Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Polisens nya MC farlig

  1. #1

    Polisens nya MC farlig

    Saxat från Uppsala nya tidning:

    Polisens nya motorcykel farlig

    Polisen i Västernorrland har stoppat användning av den nya tjänstemotorcykeln för att den är farlig i höga hastigheter.
    Men Rikspolisstyrelsen (RPS) tänker inte dra in motorcyklarna i hela landet eller riva upp avtalet.
    -Vi har tittat på avtalet och kan bara konstatera att motorcyklarna uppfyller våra kravspecifikationer och att de är provkörda och godkända, säger kommissarie Ulf Börjesson, RPS:s ansvarige för mc-verksamheten, till TT. Landets polismyndigheter har ett 40-tal mc av modellen Honda ST 1 300 Pan European, varav de flesta köpts in i fjol och i år. En fullt utrustad polismotorcykel kostar cirka 150 000 kronor.

    "En instabilitet"
    Problemen började uppträda i våras och fortsatte under sommaren. Flera olyckstillbud har inträffat när motorcyklarna har börjat vobbla i höga hastigheter, över 200 kilometer i timmen.
    -Man tycker att cykeln vandrar, man upplever en instabilitet, säger Börjesson. Och nu har alltså polisen i Västernorrland stoppat användningen av de nya maskinerna, skriver lokala medier.
    RPS hade en grupp som testkörde mc:n. De aktuella problemen upptäcktes tidigt. Ett åtgärdspaket sattes in, med bland annat modifierade stötdämpare och andra däck.
    -Det blev lite bättre, men inte precis vad mc-förarna hade förväntat sig, säger Börjesson.

    "Anpassa körningen"
    Ett problem är att hälften av förarna klagar, medan andra hälften är helt nöjd, säger Börjesson. Och eftersom avtalet inte kan rivas upp, och för att frågan ägs självständigt av de 21 polismyndigheterna, har RPS svårt att agera.
    -Alla mc-förare är informerade och har kört in sig på cykeln, och sedan får man väl anpassa körningen efter det. Avtalet om Honda-motorcyklarna löper ut i juni nästa år. Innan dess kommer ingenting avgörande att ske från RPS:s sida, säger Börjesson.
    -Om det blir några förändringar så får det bli till vårt nästa mc-avtal.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    På ett annat forum läste jag en ögonvittnesskildring där en polis-mc jagat en annan mc på infarten till sthlm och börjat vobbla kraftigt. Inga skojiga arbetsförhållanden.

  3. #3
    Ouch.. Inget kul. jag som börjat kolla på en Honda ST 1300 Pan European.

    Iofs kör jag sällan över 200km/h

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Zangarh Visa inlägg
    Ouch.. Inget kul. jag som börjat kolla på en Honda ST 1300 Pan European.

    Iofs kör jag sällan över 200km/h
    Kan verkrkligen cevila hojar jämföras med polisens de är utrustade med många extra kg. Har vanliga hojar inga problem så måste det ha med utrustningen att göra.
    Jan-Olov

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Kan verkrkligen cevila hojar jämföras med polisens de är utrustade med många extra kg. Har vanliga hojar inga problem så måste det ha med utrustningen att göra.
    Snackade med Hondasäljaren och han sa att det var framförallt topboxen som var det stora problemet. Det gällde om man åkte ensam med boxen på. Även civila mc. Tar man bort det när man åker ensam var det inga problem alls.


    Men säkert har polisens mc en massa annat påhängt också.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är inget nytt fenomen detta med Pan Europeans som vobblar. Har läst en hel del om detta problem i bland annat engelsk MC-press. Där talades det inte om "tjänstehojar"utan helt vanliga civila, som vi andra kör. Vill minnas att den var betydligt stabilare med skjuts. Många olyckor har inträffat i betydligt beskedligare farter än de 200 km/h som Zangarh nämner. Skulle vara mycket tveksam till att köpa en. Vid en jämförelse var den gamla 1100:an betydligt bättre. Kanske värt att titta på en sådan istället om man gillar typen av hoj?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av Zangarh Visa inlägg
    Snackade med Hondasäljaren och han sa att det var framförallt topboxen som var det stora problemet. Det gällde om man åkte ensam med boxen på. Även civila mc. Tar man bort det när man åker ensam var det inga problem alls.


    Men säkert har polisens mc en massa annat påhängt också.
    Det känns inte bra om det är toppboxens fel, det är väl en sån här typ av mc man köper för att köra långt och ha topbox på eller?

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Det känns inte bra om det är toppboxens fel, det är väl en sån här typ av mc man köper för att köra långt och ha topbox på eller?
    I min instruktionsbok för min BMW F650 GS står det uttryckligen att har den topbox som extrautrustning bör hastigheten inte överstiga 130 km/tim. Nyligen låg jag på E4:an i 120 km/tim, en sidvind och jag höll på att ofrivilligt byta körfält. En topbox förändrar också tyngdpunkten vilket många inte tänker på.

    Fast hojen är ju ändå lite vinglig i höga farter från 110 km/tim och det utan topbox...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Det känns inte bra om det är toppboxens fel, det är väl en sån här typ av mc man köper för att köra långt och ha topbox på eller?
    Javisst. Men säljaren sa också att det är vid farter över de lagliga i sverige som den gör hojen ostabil.

    Fick i alla fall mig att fundera på andra hojar. Yamaha FJR 1300, Kawasaki 1400 GTR eller liknande. Ska ut på en provkörar runda i veckan.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    I min instruktionsbok för min BMW F650 GS står det uttryckligen att har den topbox som extrautrustning bör hastigheten inte överstiga 130 km/tim. Nyligen låg jag på E4:an i 120 km/tim, en sidvind och jag höll på att ofrivilligt byta körfält. En topbox förändrar också tyngdpunkten vilket många inte tänker på.

    Fast hojen är ju ändå lite vinglig i höga farter från 110 km/tim och det utan topbox...
    Kanske är ett generellt problem med topbox? Jag ska hursomhelst prova ett par andra innan jag bestämmer mig...

    Kanske blir en glidare igen som ändå inte körs så fort

Liknande ämnen

  1. Polisens nya mätinstrument mot buller
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 21:44
  2. Polisens nya motorcyklar är snart här
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 10:56
  3. Polisens motorcyklar kan försvinna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 01:31
  4. Fyrhjuling - en farlig leksak
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •