Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 92

Ämne: Vargjakten?

  1. #61
    Som någon skrev tidigare en varg som inte skyr mäniskan är en farlig varg.
    Personalen hade nog inget val om de inte gick att fånga.
    Jan-Olov

  2. #62
    Brandis45
    Gäst
    OCH DET TROR NI PÅ BJÖRNARNA SKJUTER DOM JU VARJE ÅR FÖR ATT SEN FÅ NYA DIT
    JAG HAR BOT I HÖÖR I SÅ MÅNGA ÅR OCH KÄNNER NÅGON SOM JABBAR DÄR....

  3. #63
    Själv har jag hört att vi inte har någon svensk vargstam genetiskt sett, att den var utrotad redan i början på 1900-talet och att de vargar vi nu har dels är inplanterade, dels naturligt invandrade vargar från Finland/Ryssland. Någon som vet hur det förhåller sig med den saken?

    Är det så faller ju argumentet om att det är viktigt att bevara stammen då den ju måste ha varit i det närmaste obefintlig under de första decennierna.

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av Brandis45 Visa inlägg
    OCH DET TROR NI PÅ BJÖRNARNA SKJUTER DOM JU VARJE ÅR FÖR ATT SEN FÅ NYA DIT
    JAG HAR BOT I HÖÖR I SÅ MÅNGA ÅR OCH KÄNNER NÅGON SOM JABBAR DÄR....
    Jag vet inte vad dom skulle göra med halvtama björnar, det är svårt att bli av med dem till andra djurparker och släppa ut dem går inte så vad göra annat än att avliva dem, vilken skilnad på att slakta grisen hoss bonden på att slakta björnen i djurparken. En djurpark är ett företag som har stora omkostnader och småbjörnar drar folk viket de måste ha för att gå runt. Vi kan inte lägga ett mänskligt perspektiv på ett djur.
    Jan-Olov

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ja Jösses! Den här tråden har kommit att handla om vilken dålig människa man är om man är jägare eller dödar djur överhuvudtaget. Skulle i och för sig vara intressant - men hemskt att se hur det såg ut om vi vore helt utan jägare.
    Viltolyckor till max, veterinärer springer omkring i skogen och försöker gipsa påkörda älgar, vargar, vildsvin och grävlingar. (vart ska dom skicka räkningen? brukar inte vara billigt.)
    Polis kan inte avliva skadade djur för deras små pickadolvrar duger inte till annat skjuta på folk med. Jägarna är dom som har riktiga jaktvapen och kallas ut om det varit en viltolycka. Jag tillhör inte dom som drabbats så hårt men att spåra ett skadat djur i svinkalla vinternatten som gått in i slyskog som man helst inte går in i ens i dagsljus och där ska djuret avlivas och tas omhand. Det är inte kul, jag lovar! Inte ens om man framställs som något slags lustmördare av försvarslösa djur, för försvarslös är just vad en älg är som släpar sig fram på trasiga benstumpar och dessutom har inre skador som man ser först när man tar hand om "bytet". Utbytet i kött för att man tar hand om ett trafikskadat vilt brukar oftast bli magert - Det mesta måste destrueras på lämpligt sätt. Läggs det kvar i skogen kommer det någon friluftstyp och anmäler till miljö- och hälsoskydd.

    Osakligt gnäll på jägarkåren tycker jag är j - a lågt. särskilt i ett MC-forum!

  6. #66
    Ja Räven viste inte vad han drog igång när han skapade tråden, eller kanske ändå?
    Jan-Olov

  7. #67
    Om inte jag missminner mig så har vi skyldighet enligt lag att anmäla alla vilolyckor till polisen detta från årskiftet 2010. Jag mins ett tillfälle för jättemånga år seda att polisen kom upp till arbetet jag jobbade på, det var en av gubbarna som hade kört på ett rådjur utan att stanna eller rapportera till polisen, hans förklaring var at han var försent ute till jobbet så att han hann inte. Vet inte vilket straff han fick men böter blev det.
    Jan-Olov

  8. #68
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ja Jösses! Den här tråden har kommit att handla om vilken dålig människa man är om man är jägare eller dödar djur överhuvudtaget. Skulle i och för sig vara intressant - men hemskt att se hur det såg ut om vi vore helt utan jägare.
    Viltolyckor till max, veterinärer springer omkring i skogen och försöker gipsa påkörda älgar, vargar, vildsvin och grävlingar. (vart ska dom skicka räkningen? brukar inte vara billigt.)
    Polis kan inte avliva skadade djur för deras små pickadolvrar duger inte till annat skjuta på folk med. Jägarna är dom som har riktiga jaktvapen och kallas ut om det varit en viltolycka. Jag tillhör inte dom som drabbats så hårt men att spåra ett skadat djur i svinkalla vinternatten som gått in i slyskog som man helst inte går in i ens i dagsljus och där ska djuret avlivas och tas omhand. Det är inte kul, jag lovar! Inte ens om man framställs som något slags lustmördare av försvarslösa djur, för försvarslös är just vad en älg är som släpar sig fram på trasiga benstumpar och dessutom har inre skador som man ser först när man tar hand om "bytet". Utbytet i kött för att man tar hand om ett trafikskadat vilt brukar oftast bli magert - Det mesta måste destrueras på lämpligt sätt. Läggs det kvar i skogen kommer det någon friluftstyp och anmäler till miljö- och hälsoskydd.

    Osakligt gnäll på jägarkåren tycker jag är j - a lågt. särskilt i ett MC-forum!
    Mycket bra skrivet håller fullständigt med dig

  9. #69
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Japp, bra skrivet Ove.

    Gnället på oss jägare beror i stor utrsträckning på okunskap.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    kan bara hålla med dig ove ,bra skrivet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •