i mångas ögon tydligen kan verka magstarkt att vi ska punga ut med så många slantar. Därför tror jag det är viktigt att man diskuterar såna här frågor. Och i en demokrati ska väl även den enskilda medborgaren ha rätt att ifrågasätta även om det är ur ett lekmannaperpektiv som jag representerar.

    Öppenhet, demokrati, medinflytande och även som ett fredsprojekt har eu-projektet kallas och värdera det i kronor och ören är kanske inte så enkelt.
    Men ditt ex. med Polen och övriga f.d. öststatsländer som lyfts upp och om det fortsätter på den vägen borde ju bidraga till att lyfta hela eu så småningom och bidra till att vi tillsammans blir starkare och en maktfaktor i världen som kan sätta emot USA och de kommande stormakterna i Asien. Det var därför jag röstade för eu även om facit låter kanske dröja på sig.

    Men tillåter mig ändå att tycka att 21,5 miljarder för ett litet land som Sverige är mycket pengar då eu handlar om ett långsiktigt projekt.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vist , förstår det positiva, men det får inte kosta vad som helst. Kort å konsist.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Senare idag
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 10:40
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 23:18
  3. 5 år senare!
    Av on2wheel i forum Offroad
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 12:48
  4. Blir en tur senare idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •