Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Sidovagns-montering

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Förresten, HÄR har du en riktigt frän mc med sidovagn!

    Här finns en liten lista på några mc med sidovagn.
    Den var kanonfin, skulle vara kul att testa ett sidvagnsekipage någon gång. Lär vara en något annorlunda körstil gentemot den jag är van vid.

    Jobbade för många år sedan med en kille som var entusiastisk sidvagnsåkare. Han hade byggt en vagn själv till sin Yamaha XT 500 av den första årsmodellen. Så noga med besiktning tyckte inte han att det var. Han plockade av helt enkelt av vagnen när det var besiktningsdags, därmed slapp han alla problem.
    Han körde alltid med träskor och hjälm. Handskar och övrig skyddsutrustning var det meningslöst att ha, enligt honom. "Jag räknar ändå inte med att något ska gå snett, gjorde jag det skulle jag inte köra hoj alls!" var hans filosofi.
    Vet att han varje år brukade åka till ett ställe i Orsa finnmark som hette Pilkalampinoppi på en vinterträff. Tror att dom tältade, i alla fall var det vad han sa.

    Vet inte om träffen existerar fortfarande, men numera vet jag i alla fall var Pilkalampinoppi ligger efter att passerat orten när jag körde min IronButt längs Inlandsvägen förra sommaren.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Enklast är att fråga Transportstyrelsen direkt alt köpa en redan inreggad och klar mc med sidvagn.

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den var kanonfin, skulle vara kul att testa ett sidvagnsekipage någon gång. Lär vara en något annorlunda körstil gentemot den jag är van vid.
    Den har varit till salu lääänge. Jag har sett den då och då vara ute på annons, för samma pris.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Den har varit till salu lääänge. Jag har sett den då och då vara ute på annons, för samma pris.
    Man kan ju gissa att priset anses som en aning högt. Skaran av trehjulsentusiaster är väl inte så stor kan jag tro, i alla fall tycker jag att det är väldigt sällan man ser något dylikt ekipage.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    En klubbkompis kör sidovagn. I hans fall har det varit gättebra eftersom han har haft hela familjen med sig på hojen, två barn och frun. Hela familjen har åkt på långa resor bl. FIMrallyn. Så sidovagnar har nog sin marknad även framöver.
    Jan-Olov

  6. #16
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Man kan ju gissa att priset anses som en aning högt. Skaran av trehjulsentusiaster är väl inte så stor kan jag tro, i alla fall tycker jag att det är väldigt sällan man ser något dylikt ekipage.
    Organiserade sidovagnsåkare låg på ca 200 st sist jag hörde en nuffra. Tror nog man kan lägga till ett mycket mycket större antal oorganiserade.
    Det är jäkligt lätt att köra sidovagnsekipage om man håller sig till vänstervarv, då holken vanligtvis sitter till höger i Sverige. En aning enformigt kan det dock bli, fast hem igen kommer man ju. Vill man nödvändigtvis testa högersväng bör man först bromsa ner till krypfart och samtidigt kan man ju kolla om förbandslådan är med.

    Det är inga svårigheter att skrämma ihjäl både kärringar o gubbar genom att viffta med sidovagnen över biltaken vid högersväng. Själv fick jag byta kallingar ett antal gånger första året som sidovagnsmcförare

Liknande ämnen

  1. montering av handtag till suzuki intruder?
    Av karlsson84 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 23:22
  2. Montering och balansering däcket i Malmö ?
    Av charlyno i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:38
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •