Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 92

Ämne: Vargjakten?

  1. #21
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Eftersom jag står närmast över är det väl jag som avses? Ledsen min vän, men du har fel.
    Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
    Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
    Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.
    OK!

  3. #23
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
    Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.
    Varför är du alltid så negativ? Mår du inte bra?
    I tråden om gps hackade du på Mats pga missförstånd, i denna tråd hackade du på mig (igen pga missförstånd) för att jag tyckte man kan kanske sätta elstängsel runt hagen för att hålla vargen borta och drog också en parallell med ett flygfält (en stor hage) som hade problem med vildsvin. Var lite mer positiv i dina tankar och skriverier istället. Skriv inte om du blir förbannad på mig, Mats eller någon annan.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Såja, lugnt och fint! Inte börja slåss i forumet.

    Man pratar en del om utplantering av varg för att förbättra genetiken. Får verkligen hoppas i så fall att man tar in vilda djur som inte haft någon positiv kontakt med människa för då blir det problem. Ett bra exempel är varghonan Ylva som härjade i Värmland strax efter att dom kommit in. En av de första händelserna var när hon kom travande in i en trädgård, mellan två människor som var ute och nappade till sig deras pappillonhund som var bunden vid flaggstången och travade vidare ut i skogen med hunden i gapet. Hon visade alltså upp ett beteende som bara ett svårt stört eller männniskovant djur har. Samma problem som skulle uppstå om man släppte ut gosevargarna på Kolmården i skogen. Snabbt anpassade till det vilda livet men utan normal skygghet. Det senaste dokumenterade dödsfalllet med anfall av varg handlade just om ett djur som varit "tamt" men släppts ut. (1800-talet)

    Det är inte lika enkelt som hos människan - sälj ett gäng Husqarna Rödmyra till dom för att minska inaveln.

    Elstängsel fungerar nog men är inte fullt realistiskt när det gäller betande djur i landskapsvård. Att inhägna en lekplats för kapitalstarka - typ en flygplats eller en golfbana är lätt som en plätt, men att göra samma sak ute i "verkligheten"?
    Då handlar det om små markägare som har annat arbete för att ha råd att bo på landet och brukar sin jord i månskenet. Anledningen är väl mest att dom inte vill låta åkrarna växa igen eller vara så ekonomiskt förnuftiga att dom planterar gran eller energiskog ända in till vägkanten. Att under såna premisser sätta upp en massa rovdjurssäkra stängsel är en omöjlighet även om några enstaka, särskillt utsatta kan få lite bidrag.

    Det enda som kan hålla problemen i styr är selektiv jakt + skyddsjakt tillåts så att rovdjuren håller sig i skogen. Jakten på annat vilt får väl bli som den kan.

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Elstängsel fungerar nog men är inte fullt realistiskt när det gäller betande djur i landskapsvård. Att inhägna en lekplats för kapitalstarka - typ en flygplats eller en golfbana är lätt som en plätt, men att göra samma sak ute i "verkligheten"?
    Då handlar det om små markägare som har annat arbete för att ha råd att bo på landet och brukar sin jord i månskenet. Anledningen är väl mest att dom inte vill låta åkrarna växa igen eller vara så ekonomiskt förnuftiga att dom planterar gran eller energiskog ända in till vägkanten. Att under såna premisser sätta upp en massa rovdjurssäkra stängsel är en omöjlighet även om några enstaka, särskillt utsatta kan få lite bidrag.

    Det enda som kan hålla problemen i styr är selektiv jakt + skyddsjakt tillåts så att rovdjuren håller sig i skogen. Jakten på annat vilt får väl bli som den kan.
    Det stämmer nog det du säger. Problemet med den senaste avskjutningen är dock att det inte var något selektivt överhuvudtaget utan man släppte helt enkelt ut tusentals skjutglada jägare i skogen och lät dem skjuta på vad dom ville. Röstfiskeri inför riksdagsvalet så det sjöng om det.

    Jag är för en stor och framförallt frisk vargstam. De utgör inget hot mot människan och de enda de konkurrerar med är jägarna själva. Problemet med varg som inkräktar och stör får man nog hålla i schack med selektiv jakt + skyddsjakt som du säger, men vad gäller de stackars markägarna som inte har råd och möjlighet att skydda sin boskap tycker jag det är lite väl mycket dalt.

    Jag köper inte en bil om jag inte har råd med service, försäkring och bensin. Samma logik borde gälla markägare. Släpper man ut djur i naturen lever de på naturens villkor, vill man skydda sina tillgångar är det upp till markägaren att lösa. Samma sak gäller alla snyfthistorier om vargdödade hundar, släpper man ut sin vovsing på drev (nästan alla hundar som dödats är jakthund) så får man räkna med att den kan ta skada. Tamhund är inte direkt i toppen på näringskedjan om man säger så.

    Jag är ju själv landsortsbo (även om jag för tillfället bor i världsmetropolen Luleå) och vill ha en levande landsbygd, men den här debatten om vargens vara eller icke vara är helt irrationell.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det stämmer nog det du säger. Problemet med den senaste avskjutningen är dock att det inte var något selektivt överhuvudtaget utan man släppte helt enkelt ut tusentals skjutglada jägare i skogen och lät dem skjuta på vad dom ville. Röstfiskeri inför riksdagsvalet så det sjöng om det.

    Jag är för en stor och framförallt frisk vargstam. De utgör inget hot mot människan och de enda de konkurrerar med är jägarna själva. Problemet med varg som inkräktar och stör får man nog hålla i schack med selektiv jakt + skyddsjakt som du säger, men vad gäller de stackars markägarna som inte har råd och möjlighet att skydda sin boskap tycker jag det är lite väl mycket dalt.

    Jag köper inte en bil om jag inte har råd med service, försäkring och bensin. Samma logik borde gälla markägare. Släpper man ut djur i naturen lever de på naturens villkor, vill man skydda sina tillgångar är det upp till markägaren att lösa. Samma sak gäller alla snyfthistorier om vargdödade hundar, släpper man ut sin vovsing på drev (nästan alla hundar som dödats är jakthund) så får man räkna med att den kan ta skada. Tamhund är inte direkt i toppen på näringskedjan om man säger så.

    Jag är ju själv landsortsbo (även om jag för tillfället bor i världsmetropolen Luleå) och vill ha en levande landsbygd, men den här debatten om vargens vara eller icke vara är helt irrationell.
    Förstår inte? Du vill ha en levande landsbyggd men på rovdjurens villkor? Daltet med de stackars markägarna förekommer nog inte i den här landsändan och vad jag förstått vill man absolut inte ha vargar i norrland av samma skäl som här - dom käkar tamdjur.
    Svårt att jämföra en bil med en djurbesättning. Djuren släpps inte lösa utan hålls i en inhägnad hage när dom är ute. Där är dom skyddade för det mesta utom vissa rovdjur som bonden inte ens har haft rätt att skjuta. Dalt?

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Förstår inte? Du vill ha en levande landsbyggd men på rovdjurens villkor? Daltet med de stackars markägarna förekommer nog inte i den här landsändan och vad jag förstått vill man absolut inte ha vargar i norrland av samma skäl som här - dom käkar tamdjur.
    Svårt att jämföra en bil med en djurbesättning. Djuren släpps inte lösa utan hålls i en inhägnad hage när dom är ute. Där är dom skyddade för det mesta utom vissa rovdjur som bonden inte ens har haft rätt att skjuta. Dalt?
    Vadå på rovdjurens villkor? Man kan ju inte tro att man ska kunna leva nära naturen utan att naturen kommer nära. Jag har förståelse för att djurägare skjuter rovdjur som hotar deras boskap, de borde få göra det i "självförsvar" eller vad man ska kalla det. Man kan minimera risken för rov genom bättre inhägnader, övervakning och rutiner för skötseln av boskapen. Att decimera vargstammen istället, eller som nu hindra den från att bli livskraftig, tycker inte jag är ok.

    Att vara så svartvit att det bara handlar om antingen liv på rovdjurens villkor eller utrotning är en smula trångsynt.

    Tror även du missförstod min liknelse med bilen. Om man skaffar egendom får man räkna med kostnaderna. Kruxet här är väl att många skaffade egendom i tider när vargen inte var ett problem.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Molgan, den va lite tunn. Även om jag öppnar å stänger bildörren efter mig får jag köra med din snygga bil. Men du för vandra genom välbetade hagar om du öppnar å stänger grinden efter dig. Däremot får du inte hugga dig fram i sly med din manchete. Tror att nästan alla beteshagar i dag har elstängsel, som håller djuren inne men bevisligen inte vargen ute.
    Jan

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Att vara så svartvit att det bara handlar om antingen liv på rovdjurens villkor eller utrotning är en smula trångsynt.
    Om du läser flera inlägg så kanske det framgår att den trångsynte av oss inte är jag.

  10. #30
    Har man inte tappat bort frågeställningen lite grand?
    Som jag förstått det hela så är väl problemet inte att man skjutit av en del av vargbeståndet, utan hur man gått tillväga. Att det blev ett koncept som föll jägarna och deras intresseorganissationer på läppen står väl ställt utom allt rimligt tvivel, men va det genomtänkt? Det har ju faktistk resulterat i inreikespolitiskt tjäbbel bland de borgliga, så nog va det hela ganska så ogenomtänkt och klumpigt gjort. Röstfiske, tjaaa kanske det...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •