Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 92

Ämne: Vargjakten?

  1. #11
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag tycker det är tråkigt att man lyckats få lov att göra den här jakten för det finns inte så många vargar.Men alla vi som inte stöttar jakten gå in och stötta någon av de olika listor som finns mot vargjakten så kanske den inte upprepas.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Jag tycker det är tråkigt att man lyckats få lov att göra den här jakten för det finns inte så många vargar.Men alla vi som inte stöttar jakten gå in och stötta någon av de olika listor som finns mot vargjakten så kanske den inte upprepas.
    Jag tror att det är lättare att tycka om vargarna när man har dom tillräckligt långt bort. Situationen har länge varit ohållbar i en del områden och de senaste åren har det varit en del kontakt med oskygga djur, hundar och får rivna och markerna verkar döda när det gäller rådjur. Selektiv jakt på ett troligen inplanterat rovdjur tycker jag inte är alls fel.

  3. #13
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är säkert lättare för oss i söder att vilja ha varg,även om dom hälsar på här också ibland.Alternativet är att skjuta bort alla men det är ju bestämt att vi vill ha varg och det tror jag de flesta vill bara det inte blir på min gård.Så resornerar de flesta som tex fiskare och med sälar,skogsbönder med rådjur och vildsvin och våra bönder i skåne med gässen.Det jag tycker är att det verkar inte vara någon planering i det här skjutandet utan ser man en varg så pang,på det viset får man inte kvar de som skulle vara kvar utan det blir de som lyckats hålla sig undan och där kan ju vara både inavel och andra problem.

  4. #14
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Engelsmännen har jagat ihjäl vartenda varg och några arter till på sin ö, ska det bli detsamma här i Norden med?
    Varför när det finns knappa 200 vargar? tvåhundra mot 9 miljoner människor i den här landet...
    från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
    Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[12]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap.

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Eftersom det småbrutna landskapet i södra småland har blivit nerlagt för jordbrukspruduktion har många skaffat en liten fårflock , för att hålla hagmark å strandängar öppna. En ung hanvarg har varit på jakt i området, å ställt till sorg å förtvivlan i de små fårflockar han besökt. Om vargen tagit ett lamm för han varit hungrig, skulle han snart varit förlåten. Men att döda å lemlästa upp till 20 djur vid en attack ger vargen dåligt rykte här nere. Det är i mina ögon inte svårt att förstå att man ordnade så kallade "vargskall" på 1800 talet. Man kan förstå att vargjakten delar befolkningen i olika uppfattningar, mest sympati har från min sida drabbade djurägare som ofta lever mycket nära sina djur. Frågan är då = finns det framöver någon som vill värna om de små vackra ängarna när dom riskerar att mötas av ett blodbad vid tillsynen av sina djur. Det är inte så enkelt som det verkar att säga ja eller nej till vargjakt.
    Jan

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    Det var en bra sammanfattnig av "problemet"beskrivet av Räven

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    Engelsmännen har jagat ihjäl vartenda varg och några arter till på sin ö, ska det bli detsamma här i Norden med?
    Varför när det finns knappa 200 vargar? tvåhundra mot 9 miljoner människor i den här landet...
    från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
    Citat:
    Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[12]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap. Slut citat

    När jag ser vad man kommit fram till i den studien från Grimsö i citatet undrar jag som vanligt:
    1. Vad syftar undersökningen till?
    2. Vem /vilka har beställt undersökningen?
    3. Vem betalar?
    4. I detta fallet - var gjordes undersökningen eftersom det bara var med en tamkalv?

    96% av biomassan består av älg och resten tydligen av en del andra djur? Har för mig att alla hunddjur käkar en massa växter också vilket bara det visar på att man kan ta citatet med en stor nypa salt.

    Räven har fångat situationen på ett väldigt bra sätt!
    Senast redigerat av Ove den 2010-01-06 klockan 18:55.

  8. #18
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Skulle du vilja ha Varg i trädgårn stadsbo?

    Det märks vem som bor i stan och vem som bor på landet.
    Ovanstående åsikt är väl typisk för en stadsbo?
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Hörde vår miljöminister uttala sig om vargjakten och varför den var nödvändig. Hörde tyvärr inte hela intervjun men hörde detta.

    Han hävdade att vargstammen lider av stark inavel då hela stammen härstammar från ett mycket fåtal djur från början, 3-4 stycken. Och många av vargarna är på grund av detta inte friska och många har missbildningar. Det skulle vara en anledning till att hålla efter stammen och sen hoppas man att nytt blod kan komma in utifrån. En annan anledning kan ju vara det räven berättar om ovan om vargar som går in i djurflockar och dödar bara för dödandets skull. En varg som fått smak för det beteendet är ju inte mycket att be för. Det torde väl vara en mänsklig rättighet att värna om sina husdjur.

    Sen kan man ju undra hur urvalet gick till i den här jakten. Om var det den enskilda jägaren som fick bestämma det eller delades det ut direktiv för vilka som skulle skjutas och vilka kriterier gick man efter isåfall?
    En del hävdar ju att det skulle krävas en speciell utbildning för att få vara vargjägare så att rätt individer blev skjutna.
    Tyckte nog att den här jakten var över lite väl snappt så man kan ju undra hur det gick till egentligen.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det märks vem som bor i stan och vem som bor på landet.
    Ovanstående åsikt är väl typisk för en stadsbo?
    Eftersom jag står närmast över är det väl jag som avses? Ledsen min vän, men du har fel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •