Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 92

Ämne: Vargjakten?

  1. #41
    har en fundering sen jag läst inläggen är nån av er jägare å har erfarenhet av jakt

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
    Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
    Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
    Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.
    måste säga att du har en snedvriden syn på jägare. Skränig grupp, manlig å tuff, tuff bakom ett gevär. du tar då verkligen i. har du nånsin varit ute på jakt å träffat jägare ock skaffat dej en uppfattning vad det är för människor det verkar då inte så.

    att älgjägare ska betala älgolyckorna vars får du det ifrån. tänk efter om inte älgjägarna skulle jaga älg så skulle det ju finnas många fler å älgolyckorna öka rejält.

  3. #43
    Brandis45
    Gäst
    Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
    rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
    och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
    eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
    själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
    är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
    jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
    mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
    det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
    hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)
    Senast redigerat av Brandis45 den 2010-01-09 klockan 14:14.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    har en fundering sen jag läst inläggen är nån av er jägare å har erfarenhet av jakt
    Jodå jag jagar och tar av överflödet. Denna säsongen har jag varit ute i skogen ett par timmar. Finns just inget att jaga annat än ekorre. Älg finns en del men den är redan skjuten.

    Förstår att du undrar över debatten om jakten. Själv är jag för selektiv jakt och skyddsjakt. De vargkontakter som varit i mina trakter har inte varit så positiva. oskygga individer som inte gått undan för människa. Inga attacker, men närgången nyfikenhet vid några tillfällen. Så nära att dom som var med om det uppfattat det som direkt obehagligt.

    Sen har det gått åt hundar och får som jag känner till.

    Jag har ingen förståelse för den form av jakt som det blev när ett visst antal vargar bara skulle skjutas av. Med största säkerhet fick man inte tag på "rätt" djur. Antalet vargar som skulle får skjutas har jag inga synpunkter på - men sättet.

  5. #45
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Brandis45 Visa inlägg
    Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
    rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
    och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
    eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
    själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
    är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
    jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
    mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
    det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
    hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)
    Jag hoppas Du inte tror på allt Du läser Brandis!! Jag gör det iallafall inte

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Brandis45 Visa inlägg
    Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
    rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
    och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
    eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
    själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
    är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
    jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
    mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
    det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
    hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)
    Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .

  7. #47
    Mycket av det som sägs nu här så bottnar det i om man är för eller emot jakt. Jag har fått lära mig och jag anser att det är riktigt, jakt är nödvändigt sedan vi mäniskor har förändrar landskpet till det är i dag. Om inte vi håller koll på vissa arter genom jakt tex. älgen så skulle varken skogsbruket eller trafiken klara av de skador som skulle bli. Jakten är en mycket viktig källa till rekreation och en inkomst för många personer. Misstag som nu med allmän jakt av vargen kommer alltid att ske, om det skall vara selektiv jakt så måste det göras av den eller de som känner sitt djurbestånd och därigenom kunna välja ut rätt avskutning.
    Jan-Olov

  8. #48
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hmm. mänskan är predator (äter andra djur) å varit med i ekosystemet ganska länge. Vi som är uppväxta å bor på landsbygden ser det som naturligt att beskatta viltstammarna. Frågan är vad är alternativet ?
    Jan

  9. #49
    Brandis45
    Gäst

    ????

    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .
    kom inte med något påhopp jag vet nog fanken vad jag pratar om och vågar att stå för det med förstår att det kom från en jägar....så läg av med sånt...

  10. #50
    Brandis45
    Gäst

    förstår

    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .
    förstår ju att du tillhör dom som hatar djur och jag som du får ha åsikter eller
    det är bara ni jägare som får det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •