Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 110

Ämne: Råd inför korta sverigetrippar

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Sverigeturer 2010

    Det går inte en timme utan att jag tänker på när jag kan ta ut hojen i vår och vad jag/vi ska hitta på från mars-december on the road. Antar att jag inte är ensam.

    Har nu anmält mig till Svenska Turistföreningen för att kunna inkvartera mig på lämpliga vandringshem. Att tälta är nog inte min kopp te. Hur fungerar det? Sovsäck? Lakan? Mat och kaffe antar jag att man intar utmed vägarna. Vill inte släpa med mig det minsta onödiga. Vad ska man tänka på när man packar? Vilken utrustning bör jag minst ha med mig. Tänkte börja leta på nätet efter utrustning.

    Säsongen 2010 tänkte jag ägna åt att lära känna min Bonnie, som jag bara kört 27 mil på, genom några turer i Sverige. Förutom alla våra dags- och kvällsturer förstås. Bland annat tänkte jag ta en tur utmed Bohusländska kusten. Vill även köra några dagar i Skåne. Kanske en tredagars sväng på Gotland också. Sen har vi ju även planerat en liten tur till Västervik.

    Alltså blir det inga turer som går till historien, men det är heller inte målet. Jag vill göra behagliga dagsetapper under några dygn, se Sverige och bara relaxa. Några av er kanske gör mig sällskap på en eller flera turer.

    Så nu får ni gärna komma med alla tips och råd ni har. Vad ska man ha med sig? Vad ska man inte ha med sig? Tips på färdvägar, övernattningsställen etc? Ordet är fritt och tråden kan bli hur lång som helst innan vi rullar ut någon gång i mars.
    Senast redigerat av Jonas den 2010-01-04 klockan 23:46.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hej Jonas!

    God idé att gått med i STF. Har nyttjat vandrarhem under de senaste tjugo årens MC-turer inom landet och även på ett antal ställen i Danmark. På svenska vandrarhem kan man hyra lakan. En bättre idé som praktiserat under många år är att ha en så kallad sovpåse i silke. Brukar finnas annonser i STFs tidning. Tror att det finns i alla fall två firmor som säljer dom, SidenSelma och Sleep in silk tror jag att dom heter. Sovpåsen är suverän. Värmer om det är kallt och svalkar när det är varmt. Hopvikta tar dom ingen plats alls. Får plats i bakfickan på ett par jeans samt väger nästan inget. En oundgänglig produkt. Frukost brukar vi oftast köpa på vandrarhemmen. Kaffe, mackor och toalettbesök fixar man på vilken bensinmack som helst. Ett multiverktyg, typ Leatherman eller liknande ingår alltid i min packning. Verktyg för att spänna kedjan är vad jag brukar ha med mig, inte mer. Ett regnställ och extra handskar är självskrivet. Inte kul att köra i blöta tygkläder!

    En försäkring på hojen som täcker in eventuella punkteringar, urladdade batterier, borttappade nycklar etc. är ovärderlig. Använder Falck för mina hojar.

    Vad gäller kläder brukar jag samla på mig t-shirts, strumpor och kalsingar som kan vara lite slitna. i stället för att slänga dom använder jag dom på resa. Allteftersom slänger jag kläderna. Är inte road av att stå och tvätta i något handfat. En fördel är att packningen blir mindre för varje dag. Bra med utrymme på hemvägen om det är något man vill köpa med sig.

    Apoteket brukar ha små förpackningar av rakskum och andra hygienartiklar. Kan vara värt att kolla upp om du vill minimera packningen.

    För så´na kortsvängar du planerar krävs inte mycket mer än så. Det du eventuellt saknar kan du alltid komplettera med under resans gång.

    Det var vad jag kom på i en hast. Andra kan nog fylla på med mer.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Bra tips Mats. Sovpåse verkar smart, jag släpade runt på en, visserligen kompakt, sovsäck i sommras. Tog onödigt mycke plats.

    Har inte så gedigen erfarenhet av hojresor egentligen men rest på alla möjliga sätt har man ju gjort ändå. Min tumregel när jag packar är att "vet jag inte med all säkerhet att jag kommer att använda nåt (eller om jag saknar kunskap om hur det används..) följer det inte med". Är lite manisk när det kommer till att packa smått. Tog mig runt Europa med en ryggsäck och en tankväska, har du mer än så för en Gotlandstripp har du packat för mycket. =)

    Det viktigaste har redan nämnts och är väl även ett litet undantag på min fina tumregel; minst ett extra par handskar. Åka runt i blöta handskar när tempen faller är horibelt..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kul att du är igång med planering! Vintern är helt rätt tid för framtidsdrömmar.

    Resvägar - berätta vilket område som är aktuellt och när, så fixar det sig nog = finessen med ett bra forum.
    Eftersom du tänkt dig till Bohuslän så kan jag nog hjälpa dig till fina vägar och nånstans att bo på resan genom mina trakter. Finns nog möjligheter att hålla svälten borta också. Hör av dig, jag har massa tid men det är bra med viss framförhållning.

    Betr. packning: Lakan gör vandrarhemmet något billigare. Reselakan i siden är för mig ett effektivt sätt att slippa sova för länge! Trots att jag inte snurrar omkring så väldigt på nätterna snor dom runt mig som jäkla korvskinn och försöker strypa mig om dom kommer åt! Alltså, bomull för mig tack!
    Även om man har sovsäck är det trevligare att ha ett eget underlakan att täcka madrassen med. Jag skulle själv föredra att ta den lilla extrakostnaden och hyra lakan på vandrarhemmet

    Kläder: Mats har helt rätt, inte kasta det som blivit slitet förrän under resan.

    Äta ute som regel billigt men fika, kaffe och bulle, brukar kosta skjorta. Enkelt campingkök och kaffepanna kanske inte är fel?

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Alla har vi olika erfarenheter. Dock har sidenlakan funkat bra för mig och frugan under mer än tio år. Så´na här har vi. Annars kan man som sagt hyra om man föredrar det, kostar nog bara några tior. Jag som blir ganska varm på nätterna tycker att det är skönt med svalkan siden ger. Troligen ligger jag hyfsat stilla för jag har aldrig upplevt några problem av något slag.

    En aspekt som vi glömde angående vandrarhem är naturligtvis att man kan laga sin egen mat där, om man så skulle önska. Det är dock ingenting som vi sysslat med speciellt ofta, kan vara skönt att slippa den biten på semestern. Om man är lite diskret brukar det gå bra att göra sig ett par extra mackor och ta med sig om man har köpt frukost på vandrarhemmet. Har man termos med sig kan man säkert även få lite kaffe eller thévatten med sig om man frågar vänligt.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-01-05 klockan 11:50.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Satsa på ett bra regnställ för att mota bort SMHI. Salubrin för att trösta sig efter getingsticken på halsen och myggstift för att hålla Svenska Flygvapnet borta när Du rastar


    Jag har en ''dry bag'' dvs vattentät väska som man rullar ihop när man stänger och sätter sedan fast den på sadeln mha bläckfisk/stroppar. Den går även att använda som ryggsäck. Man rullar ihop den och klämmer ut all luft. Mycket praktisk och rymmer hur mycket som helst. Jag köpte den på MC-poolen i Sundbyberg.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #7
    Det där med att ta med sig mackor från frukosten, i sommras fågade vi om det gick bra han sa ok och sedan när jag ville betala så sa han att han var sur på folk som smusslade så efter som jag frågade så bjöd han både på kaffet och mackan. Men det är nog olika vart man kommer nån stans och vilket humör vandrarhemsvärden är på.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Jag har en ''dry bag'' dvs vattentät väska som man rullar ihop när man stänger och sätter sedan fast den på sadeln mha bläckfisk/stroppar. Den går även att använda som ryggsäck. Man rullar ihop den och klämmer ut all luft. Mycket praktisk och rymmer hur mycket som helst. Jag köpte den på MC-poolen i Sundbyberg.
    Har också några sådana i olika storlekar. Funkar kanonbra vad gäller att hålla vattnet ute. En än bättre variant av drybag är den man öppnar längs långsidan i stället. Betydligt lättare att komma åt det man vill ha tag i. Annars har det man vill ha tag i en tendens att hamna i botten på rullen. Om man vill ha den vanlig drybagen kan man ibland hitta den på Biltema eller Clas Ohlson till betydligt bättre priser än annars. Har inte märkt några kvalitetskillnader som skulle tala emot ett köp där istället för friluftsaffären.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    http://www.mc-depan.com/actions/imag...image=10024010
    Jag har använt denna billig och funkar kalas. Jag får in tält. sovsäck, pump,liten filt och en uppblåsbar kudde pluss något litet att klämma in.
    95 spänn är billigt.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    "Drybag, guds gåva till motorcyklisten"

    Köpte en liten smidig säck för, jag tror det var trettio kronor på Biltema för ett par år sedan. Därmed kan jag alltid ha med verktyg, däckjärn, pump, slangar etc. när jag är ute med min grushoj. Svårt att hitta något mer prisvärt tillbehör när man ser till nyttan kontra priset!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  2. Inför 2012
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 14:07
  3. Några korta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:32
  4. Mc för korta människor?
    Av hansapansa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 14:22
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •