Sidan 4 av 10 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 92

Ämne: Vargjakten?

  1. #31
    Vargjakt väcker känslor, både i skogen och på forumet Håll en vettig diskussion så slipper jag börja rensa bland inläggen!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #32
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Pewa finnesen med forum är att man kan läsa å begrunda andras åsikter i en fråga,samt delge sin egen syn på saken. Risken är när det hetta till i ordväxlingen att någon känner personligt påhopp. Stora rovdjur är alltid hett ämne(lite känslan land mot stad). Kanske dumt av mig att öppna ett sådant ämne? Men gillar när det är högt i tak liksom.
    Jan

  3. #33
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Vargjakt väcker känslor, både i skogen och på forumet Håll en vettig diskussion så slipper jag börja rensa bland inläggen!
    Fattar inte varför man skall rensa bland inläggen så fort de inte faller en i smaken?

    De ska väl va lite olika åsikter i ett forum annars är det inte nåt o ha?

    Ha en bra dag!

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Fattar inte varför man skall rensa bland inläggen
    Fattar inte jag heller. Så länge man följer regelverket så ät det bara berikandeDe ska väl va lite olika åsikter i ett forum annars är det inte nåt o ha?
    Så tycker jag också......
    Ha en bra dag!
    .....

  5. #35
    Kanske måste förtydliga mig lite. Har absolut inget emot att det snackas vargjakt eller vad det nu må vara, sen är olika åsikter en direkt nödvändighet för att överhuvudtaget få en diskussion också.

    Det jag syftar på är när diskussioner övergår i personliga konflikter som lätt sabbar tråden för övriga intresserade. Till sånt finns en perfekt PM-funktion.

    Så, elda på nu!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
    Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
    Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
    Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.

  7. #37
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Rakt på sak vill vi väl alla ha en massa olika vilda djur,men ingen vill ha olägenheten det för med sig. Ju säkrare man bor, inga husdjur å åker tåg klarar man sig skapligt.
    Jan

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som sagt. Jag som djurägare vill inte ha någon varg. Det är väl OK om vargen och älgen kan hålla sig i de djupa skogarna, så slipper vi både skador på tamdjur och trafikanter.
    Tyvärr visade det sig att ganska stor del av vargarna blev skadskjutna och fick eftersökas.
    Det beror nog på nervositet, att jägarna blivit kalla och stela och dessutom inte övat tillräckligt på rörliga små mål. Att då jaga när man inte har tillräckligt bra förutsättningar ......
    Rutinerade och skickliga jägare är väl en sak, men alla de andra...........

  9. #39
    Brandis45
    Gäst
    Jag förstår inte först ska man rädda dom få vargarna som fanns här och sen ska man plötsligt skjuta bort dom sen är det så att en forskare från USA kom fram till att en jägare har inte störe hjärna än en krokodil som en "ärta" han behöver den bara till 2 saker jaga och äta,jag undrar med också var får vargarna vara bönderna ska ju ha all mark för sina får o renar likadant med björnarna vi är som amerikanarna som körde bort indianerna från sin mark även vi människor är ju också "för många" ialla fall jägare...

  10. #40
    Brandis45
    Gäst

    ÄLG

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
    Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
    Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
    Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.
    J

    Jag har hört att skogs ägerna vill ha älggen på sin mark bra för skogen och att det är jägar förbundet som vill ha bort älgen....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •