Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Utomlands, Papper och sånt?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Utomlands, Papper och sånt?

    Kommer i en framtid att ta en sväng till USA för att ofreda släkten. Kommer att hyra bil och hoppas på att det även blir lite MC-körning om det finns något åkbart.

    Fråga: Räcker det att man har med sitt körkort eller ska man ha en massa gröna kort och grejer med sig hemifrån? Tacksam för hjälp med detta.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Fråga: Räcker det att man har med sitt körkort eller ska man ha en massa gröna kort och grejer med sig hemifrån? Tacksam för hjälp med detta.
    När jag var i USA och körde bil för fem år sedan rekommenderade Motormännen internationellt körkort, vilket jag då även ordnade. Ingen brydde sig om att kolla när jag hyrde bil.

    Googlade lite på frågan och har kommit fram till att om man åker dit på turistvisum ska det räcka med ditt vanliga körkort. Det internationella krävs endast om det gäller en längre tids vistelse i landet.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    När jag var i USA och körde bil för fem år sedan rekommenderade Motormännen internationellt körkort, vilket jag då även ordnade. Ingen brydde sig om att kolla när jag hyrde bil.

    Googlade lite på frågan och har kommit fram till att om man åker dit på turistvisum ska det räcka med ditt vanliga körkort. Det internationella krävs endast om det gäller en längre tids vistelse i landet.
    Tack för snabbt svar! Bara en fråga till: Varifrån fick du internationella körkortet?

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mats har redan skrivit det men här har du Motormännens sida för info om IKK.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Mats har redan skrivit det men här har du Motormännens sida för info om IKK.
    Tolkade det så men trodde inte riktigt ändå. Motormännen är en vanlig klubb för bilister i mina ögon, i och för sig sponsrade av vägverket. Men jag trodde att det skulle till myndighetsstatus för att utfärda körkort.

  6. #6
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    SMC utfärdade väl såna förr i alla fall om jag inte minns alldeles fel!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Funkade väldigt smidigt med bilhyrandet. Det enda man brydde sig om var VISA-kortet. Hade man ett sådant var det inga problem. Betala med kontanter gick inte alls. Det kom in en kille på Hertz och ville betala hela hyran för bilen med kontanter, i förskott. Det var tvärnobben!

    Man kollade inte ens att vi som skulle köra bilen hade körkort. Man frågade bara om vi kunde köra en bil med automatlåda, vilket vi försäkrade att vi kunde. Värre än så var det inte.
    Vi hyrde bilen i San Francisco och lämnade tillbaka den på flygplatsen i Los Angeles. Själva återlämnandet var ett fördöme i smidighet. Bara att följa skyltarna till rätt uthyrare, packa ur bilen och lämna den i en lång rad av hyrbilar, ta fyra steg åt vänster och bli upphämtad av en buss som skjutsade till rätt terminal. Det kom en kille med en scanner och läste av streckkoden på bilen. Inte ett enda papper att fylla i, ingen som kollade bilen för eventuella skador etc. utan det var bara att lämna bilen. Tyckte nästan att det verkade för enkelt för att vara sant. Kollade därför med killen som gick och scannade bilarna. Han tittade på mig som att jag skulle vara en riktig lantis, vilket jag naturligtvis var, som inte visste hur det gick till att återlämna en hyrbil.

    För övrigt tycker jag att det var väldigt enkelt att köra i Californien. Det enda egentliga problemet tycker jag var tankning av bilen som inte fungerade som hemma. Det fanns i princip inga bensinstationer längs de stora vägarna vi åkte, utan vi var tvungna att ta oss in i samhällen för att fråga någon om var närmsta mack låg. Stor skillnad mot Europa som har bensinmackar med ofta bara ett par mils mellanrum på de stora vägarna.

    En annan sak relaterat till tankningen var att man var tvungen att gå in på macken och betala i förväg med sitt kort. Antingen sa man hur många gallons man ville ha eller så drog dom en summa i förväg på kortet och så fick man gå in igen för att få en återkreditering på kortet om summan som dragits överskred det du verkligen tankade för. Utländska kort fungerade inte vid pumparna. Lite struligt, men vi hade ju semester och inte bråttom. Dessutom fick vi snacka lite med den som jobbade på macken, vilket inte var helt fel. Det var alltid bara en som jobbade och det enda som såldes var bensin, diesel och lite godis. Helt annorlunda gentemot våra mackar hemma som har ett helt annat sortiment. Känns som att det fanns en viss utvecklingspotential för mackägarna där.

    Vet inte hur det funkar idag men då var det på detta vis.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Motormännen skriver på sin hemsida att amerikanska poliser inte är skyldiga att känna till svenska körkort. Egentligen är det inte så mycket att behöva känna till. Som polis behöver du inte ens vara läskunnig för att förstå vilken typ av fordon man har rätt att framföra. På baksidan av kortet kan man lätt, via symboler, se vilka behörigheter man har, när dom är utfärdade och i förekommande fall hur länge dom gäller. Vissa behörigheter måste förnyas med olika intervall. Känns därför rätt onödigt med ett internationellt körkort om man bara är där som turist. Personligen skulle jag inte bry mig om att skaffa det.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Motormännen skriver på sin hemsida att amerikanska poliser inte är skyldiga att känna till svenska körkort. Egentligen är det inte så mycket att behöva känna till. Som polis behöver du inte ens vara läskunnig för att förstå vilken typ av fordon man har rätt att framföra. På baksidan av kortet kan man lätt, via symboler, se vilka behörigheter man har, när dom är utfärdade och i förekommande fall hur länge dom gäller. Vissa behörigheter måste förnyas med olika intervall. Känns därför rätt onödigt med ett internationellt körkort om man bara är där som turist. Personligen skulle jag inte bry mig om att skaffa det.
    Tack Mats.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tolkade det så men trodde inte riktigt ändå. Motormännen är en vanlig klubb för bilister i mina ögon, i och för sig sponsrade av vägverket. Men jag trodde att det skulle till myndighetsstatus för att utfärda körkort.
    Det heter visserligen "internationellt körkort" men något körkort är det inte i den bemärkelsen. De utfärdar en slags översättning/tillägg som man har tillsammans med sitt vanliga körkort för att underlätta för amerikanska myndigheter.

    Såvitt jag vet är det inget krav på "internationellt körkort", jag har också både hyrt och kört bil i USA utan att behöva visa upp nått sånt.

    VISA-kort är dock bra som sagt, money talks
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Hojsemester utomlands - parkering?
    Av Deranged i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 14:58
  2. tull vid paket utomlands?
    Av Hondamannen i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 10:58
  3. Rätta papper?!
    Av booiboa i forum Veteran
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 10:24
  4. Sånt här gillar jag!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 20:35
  5. SMC + egen mc-bana = snart sant!
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •