Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 91011
Resultat 101 till 110 av 110

Ämne: Råd inför korta sverigetrippar

  1. #101
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    25-30 mil på en dag mäktar man väl med? Startar tidigt som attan på morgonkvisten och cruisar sedan lugnt och fint med ett par stopp. Körde ju Mälaren Runt i somras 30 mil på en dag och det var inga problem alls. Visseligen med en annan hoj, men ändå.
    Tänker bara på att mina egna vägval inte direkt är samma som fåglarnas. M.a.o. frihet, hojen är verktyget. och mycke smultron kan det finnas efter vägen.

  2. #102
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tänker bara på att mina egna vägval inte direkt är samma som fåglarnas. M.a.o. frihet, hojen är verktyget. och mycke smultron kan det finnas efter vägen.
    Kommer köra en del i småland vid ett senare tillfälle, så jag spar smultronen där till dess. Då har jag något att se fram emot! =)

    Kollade för övrigt avstånden (i mil) i Skåne, från Höör om man inkvaterar sig där.

    Simrishamn 9
    Smygehuk 9
    Lund 4
    Mölle 9
    Malmö 6

    Helt okej. Och så finns det mängder med vägar att välja bland!

  3. #103
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Kommer köra en del i småland vid ett senare tillfälle, så jag spar smultronen där till dess. Då har jag något att se fram emot! =)

    Kollade för övrigt avstånden (i mil) i Skåne, från Höör om man inkvaterar sig där.

    Simrishamn 9
    Smygehuk 9
    Lund 4
    Mölle 9
    Malmö 6

    Helt okej. Och så finns det mängder med vägar att välja bland!
    Verkar vara en utmärkt utgångspunkt, vart du än vill åka. Ales stenar vid Kåseberga tycker jag att du ska besöka, om du inte redan varit där. Även Glimmingehus kan vara värt ett besök. Sen har du även Dag Hammarskjölds Backåkra att titta på. Har varit där en gång, tyvärr var det stängt så det får bli ett återbesök.

    Det är bara att beta av landskap för landskap. Har gjort liknande i Dalarna, Småland, Skåne två gånger, Värmland tre gånger och Bohuslän två gånger. Har nog sett en ganska stor del av vårt avlånga land. Har varit och snurrat runt en hel del i de södra delarna. Det är först på senare år som jag även börjat åka norrut. Det är bland annat därför jag begivit mig norrut för mina IronButt-körningar. Vildmarken i Lappland är en mäktig upplevelse. Egentligen behöver man inte bege sig utomlands på semestern, om man inte vill. Det är precis som det tidigare hette i turistreklamen: "Sverige är fantastiskt"!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #104
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    .

    Någon här som har synpunkter på vägvalet genom Småland? Eller ska man välja kustvägen, så långt som möjligt? Karta här. Tänkte övernatta i Västervik.
    Det finns fantastiska vägar i Småland. Vore nästan synd att bara köra E22 hela vägen.
    Sväng av E22 vid Ringarum och kör innervägen över Åtvidaberg - Kisa - mot Vimmerby - sväng in till 135 vid Horn och kör till Gamleby - därifrån går gamla vägen till Västervik (det finns en bild på den vägen i mitt album "Hilding"). Det är som att köra Bulten men det tar aldrig slut... Fasen vilken lust jag har att hänga på... Vill du ha sällskap?

  5. #105
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av stefanistockholm Visa inlägg
    Det finns fantastiska vägar i Småland. Vore nästan synd att bara köra E22 hela vägen.
    Sväng av E22 vid Ringarum och kör innervägen över Åtvidaberg - Kisa - mot Vimmerby - sväng in till 135 vid Horn och kör till Gamleby - därifrån går gamla vägen till Västervik (det finns en bild på den vägen i mitt album "Hilding"). Det är som att köra Bulten men det tar aldrig slut... Fasen vilken lust jag har att hänga på... Vill du ha sällskap?
    Självklart vill jag ha sällskap. Vore kanon att åka med någon som dig som både är trevlig och har körvana. För övrigt är alla som vill välkomna att anmäla sitt intresse. Vi måste ju inte åka tillsammans på varenda tur sen. Även om det är skoj att köra i grupp.

  6. #106
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    I förra veckan åkte jag på en tvådagars konferens med jobbet. Vi hade en övernattning och jag tog hojen dit. Mina två packväskor var fyllda bara för den lilla turen. Den 21 maj drar vi till Österlen på en veckas hojsemester. Hur jag då ska lyckas packa vete gudarna...

    Min packlista som jag gjorde i vintras (finns tidigare i denna tråd) kan jag ju bara glömma.

  7. #107
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    I förra veckan åkte jag på en tvådagars konferens med jobbet. Vi hade en övernattning och jag tog hojen dit. Mina två packväskor var fyllda bara för den lilla turen. Den 21 maj drar vi till Österlen på en veckas hojsemester. Hur jag då ska lyckas packa vete gudarna...

    Min packlista som jag gjorde i vintras (finns tidigare i denna tråd) kan jag ju bara glömma.
    Tänkte nästan tipsa dig om detta:
    En man behöver bara packa tandborste, gummin och golden mastercard.. 8)

    Sedan sköter hojen resten...8)
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #108
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    I förra veckan åkte jag på en tvådagars konferens med jobbet. Vi hade en övernattning och jag tog hojen dit. Mina två packväskor var fyllda bara för den lilla turen. Den 21 maj drar vi till Österlen på en veckas hojsemester. Hur jag då ska lyckas packa vete gudarna...

    Min packlista som jag gjorde i vintras (finns tidigare i denna tråd) kan jag ju bara glömma.
    Ler lite i mjugg Så nu har magen slutat hoppa. Vanligt problem med att sovra, och även bekant för mig själv. Bara konstaterar att även om man tog med minimalt så kom en del oanvänt med hem. Däremot fanns det kanske nån pryl hemma som varit bra att ha.

    Luttrad man gör så här: regnig dag i god tid före packar man allt som man tänkt sig. Finns inte plats eller blir det för tungt(vid vandring exempelvis) så tittar man över allt igen. Packa inte knöfullt för det verkar som grejerna växer medan man är ute.

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite tips:

    Jeans: Vik dom så att benens framsidor ligger mot varandra. Rulla hårt uppifrån. Byxor med pressveck lägger man så att pressvecken blir kant på rullen.

    Skjortor: Vik snyggt som man brukar till en resväska Lägg framsidan ner och rulla ihop nedifrån. T-shirt samma princip.

    Tröja rullas och in i en påse för att hålla sig på plats. Inte fel att ha påsar om resten också.

    Tvätten som ska med hem hanteras på samma sätt annars tar det mera plats. Jag tror inte att du behöver minska listan om du packar rätt.

    Fd. scoutledare. Alltid redo!

  10. #110
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tack för tipsen. Ska verkligen försöka packa måttligt. Har ju Mats med mig som är ett proffs i sammanhanget.

Liknande ämnen

  1. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  2. Inför 2012
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 14:07
  3. Några korta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:32
  4. Mc för korta människor?
    Av hansapansa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 14:22
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •