Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 110

Ämne: Råd inför korta sverigetrippar

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    …och myggstift för att hålla Svenska Flygvapnet borta när Du rastar
    HA HA HA, det var en rolig beskrivning för mygg! ”Svenska Flygvapnet”... Du är rolig du, 3,14otr.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    HA HA HA, det var en rolig beskrivning för mygg! ”Svenska Flygvapnet”... Du är rolig du, 3,14otr.
    Det är väl på den nivån vårt nedrustade flygvapen ligger, i nivå med några myggor....;D
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    HA HA HA, det var en rolig beskrivning för mygg! ”Svenska Flygvapnet”... Du är rolig du, 3,14otr.
    Du har väl inte glömt att byta ut den gamla och ineffektiva luften i däcken mot ny luft som har högre verkningsgrad och att laddda batteriet med grön el?
    Tänk på miljön....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  4. #14
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det är väl på den nivån vårt nedrustade flygvapen ligger, i nivå med några myggor....;D
    Annat var det på våran tid när vi gjorde lumpfen. Grövre kaliber, grövre språk och rövre kött i ärtsoppan eller hur Mats.


    Hursomhelst, ett annat gott råd till vår mini-globetrotter är att nedteckna nyttiga telefonnummer och ha det på sig. Inte bara i mobilen (glöm nu inte laddaren).
    Jag har alltid med mig tändstift och ett litet punkteringskit så att man kan ta sig till närmaste mack.

    En liten tub superlim är bra att ha till diverse på hojen men även bla kläder. Se bara till att INTE ha den i bakfickan
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #15
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Fantastiska tips ni har kommit med här. Sidenlakan ska absolut införskaffas liksom en tankväska och drybag. En termos och Salubrin likaså. Lite gamla kläder har jag sparat till insamling, så de kan jag ju använda en sväng till. Ja, jädrar vad sugen jag är på att ge mig iväg nu. Eller så snart snön försvunnit och tempen börjar stabilisera sig runt +15 grader. Falck försäkring måste jag också ha. Den tryggheten blir inte särskilt tung i bagaget. För övrigt kommer mina första resor inte vara ute i bushen utan gå längs stråk med närhet till affärer och samhällen, så saknar man något är det ju lätt att införskaffa. Det ska nog gå bra det här!

    Mina resruttplaner kommer snart upp. Är det andra som vill hänga på eller har andra idéer på turer, så delge dem gärna här. Ingenting är skrivet i sten. Jag vill kunna vara flexibel. Ensam på min järnhäst, men gärna tillsammans med andra "lonely riders". Nicke har bland annat anmält intresse.

    Turer som jag vill göra:
    Bohusländska kusten
    Skånekusten, öst till väst (kanske slå samman denna med Bohusländska kusten)
    Gotland
    Åland
    Småland
    Senast redigerat av Jonas den 2010-01-05 klockan 15:34.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Med slangdäck, som är det som är aktuellt i Jonas fall, är det lite jobbigt att fixa en punka "on the road". I förebyggande syfte kan man dock fylla slangarna/ däcken med olika medel som tätar eventuella små hål som uppstår. Kan vara något att tänka på. Gaspatroner för att fylla slangen/däcket vid en pyspunka kan också vara bra att ha med sig. det är ganska jobbigt att för hand pumpa upp ett hojdäck. Självklart har man med sig ett reparationskit för slanglöst på semestern, om det är den typen av fälgar man har. Har man bara rätt försäkring kan man glömma allt detta och låta någon annan fixa punkan...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Nu beställt Falck Assist. http://www.falck.st/mc/index.htm

    Börjar bli redo att åka...

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Bohusländska kusten - Skånekusten, väst till öst (kanske slå samman denna med Bohusländska kusten) - Småland - Gotland
    Tog mig friheten att omdisponera en del och stryka Åland och fick till en tur, en till två veckor. Finns mycke att se på och en hel del åka men vad jag förstår är väl det själva meningen?

    Undrar lite: Vad är du intresserad av att se och uppleva längs vägen! MC-museér, poesiaftnar, disco, naturscenerier eller vad? Lättare att tipsa med lite info om den resande.

  9. #19
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tog mig friheten att omdisponera en del och stryka Åland och fick till en tur, en till två veckor. Finns mycke att se på och en hel del åka men vad jag förstår är väl det själva meningen?

    Undrar lite: Vad är du intresserad av att se och uppleva längs vägen! MC-museér, poesiaftnar, disco, naturscenerier eller vad? Lättare att tipsa med lite info om den resande.
    Jag delar nog hellre in resan än att slå ihop med Småland och Gotland. Så har man små utflykter att se fram emot. Vad jag är intresserad av är allt möjligt utom poesiaftnar och disco kanske. Vill gärna strosa i samhällen som man bara hört talas om, slicka på en glass och se byns mest berömda sevärdhet. Sen köra lite hoj runt omgivningarna och inte bara igenom samhällena för att ta sig till nästa. Vill hitta ned till hamnarna och upp på utsiktsbergen. Naturscenerier ligger mig nog varmt om hjärtat.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För många år sedan när jag jobbade som väktare och hade långa ledigheter utnyttjade jag dom gärna till hojturer, med tält på den tiden. En gång följde jag ostkusten. Började i Stockholm åkte gamla Riksettan ner till färjeläget för att ta mig över Bråviken. Samma resa som vi gjorde i somras på våra glasstouringar. Åkte vidare mot Valdemarsvik och följde sedan kusten ner till Öland.

    Bodde ett par nätter på Öland och kollade in det mesta av vad den ön hade att erbjuda. Tror faktiskt att jag åkt på de flesta vägarna vid det här laget. Sevärt på Öland är bland annat Eketorps fornborg, Ottenby fågelstation och "Långe Jan på den södra udden". Solliden och slottsruinen kan också vara värda att besöka. Undvik dock den fjortonde juli. Det är Victoriadagen!

    När jag var mätt på Öland fortsatte jag längs kusten ner till Österlen. Mycket vackert med Kivik, Brösarps backar med mera. Siktade på att komma till Sveriges sydligaste udde. Obligatoriskt att ta ett kort på sig och hojen vid skylten som förkunnar var du befinner dig plus avstånden till olika andra platser, exempelvis Treriksröset. Fortsatte sedan längs kusten hela vägen upp till Kullen med dess fyr. Lite speciellt för oss som växte upp med TV-serien "Kullamannen". På vägen dit passerades även den gamla badorten Mölle. Följde kusten vidare till Båstad och därifrån ut till Torekov. Passade även på att titta på Hovs hallar, där den berömda scenen med Max von Sydow spelandes schack med döden i filmen "Det sjunde inseglet" spelades in.

    Nu bar det vidare upp till Varberg och fästningen med Bockstensmannen och den berömda kulknappen som sades, enligt sägnen, ha dödat Karl XII. Blev lite nyfiken på att se platsen där vår kung blivit skjuten och beslutade mig för att åka vidare upp mot Halden och fästningen vid vilken han blev skjuten. Det var dock mycket att se innan jag kom så långt.

    Åkte vidare till Kungälv och därifrån ut till Marstrand för att titta på fästningen där bland andra Lasse-Maja satt fängslad. En riktigt mäktig fästning och populär sommarort. När jag sett mig nöjd bar det iväg mot Stenungsund och Tjörnbron, den som rasade i januari för precis trettio år sedan. Passade på att åka runt på både Tjörn och Orust där jag gjorde en övernattning.

    Tog färjan över till Lysekil för att sedan åka vidare mot Grundsund och Fiskebäckskil. Dessa båda orter är numera kända för att dom var inspelningsplatser för TV-serien "Saltön". Efter detta lockade Kungshamn och Smögen med sin berömd, långa brygga där gärna det vackra folket vill synas. Passade på att äta friterade Smögenräkor i det underbara solskenet. Mätt och belåten drog jag vidare.

    Följde, min vana trogen, kusten. Nästa stopp blev i Fjällbacka, känt för att det var där Ingrid Bergman tillbringade sina somrar. Numer kanske mest känd som miljö för Camilla Läckbergs deckare. Tittade även lite extra på Grebbestad innan jag slutligen hamnade i Strömstad.
    Även denna sommarpärla är känd för sin TV-serie om poliserna i stan. Per Oscarsson och Stefan Ljungquist var väl dom mest bärande figurerna i dom filmerna. När jag ändå var i närheten passade jag även på att besöka hällristningarna i, jag vill minnas det hette Vitlycke. Väl värt att besöka. Tror att dom räknas som världsarv.

    Nästa anhalt blev Svinesund med sin berömda bro, vilken så småningom ledde mig till Halden och fästningen belägen med en fantastisk utsikt, högt över stan. Var där en tidig söndagmorgon, helt ensam. Försökte föreställa mig hur det hade varit att befinna sig på samma plats den 30:e november 1718. Tänkte på den berömda målningen "Karl den XIIs likfärd" för att komma i den rätta stämningen av kyla och mörker. När jag kände mig nöjd på historia vände jag hemåt. Sneddade över till Dalsländska Håverud och tittade på den berömda akvedukten. Ett intressant byggnadsverk. Härifrån bar det raka vägen hem längs E45:an. Passerade Karlstad och vidare mot Kristinehamn. Funderade på att svänga av för att titta på den berömda Picassostatyn som finns där. Kände mig dock mätt på kultur och "åkte värdshus förbi". Kände mig väldigt nöjd med min resa när jag på kvällen ställde in hojen i garaget. Vill minnas att jag var ute ungefär en vecka.

    Hoppas att denna lilla reseskildring kan fungera som inspiration för dig Jonas!

    Beklagar den dåliga bildkvaliteten, men bilderna är gamla och tagna med en synnerligen enkel kamera.

    Bilder:1, 2 Borgholms slottsruin i närheten av Solliden.
    3) Långe Jan vid Ottenby fågelstation, Ölands södra udde
    4) Sveriges sydligaste udde, Smygehuk
    5) Det obligatoriska bildbeviset på att jag var där!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  2. Inför 2012
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 14:07
  3. Några korta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:32
  4. Mc för korta människor?
    Av hansapansa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 14:22
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •