Jag har varit i USA 2008 och 2009 och hyrt både hoj och bil.
Det stämmer som Mats skriver, både att hyra, tanka och återlämna bilen/hojen... Men glöm inte att det kan tillkomma en massa avgifter när du väl står där och skall hämta ditt fordon, se också till att ha ordentligt med stålar på VISAkortet eftersom de drar en deposition från det och alltså spärrar ett belopp för inköp. När vi lämnade tillbaka hyrbilen förra året så drog de sedan efteråt hela min deposition på ca 2000 sek för någon konstig försäkring som vi inte hade beställt, så hyrbilen som jag hade hyrt för ca 4000 kostade alltså 6000, en höjning på 50%. Det är ju inte så roligt. Konstigt är att depositionen var på $276 och några cents och att försäkringen kostade exakt den summan. Man kan alltså bli blåst, hyrfirman är ingen liten lokal Rent-a-Wreck firma utan en i USA vanlig uthyrare, i Sverige finns de inte. Namnet är Thrifty Car Rentals.
Vad körkortet beträffar så har jag bara använt mitt vanliga körkort och det har funkat bra, jag åkte på en fortkörning - mitt ute i ingenstans - och t om den lantissnuten accepterade mitt svenska körkort, förvisso trodde han att vi kom från Schweiz men ändå... (Det var på min födelsedag och jag slapp böter).

Jag sitter och planerar nästa semester och det lutar ditåt igen, hyra hoj och stanna på östsidan denna gång. Ett fantastiskt land att köra i, folk tar det lugnt och på 350 mils hojkörning där förra hösten var jag inte närheten av någon incident med något annat fordon. Jag blev påbackad på en parkeringsplats och killen som backade på hojen har utan att bråka betalat reparationen, jag fick punktering på en Highway och det stannade en "vägassistansbil" och var villig att hjälpa mig. Annars var hela körningen ett nöje.
Jag kanske får bjuda på lite hojinspiration och visa lite bilder från USA och Route 66.
http://www.flickr.com/photos/4056176...7622357685975/

Lycka till med resan Ove och kör med omdöme.

Lennart