Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 110

Ämne: Råd inför korta sverigetrippar

  1. #91
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag har börjar fundera allt mer på en alternativ tur. Typ att åka ned till något vandrarhem, mitt i Skåne, typ Höör, och stanna där i fem dagar. Istället för att dra runt halva Sverige och bara hinna se ett par timmar på de ställen där man gör stopp, så kan man göra dagsutflykter runt hela Skåne. Med lättare packning då man har grejerna på rummet. Det blir mer tid över till att bara glida omkring och må gott. Skåne är fantastiskt fint om sommaren, så det känns trist att bara passera. Samma sak känner jag med Halland och framförallt Bohuslän. Man skulle kunna göra samma sak i Bohuslän senare i sommar/augusti. Då hinner man lära känna landskapet hyfsat bra och man har tid att umgås med t.ex. andra lokala forummedlemmar.

    Vad tror ni om det? Har ni gjort så?

  2. #92
    [QUOTE=Jonas;31912] så kan man göra dagsutflykter runt hela Skåne. .

    QUOTE]
    Passar allt så är du välkommen att hänga med några av oss i våran klubb på en körning. Varför inte passa på att besöka Tydinge och mc träffen som brukar besökas av ett antal hundra bikers på torsdagskvällarna. Hör bara av dig om du är sugen så kan vi säkert få till det på något sätt

  3. #93
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    [QUOTE=Roadking;31913]
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    så kan man göra dagsutflykter runt hela Skåne. .

    QUOTE]
    Passar allt så är du välkommen att hänga med några av oss i våran klubb på en körning. Varför inte passa på att besöka Tydinge och mc träffen som brukar besökas av ett antal hundra bikers på torsdagskvällarna. Hör bara av dig om du är sugen så kan vi säkert få till det på något sätt
    Tack för erbjudandet! Låter väldigt trevligt!

  4. #94
    Vi har för ovana att bege oss ut på körningar så fort lusten faller på och det gör den ofta. Du är så välkommen så
    Vill du så kan du gå in och läsa om oss, länken finns strax under denna rad..........

  5. #95
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag har börjar fundera allt mer på en alternativ tur. Typ att åka ned till något vandrarhem, mitt i Skåne, typ Höör, och stanna där i fem dagar. Istället för att dra runt halva Sverige och bara hinna se ett par timmar på de ställen där man gör stopp, så kan man göra dagsutflykter runt hela Skåne. Med lättare packning då man har grejerna på rummet. Det blir mer tid över till att bara glida omkring och må gott. Skåne är fantastiskt fint om sommaren, så det känns trist att bara passera. Samma sak känner jag med Halland och framförallt Bohuslän. Man skulle kunna göra samma sak i Bohuslän senare i sommar/augusti. Då hinner man lära känna landskapet hyfsat bra och man har tid att umgås med t.ex. andra lokala forummedlemmar.

    Vad tror ni om det? Har ni gjort så?
    Det är precis vad vi vanligen brukar göra. Ett år bodde vi på vandrarhemmet i Laröd, utanför Helsingborg under en vecka och åkte runt på dagsutflykter till bland annat Höganäs, Kullen, Arild, "Systrarna Lundgren på skäret", Skanör, Båstad, Torekov, Helsingör med mera. De senaste åren har vi gjort detsamma i såväl Norge, Danmark, Italien samt Österrike två gånger. Kommer även att göra detsamma i år. Än en gång blir det favoritlandet Österrike som får besök. Vi brukar boka boendet via DTF Ett sätt som passar oss aldeles utmärkt. Frukost på morgonen innan man ger sig ut på dagsutflykter på allt mellan tio och trettio mil, beroende på vad vi vill se, hur vädret är etc. Middag på kvällen när man kommit hem, tagit en dusch och sköljt ner resdammet med en kall öl. Känner vi för det så kanske vi bara går ut och vandrar. Det kallas inte "Wanderbares Österreich" för intet.

    Sättet att bo på ett ställe och göra dagsutflykter är alltså en alldeles utmärkt idé, som jag ser det. Skönt att slippa packa och packa upp varje dag. Sen kan man ju göra en eller flera övernattningar på vägen till sin "Basecamp", beroende på var man ska bo och vad man vill se på vägen. Att åka Europa runt på tre veckor och stanna en eller max två nätter på samma ställe är inget som jag rekommenderar. Så blev det första gången jag åkte utanför Danmark och Norge. Jag ville se så mycket som möjligt på semestern. Blev väl inte helt lyckat och är inget som jag gjort om sedan dess.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #96
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det är precis vad vi vanligen brukar göra. Ett år bodde vi på vandrarhemmet i Laröd, utanför Helsingborg under en vecka och åkte runt på dagsutflykter till bland annat Höganäs, Kullen, Arild, "Systrarna Lundgren på skäret", Skanör, Båstad, Torekov, Helsingör med mera. De senaste åren har vi gjort detsamma i såväl Norge, Danmark, Italien samt Österrike två gånger. Kommer även att göra detsamma i år. Än en gång blir det favoritlandet Österrike som får besök. Vi brukar boka boendet via DTF Ett sätt som passar oss aldeles utmärkt. Frukost på morgonen innan man ger sig ut på dagsutflykter på allt mellan tio och trettio mil, beroende på vad vi vill se, hur vädret är etc. Middag på kvällen när man kommit hem, tagit en dusch och sköljt ner resdammet med en kall öl. Känner vi för det så kanske vi bara går ut och vandrar. Det kallas inte "Wanderbares Österreich" för intet.

    Sättet att bo på ett ställe och göra dagsutflykter är alltså en alldeles utmärkt idé, som jag ser det. Skönt att slippa packa och packa upp varje dag. Sen kan man ju göra en eller flera övernattningar på vägen till sin "Basecamp", beroende på var man ska bo och vad man vill se på vägen. Att åka Europa runt på tre veckor och stanna en eller max två nätter på samma ställe är inget som jag rekommenderar. Så blev det första gången jag åkte utanför Danmark och Norge. Jag ville se så mycket som möjligt på semestern. Blev väl inte helt lyckat och är inget som jag gjort om sedan dess.
    Ja, det lutar mer och mer åt den typen av utflykt. Verkar betydligt mer angenämt och smart samtidigt som det kan bli minst lika mycket hojåkning. Och checkar man in i Höör har man ju ett stenkast till kusten både i öst, syd och väst. Jag tror banne mig att jag bestämt mig. Vore sen kanon att göra samma sak i Bohuslän.

    Någon här som har synpunkter på vägvalet genom Småland? Eller ska man välja kustvägen, så långt som möjligt? Karta här. Tänkte övernatta i Västervik.
    Senast redigerat av Jonas den 2010-01-08 klockan 18:02.

  7. #97
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Och den här vägen tänkte jag mig hem. Karta här. Tänkte övernatta i Tranås.

  8. #98
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bra ide´att stanna ett tag på samma plats! Det kan bli för stressigt om man hittar en massa intressant och bara måste komma fram till nästa ställe. Om det skulle tryta med kul grejer går det alltid att flytta sig en bit.

    Vägen genom Småland: Inte min hemmabana men ett tips är en övernattning till på vägen. Ställ in GPS;en på målet och göm den sen i packningen. Kör sen efter solen i ungefär rätt riktning. Om det är målad mittlinje så sväng av snarast möjligt. På det viset kommer du nog att få med det bästa av landskapet. GPS;en plöckar du fram på eftermiddagen för att hitta till destinationen för dagen.
    Kustvägar har en tendens att bli lite enahanda och sällan att man ser havet så det räcker nog att åka den i ena riktningen.

  9. #99
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vägen genom Småland: Inte min hemmabana men ett tips är en övernattning till på vägen.
    25-30 mil på en dag mäktar man väl med? Startar tidigt som attan på morgonkvisten och cruisar sedan lugnt och fint med ett par stopp. Körde ju Mälaren Runt i somras 30 mil på en dag och det var inga problem alls. Visseligen med en annan hoj, men ändå.

  10. #100
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Kolla in vägnätet ca2-5 mil öster om vätten nord-sydlig riktning så du hamnar i Sävsjö. Sen samma riktning över Kännastubba å Asa mot Växjö, över Jät ner till Urshult. Passa på att kolla äppelodlingarna på Sirkön.
    Vet hur du ska köra in i skåne, när du limmat fast sulorna på stövlarna.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  2. Inför 2012
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 14:07
  3. Några korta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:32
  4. Mc för korta människor?
    Av hansapansa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 14:22
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •